מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא לאה בכרכור

סבתא לאה ורותם
כרכור 1938
על הילדות של סבתא לאה

אני נולדתי בעיצומה של מלחמת העולם השנייה. הורי יצאו במהירות מגרמניה בגלל שנאת היהודים. אמא שלי למדה לולילנות ואבא שלי היה רופא שיניים. הם נפגשו בפרדס חנה, ומכיוון שהיו בודדים מיהרו להתחתן אחרי 3 חודשים, ובנו את ביתם בכרכור.

עד גיל חמש לא ידעתי מילה בעברית, רק בגן התחלתי ללמוד עברית. עברתי לבית ספר עממי בכרכור למדתי בו שמונה שנים. גם ילדי גלית וניר למדו שם. בתיכון למדתי בחדרה נסענו כל התלמידים כל בוקר באוטובוס ללמוד לא היה בית ספר תיכון בכרכור. בגיל 20 עד גיל 48 עבדתי בבית הספר שבו למדתי בתור מורה בכיתות א'-ד'. אהבתי מאוד את עבודתי.

נולדתי בתור פגה בבית יולדות בחדרה. סבא שלי שהיה רופא נשים והשתתף בלידה הזדעזע מהתינוקת הקטנטנה שנולדה יצא מהחדר ולא חזר. אחרי ארבע שנים נולד אחי יאיר. אני הילדה הבכורה הרגשתי אחריות גדולה לעזור בבית. הורי עבדו יחד בבית.

בזמנו כרכור הייתה מושבה קטנה, חקלאית מוקפת פרדסים, ובתי אריזה לפירות ההדר שנשלחו לחוץ לארץ. מעט תושבים שכולם הכירו אחד את השני בית ספר אחד וגן ילדים אחד. בית דואר צרכנייה.

כרכור

"פַּרְדֵּס חַנָּה–כַּרְכּוּר היא מועצה מקומית במחוז חיפה בישראל, שנוצרה בשנת 1969 מאיחוד שתי המועצות המקומיות פַּרְדֵּס חַנָּה (נוסדה ב-1929) וכַּרְכּוּר (נוסדה ב-1913)." (ויקיפדיה)

תמונה 1
VIEW OF "PARDES HANNA" VILLAGE IN THE SHARON PLAIN

בשנת 1948 האנגלים עזבו את הארץ והתחילה מלחמת העצמאות ותקופת הצנע בה חילקו מעט  אוכל לתושבים אותם קבלנו בתלושי מזון.

במשך רוב השנים המושבה כרכור הייתה מקום שכוח אל. היום נעקרו הפרדסים, החקלאות והחקלאים נעלמו. הרפתות והלולים נסגרו נבנו בתי קומות והמקום הפך להיות מקום מבוקש מאוד.

הזוית האישית

רותם ורבר: אני וסבתא אוהבות להיות יחד לשחק וגם לטוס לחול ביחד.

כלים טכנולוגיים – פדלט כתתי של כל משתתפי התכנית קשר רב דורי בהובלת המורות אנט וטל ששו.

מילון

כרכור
פַּרְדֵּס חַנָּה–כַּרְכּוּר היא מועצה מקומית במחוז חיפה בישראל, שנוצרה בשנת 1969 מאיחוד שתי המועצות המקומיות פַּרְדֵּס חַנָּה (נוסדה ב-1929) וכַּרְכּוּר (נוסדה ב-1913).

צרכניה
מכולת

ציטוטים

”במשך רוב השנים המושבה כרכור הייתה מקום שכוח אל“

הקשר הרב דורי