מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של שמואל אבידר

סבא שמואל והנכד אביתר
סבא שמואל שלישי מצד אמא עם אחיו
סבא שמואל מספר לאביתר על חייו ומשפחתו

אני גדלתי במשפחה בת 11 נפשות 6 בנות 5 בנים, כאשר אני הייתי הילד השלישי במשפחה. שני אחיי הגדולים נולדו במעברה בעתלית, אני וייתר אחיי נולדנו בכפר סבא בשכונת עליה. גדלנו בבית בן 4 חדרים ברחוב גולדשטיין בשכונת עליה, בכל חדר ישנו 4 אחים 2 בכל מיטה. הבית היה בית חם עם אחוות אחים וגם לא מעט מריבות בינינו, הייתה לנו חצר גדולה ששימשה לגידול תוצרת חקלאית וגם גידלנו עיזים.

אני שלישי משמאל לאמא 

תמונה 1

 

אבי עבד בחקלאות ואימא הייתה עקרת בית ומאוחר יותר עבדה במשק בית, הוריי עבדו קשה ע"מ לכלכל את כל המשפחה ולדאוג שילמדו בבית הספר. אני למדתי בבית ספר בן צבי ובבית ספר חב"ד. תקופת הילדות הייתה מלאה חוויות מהבית וממשחקי רחוב, שיחקנו במשחקי לילה, גוגואים, מחבואים, תופסת, חמש אבנים, ג'ולות, יצרנו משאריות עץ עגלות שבהם ישבנו והסענו אחד את השני, אספנו מכסים של בקבוקי חלב, ועטיפות מסטיק. בשנות ה-50 ה-60 רחובות השכונה היו ללא אספלט אלא עם חול בלבד.

תמונה 2

התמונה עם הגיטרה מייצגת הווי של תקופת ילדות, להוריי לא הייתה מצלמה ולכן התמונה צולמה בתקופת הבגרות, אני מאוד מתגעגע לתקופת ילדותי ללא מחשבים וללא טלפונים רק עם משחקי חברה ברחוב. לא היו בבתים טלוויזיות או טלפונים ובטח לא מחשבים, רוב המשחקים היו משחקי רחוב שגרמו לחברות נפש בין כולם. בבתים לא היו מקררים שמופעלים בחשמל אלא היינו קונים קרח ממוכר שהגיע עם עגלה וסוס ושמים אותו בתא העליון של המקרר וכך זה קירר את המוצרים, היינו רודפים אחרי העגלה וסוחבים ממנה שאריות של קרח ונהנים מזה כמו מארטיק. בשכונה מכרו גם נפט וחלב עם עגלות וסוסים, את החלב היה המוכר מוזג למכלים קטנים שהבאנו מהבית, מאוחר יותר היו מוכרים חלב בבקבוקי זכוכית של ליטר, בנפט השתמשנו להדלקת פתיליה לתאורה ופרימוס על מנת לבשל. בחצרות הבתים היו גידולים של עצי פרי מסוגים רבים, היינו עושים החלפות וגם לעתים קוטפים ללא רשות, בצמוד לשכונה ולחצר הבית היה פרדס גדול של משפחת יפה, שבו שיחקנו מחבואים ועקבנו אחרי קן של יונות בר מרגע הטלת הביצים עד רגע לפני שיעופו מהקן על מנת לאסוף אותם. בפרדס היו גידולי פרי הדר ופרות כמו: תפוז, תפוז דם, אשכוליות, פומלות, קלמנטינות, שזיפים, אנונה, ענבים, אגוזים ועוד… ליד ביתה של משפחת יפה ישנו עץ פיקוס ענק שילדי השכונה היו מטפסים עליו תוך כדי משחק, מסביב לבית היה גן גדול מאוד, מלא עצים גבוהים וגינות יופי עם סוגים רבים של צמחים, היו משטחי דשא גדולים שתושבים רבים נהגו לבקר שם בשבתות, בעלת הפרדס הקימה בסמוך לביתה גן חיות, ובביתה הקימה ספרייה להנאת התושבים.

תמונה 3

בימי כיפור נהגו רבים מתושבי השכונה לבקר במדשאה המוצלת ע"י עצים גבוהים שבגן ובכך העברנו את יום הצום בקלות יחסית. ב- 05/1970  התגייסתי לצבא לחיל הצנחנים , בתקופת שירותי בצבא הייתי בתעלת סואץ בתקופת "מלחמת ההתשה " עד לסיומה ב- 08/1970 .

תמונה 4

השתתפתי במלחמת כיפור בסיני , בתחילה "במעבר המתלה"  ואח"כ חצינו את תעלת סואץ וכיתרנו את הארמיה השלישית המצרית.

ב-11/05/1974  התחתנתי עם דליה ונולדו לנו 4 ילדים, ליאת, מיטל, מנחם, ויוגב.

תמונה 5

ו- 11 נכדים , מוריאל , אלמה , אביתר , מעיין , ירדן , איתן , יהונתן , גפן , אורי , טליה , דניאלה.

תמונה 6

תמונת החייל המופיעה למעלה מייצגת את הרצון העז לשרת את המדינה כחייל קרבי והיא בעצם פותחת סיפור ארוך וטראגי של משפחתי עם הצנחנים, אנחנו היינו שישה אחים ואחיות בצנחנים ולצערי אחד האחים "מנחם" נהרג בתאונת אימונים ב- 10/05/1977 כשמסוקו התרסק על כל יושביו 54 צנחנים ואנשי צוות האוויר, אסון זה יצר קשר חזק עם חטיבת הצנחנים בצה"ל ומאז מתקיימת אזכרה שנתית בסמוך למקום האסון בבקעה. מאז התגייסו לצנחנים עוד רבים מבני משפחתי  המורחבת ובניהם בני מנחם שנקרא ע"ש אחי שנהרג.

תמונות מאנדרטה נ"ד בבקעה

תמונה 7
תמונה 8

ב-05/1974  השתחררתי מהצבא לאחר שנת קבע אחת וחודש לאחר מכן התקבלתי לעבודה בתעשייה האווירית, שם התחלתי לעבוד בעיבוד שבבי ככרסם ולאחר מספר שנים עברתי תפקיד כקניין ברכש.

בתקופה זו התחלתי ללמוד לתואר הנדסאי תעשייה וניהול ומאוחר יותר עברתי לעבוד במפעל טילאות במל"מ של התעשייה האווירית בבאר יעקב, העבודה הייתה מעניינת מאוד עם הרגשה טובה שאני עושה למען ביטחון המדינה, עבדתי שם 25 שנים עד יציאתי לגמלאות.

תחביב, קצת אחרי סיום הצבא התחלתי להשתתף בצעדות שהתקיימו בארץ ובהמשך הצטרפו בני משפחתי לצעדות, הילדים החלו מגיל 3 ואילך, ומאוחר יותר הצטרפתי לקבוצת הצועדים של מקום העבודה וצעדנו בארץ ובחו"ל, השתתפתי בצעדות בהולנד, שוויץ, לוכסמבורג, ועד לכתיבת שורות אלו אני ממשיך לצעוד להנאתי בארץ ובהולנד, הצעדה בהולנד היא בת 4 ימים, כל יום צועדים 50 ק"מ /40 ק"מ  בהתאם לגיל.

תמונה 9
תמונה 10

נכדיי בצעדת הגלבוע 

תמונה 11
תמונה 12

הזוית האישית

נהננו ביחד מהתכנית, תודה לכל מי שלקח חלק ותרם.

מילון

צעדה
פעילות ספורטיבית הכוללת הליכה ממושכת

ציטוטים

”לא היו בבתים טלוויזיות או טלפונים ובטח לא מחשבים, רוב המשחקים היו משחקי רחוב “

הקשר הרב דורי