מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של שושנה – התבגרות בצל המלחמה

שושנה וליבי בשיעור
שושנה הקטנה
אני בת להורים ניצולי שואה. סיפור ילדותי והתבגרותי בתל אביב.

שושנה בצעירותה

הסיפור של שושנה סיפור התבגרות בצל המלחמה

שושנה בצעירותה

נולדתי בשנת 1947, שנה לפני קום המדינה כשהמצב בארץ היה לא טוב. שנה אחרי זה פרצה מלחמת השחרור והמדינה שלנו קמה. גדלתי ברחוב דיזנגוף 78 בתל אביב.

את הילדות שלי עברתי בצל המלחמה. ההורים שלי שמרו עלי כאילו שהייתי דבר נדיר. הורי הם יוצאי שואה, גם כשגדלתי הם היו לקחים אותי לכל מקום לאן שהלכו. כשגדלתי היו לי רק שתי חברות אחת מהן הייתה דוברת יידיש, וכך למדתי את השפה.

בכתה א למדתי בבית ספר תל חי, אחר כך עברנו לגור ברחוב רנ"ק, מול מוסך דן. הדירה החדשה הייתה מחולקת לשתיים וגרנו עם משפחה מאוד נחמדה. המשפחה שלי קיבלה בבית חדר ומטבח, המשפחה השנייה קיבלה גם חדר ומטבח, השירותים והאמבטיה היו משותפים.

בכיתה ב' למדתי בבית ספר גרץ ועל ידנו הייתה גרה נעמי שמר, שהייתה נשואה לגדעון שמר השחקן. באותה תקופה נעמי שמר הייתה עושה הרבה חזרות עם להקות צבאיות הם היו עולים לגג ושם היא הייתה מעמידה אותם ומלמדת אותם איך לשיר ואנחנו בתור ילדים היינו עולים לגג של הבית שלנו והיינו רואים את כל החזרות. כשפרצה מלחמת קדש מבצע סיני אז נעמי שמר בעלה והתינוקת שלהם היו באים לבניין שלנו כי לא היה להם איפה להסתתר. אצלנו בחדר המדרגות היה קיר מגן וגם שקים מלאים בחול ובכל פעם שהייתה פורצת אזעקה פרצו את הגדר בין הבניינים וכך היה עד שהמלחמה נגמרה.

אמי נפטרה כשהייתי בגיל 12, חייתי עם אבי אבל מאז שאמי נפטרה, אבי התעסק עם נשים ואני גדלתי די לבד. למזלי היו לי חברות מאוד טובות והיינו נפגשות. זה לא היה קל לגדול לבד, ובגיל 18 התחתנתי זה טעות מאוד גדולה להתחתן בגיל צעיר כזה. המשכתי לגור באותה דירה ואבי התחתן ועבר לגור במקום אחר.

בדירה שלי נולדו לי 3 ילדים והיה לי מאוד קשה, לא היה לנו מקרר רק היה לנו רק גושים של קרח, מכונת כביסה גם לא הייתה והייתי צריכה להרתיח את החיתולים על פרימוס. הילדים שלי הלכו לגן, ההורים של הילדים שבגן של הילדים שלי היו שחקנים מפורסמים ששמם: אהוד מנור, יעקוב בודו, דינה דורון, שמרית אור. בכל החגים ההורים היו משתתפים בהצגות בגן בכל החגים וזאת הייתה חוויה נחמדה.

כשהבן שלי היה בגיל  7 עברנו לגור  בשכונת יד אליהו וכשעברנו סוף סוף קיבלתי תנור ומכונת כביסה,  חשבתי שנורא חבל שלא היו לי את כל הדברים האלה לפני שעברנו! זה היה מקל עליי בהרבה. המצב הכלכלי לא היה כל כך טוב ועבדתי מגיל 15 עד גיל 60 . היום אני גרושה ויש לי 4 ילדים – 3 בנים ובת, מהם יש לי 6 נכדים מהם אני נהנית מאוד ואני חושבת שהם הדבר הכי חשוב שקרה לי בחיים.

למרות העובדה כי החיים לא הקלו עליי כיום אני מנסה להנות מהם כמה שניתן, אני משתדלת לנהל אורח חיים פעיל וכמעט ולא נמצאת בבית. אני אוהבת לטייל, לבקר במוזיאונים, גם היום אני אוהבת ללמוד ולגלות דברים חדשים. לדעתי זו מהות החיים!

העשרה

נעמי שמר: "נעמי שמר (13 ביולי 1930, י"ז בתמוז ה'תר"ץ – 26 ביוני 2004, ז' בתמוז ה'תשס"ד) הייתה פזמונאית, מלחינה, זמרת ישראלית ומתרגמת שירים. כלת פרס ישראל לזמר עברי. שמר כתבה שירים רבים, בהם שנעשו ל'נכסי צאן ברזל' במורשת הישראלית, כמו "ירושלים של זהב", "חורשת האקליפטוס", "לו יהי", "על כל אלה" ו"שירת העשבים".

 תשע"ו

מילון

נעמי שמר
נעמי שמר (13 ביולי 1930, י"ז בתמוז ה'תר"ץ - 26 ביוני 2004, ז' בתמוז ה'תשס"ד) הייתה פזמונאית, מלחינה, זמרת ישראלית ומתרגמת שירים. כלת פרס ישראל לזמר עברי. שמר כתבה שירים רבים, בהם שנעשו ל'נכסי צאן ברזל' במורשת הישראלית, כמו "ירושלים של זהב", "חורשת האקליפטוס", "לו יהי", "על כל אלה" ו"שירת העשבים".

פרימוס
כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ, שנפוצה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20.

ציטוטים

”הורי הם יוצאי שואה, גם כשגדלתי הם היו לקחים אותי לכל מקום לאן שהלכו.“

”יש לי 6 נכדים ואני חושבת שהם הדבר הכי חשוב שקרה לי בחיים. “

הקשר הרב דורי