מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של רוזי חדאד

אני ונכדי אייל
אני בחתונתי
החיים שלי בטריפולי היו ללא דרמות עד יוני 1967. אז הכול השתנה.

נעימה. אני בת בכורה למשפחה גדולה היינו 6 ילדים, היה לנו הכל לא היינו עשירים אבל לא חסר לנו דבר ולא הרגשנו שחסר לנו משהו. סבתי וסבי מצד אמא גרו לידנו וביקרתי הרבה אצלם. מאוד אהבתי לבלות עם סבא שלי ולשמוע את הסיפורים שלו. לרוב היה מספר לי אגדות ומשלים. הוא היה רב ושופט בקהילה היהודית בטריפולי וכשהייתי ילדה הוא פרש. תמיד היו לו סיפורים מעניינים. הכי כיף היה בפסח כי תמיד חגגנו עם הרבה אנשים וסבי היה שואל את כולם שאלות כמו בחידון. חיי החברה היו עשירים, גם אימי הייתה נוהגת לבקר את חברותיה ולארח אותן עם הילדים. אנחנו חונכנו לעקרונות הנימוס ואסור היה לבקש דבר מה אם מציעים, מותר ורצוי לקחת, אבל לעולם לא לבקש, כי זה לא מנומס.

הנעורים:
חיי חברה בתור נערה גם פרחו ונהגנו לבלות במועדונים, קזינו, באולינג ובמרוצי קארטינג עם חברים. מה שכן, לא היה בית ספר יהודי. הבנים למדו בבית כנסת יהדות והבנות למדו מהבנים בבית. החיים היהודיים היו מסורתיים ולא דתיים אדוקים. ילדי הקהילה היהודית למדו בבית ספר איטלקי והקוד היה אירופאי איטלקי הבגדים, השפה, מועדוני הספורט, כדורגל, אופנה איטלקית, עיתונים ועוד. כשהגיעו הטלוויזיות לאיטליה, הן הגיעו מיד לטריפולי וצפינו בתוכניות איטלקיות. היינו מבלים בקולנוע שלוש פעמים בשבוע ורואים סרטים איטלקיים או אמריקאים מדובבים לאיטלקית. גם המוזיקה ששמענו הייתה מערבית.
חיי חברה וקהילה: 
הטקסים היהודיים היו מאוד מיוחדים וחשובים לקהילה – בריתות, חתונות וברי מצווה לא היה נהוג לחגוג בת מצווה כמו היום. בפורים היינו שורפים את המן היינו גוזרים מנייר בובות של המן הרשע ושורפים אותן לאחר קריאת המגילה. את בתי הכנסת היו מקשטים מאוד יפה בחגים.
הסתגלות בארץ
ההסתגלות הייתה יחסית קלה משום שהייתה לי משפחה בארץ והתחברתי בקלות לשכנים ולמדתי את השפה יחסית מהר. היה לי קשה לראות את חוסר הנימוס שהיה כשהגעתי לארץ, אך התרגלתי. היה לי מאוד קשה עם ההתגייסות של ילדיי לצבא. עם השנים למדתי את הארץ וטיילתי בה לא מעט.

מילון

קארטינג
קארטינג הוא ענף בתחום הספורט המוטורי. זהו מרוץ מכוניות המבוסס על מכוניות הנקראות קארט. פעילות קארטינג מתקיימת לרוב במסלולי מרוצים הייעודיים לשם כך. ישנם סוגים רבים של קארטים, החל מקארטים פשוטים הזמינים לקהל הרחב במסלולי שעשועים, קארטים המשמשים למרוצי חובבים, וכלה בקארטים המשמשים ככלי מרוץ מקצועיים באליפויות העולם.

ציטוטים

”טוב מאתמול וגרוע ממחר“

הקשר הרב דורי