מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של שורלה

שי המתעד בכיתה
סבתי סוזן זייפר בתמונה ברחוב
הסיפור של סוזן פרזמן

לסבתא שלי קוראים סוזן פרזמן ז"ל, אבל הכינוי שלה היה שורלה. לאחר החתונה שם משפחתה היה זייפר, שם שאינו נפוץ. בארץ ביקשו לשנות את השם לזיו אך בעלה גד לא הסכים.

סבתא שורלה, נולדה בצרפת ב – 23 לאוקטובר 1932, וגדלה בפריז, ונפטרה בתאריך 24 לפברואר 2014. כשסבתא גדלה, התחילה מלחמת העולם השנייה וסבתא חיה במלחמה במשך 4 שנים בילדותה, בהיותה בת 8 – 12. סבתא נאלצה להסתתר מפני הנאצים במנזר, בו היו ילדים עזובים ויתומים. במהלך 4 השנים בהן שהתה סבתא במנזר החביאה את זהותה.

הדבר היחיד שנשאר לה מתקופה זו, תמונה שלה כילדה עם טלאי צהוב, שסימן אותה בתקופת השואה כיהודייה. כילדה שגדלה בשואה הילדות שלה לא הייתה כל כך רגילה…היא לא שיחקה הרבה משחקים אבל לאט לאט בשנים האלו היא בנתה אהבה לקריאה ולדיבור. לא היו לה הרבה חברים חוץ מהשכנים שלה בבניין, שגרו דלת מולה, וגם עזרו להם להתחבא מהנאצים, כאשר באו לאסוף את היהודים מהעיר. שנים לאחר המלחמה סוזן ביקשה להעניק לילדי השכנים את אות חסידי אומות העולם.

לאחר הרבה שנים בשנת 1968, כשהייתה בת 36 עלתה לארץ לבד. הסיבה לעלייתה הייתה התאהבותה במי שהיה לבעלה בהמשך. הם התאהבו בפריז והוא עלה לישראל והתחילה ביניהם התכתבות. הם היו כותבים מכתבים אחד לשני ולאט לאט נוצר פה סיפור אהבה והוא אמר לה שאם היא רוצה להיות איתו, הוא רוצה ילדים ושתבוא לחיות בישראל. סוזן עזבה את כל מה שהיה לה, עבודה בירחון אופנה כעורכת, בית, ואוטו ועלתה לארץ. מיד עם העלייה לארץ נולד שמוליק, אחיה הגדול של אימי ודודי. סבתא של אמא שלי, סבתא רבתא שלי, עלתה לארץ כדי לעזור עם התינוק. סוזן הייתה האחות הקטנה במשפחה והיה לה את אח שלה, ששמר עלייה והגן עליה.

סוזן הייתה עורכת ירחון אופנה בפריז, ואז לאחר העלייה, עבדה כמזכירה בבת דור תל-אביב, המקום בו אני רוקד היום.

סוזן הייתה אתאיסטית, לא האמינה באף אמונה או דת, אבל בעלה גד לא היה אתאיסט. היא כיבדה את גד בעלה, ואת הדרך שלו וקיימה את החגים כמיטב המסורת היהודית.

לסוזן היו 2 ילדים ו-6 נכדים.

הזוית האישית

אמי יהודית: "אני שמחה שבני לומד על סבתא אבל מרגישה תחושת החמצה שסבתא לא הכירה אותו בבגרותו.

שי: אני שמחתי ללמוד על סבתי, וזו הייתה חוויה טובה להכיר אותה קצת יותר.

מילון

"שמומפו!"
לא אכפת לי בצרפתית

ציטוטים

”שנים לאחר המלחמה סוזן ביקשה להעניק לילדי השכנים את אות חסידי אומות העולם.“

הקשר הרב דורי