מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליזה דניאל עלתה בילדותה מעיראק

בתמונה סבתא עליזה וליה הנכדה
בתמונה כוס הקידוש העוברת בדורות
סיפור חייה והעלייה של עליזה דניאל לארץ ישראל ועל התאקלמותה פה

עליזה דניאל נולדה בשם פריאל (שם עיראקי) נולדה בתאריך 25 דצמבר 1945 בעיראק. עליזה עלתה לארץ ופה בבית הספר שינו את שמה. בחרו בשם עליזה כי היא הייתה שמחה, חייכנית ועליזה.

הוריה של עליזה הם ניסים סאייג, נאדג׳ייה סאייג ואחיה: אביבה, אברהם, חזי, רחל. היא השנייה במשפחה. בעיראק, היא מספרת הם גרו בבית ענק בין עשרים חדרים בשתי קומות. זה היה בית פרטי. האבא היה צורף תכשיטים. הם היו מאוד עשירים ואפילו היה להם נהג פרטי. הם היו שם בקשר טוב עם השכנים הערבים.

החיים בישראל

עליזה עלתה לארץ בשנת 1948, עם משפחתה כשהייתה ילדה קטנה בת שלוש. מסיפורי הוריה על אורח החיים במעברות בתקופה ההיא בארץ, הם חיו בבלאגן, בהתחלה עד שהסתגלו לחיים בארץ

בהמשך חיו כרגיל כמו כולם: לבושים רגיל, בחצאיות וחולצות, לא חשוף, הכל היה מתפירה שתפרו לבד. היה אוכל רגיל ומוכר, לא היו הרבה מצרכים במעברה לא היה אוכל. בכל יום שישי היה קידוש. כל המשפחה ביחד. תמיד בארוחת ערב שבת היה חייב להיות דג – זה היה המנהג.. בשבת היו הולכים לבית כנסת, חוזרים ואוכלים ביצים, חצילים, קציצות וסלטים, לאחר מכן אוכלים טבתית בשעות הצהריים.

מתקופת בית הספר היא זוכרת, חברה טובה אחת מתל מונד ולאחר מכן היא עברה לגור באילת. עם החברות הם שיחקו במשחקים מוכרים: חמש אבנים, מחבואים, מחניים ועוד.

תלבושת אחידה בבית ספר: היה סמל  תפור על החולצה וחצאית. המורים אהבו את התלמידים הטובים, לא התייחסו לתלמידים הפחות טובים. היו טיולים שיצאו מבית הספר. היא הייתה תקופה קצרה בתנועת הנוער העובד. בבית ספר (בתל מונד) למדו את מצקועות הבסיס: חשבון, עברית, תנ"ך, היסטוריה, מטבח – שעורי בישול, תפירה, מוזיקה.

בסביבות גיל העשרים, בשנת 1976 התחתנה. היא ובעלה נפגשו בהרצליה בעזרת חבר משותף במסיבה. אופי היחסים עם האבא כמעט ולא היו, כי הוא נפטר בגיל צעיר, היה לה קשר ממש טוב עם האימא, גם בתור בת וגם בתור חברה, היא הכי קרובה אלייה. ההורים שלה נפגשו בשידוך. היא זוכרת שכילדים הם גדלו מפונקים.

לעליזה יש שני ילדים שלי ושי וחמישה נכדים. שלי עובדת בתקשורת בעירייה, שי עובד בהייטק. כולם גרים בקריית השרון.

גלגולו של חפץ – כוס כסף לקידוש

אימא של עליזה קנתה לשי לבר מצווה. כוס קידוש מכסף טהור, ועליה חריטות של מגן דוד ועלי זית. הכוס תעבור בדורות הבאים לשאר בני המשפחה. החפץ נמצא היום בבית של עליזה.

קובץ התיעוד

הזוית האישית

ליה מעוז, דניאלה דירליק: אנחנו שמחות שהקשבנו לסיפור של עליזה, למדנו המון עליה, שמענו סיפורים מהעבר מצחיקים וטובים וגם חוויות פחות נעימות וחשוב שנעביר את הסיפורים האלה הלאה כדי שלא ישכחו.

מילון

קידוש
קידוש ביהדות הוא אִזכור קדושת היום (שבת או חג) בטקס קצר. הקידוש נעשה על ידי ברכה מיוחדת הנאמרת לרוב על גביע יין (או מיץ ענבים), ולחלופין גם על פת ובקידוש היום גם על חמר מדינה. ישנה מצווה מהתורה לערוך קידוש בליל שבת וחג, היא מצוות קידוש השבת בדברים. הקידוש נערך קודם הסעודה להראות שהסעודה נעשית לכבוד השבת, בדרך כלל על ידי בעל הבית או הבכיר מבין הנוכחים. הקידוש הנעשה ביום השבת והחג הוא תקנה דרבנן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הם היו מאוד עשירים ואפילו היה להם נהג פרטי“

הקשר הרב דורי