מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סוזי ויונתן שטרן

ביקור במוזיאון בית התפוצות
סוזי ומור
סוזי ויונתן נולדו בארץ, אבל ההורים שלהם עלו מאירופה

סוזי ויונתן שטרן

סוזי (שושנה) נולדה בטבעון בשנת 1949 בשיכון עלייה, יונתן נולד בחיפה בשנת 1945 ברחוב תל מאנה היום בית חולים כרמל. סוזי למדה בבית הספר קריית עמל, יונתן עבר לטבעון בגיל עשר וגם למד בבית הספר קריית עמל, היו להם אותם המורים.סוזי עברה לקריית עמל לרחוב גולמב בשנת 1956 שנת מבצע סיני.יונתן גר ברחוב בורוכוב.
סוזי ויונתן הכירו בשנת 1966 בחבורת צעירים הם התחילו לצאת כזוג אחרי מלחמת ששת הימים בשנת 1967. הם התחתנו בשנת 1968 ועברו לדירה שכורה ברחוב בורוכוב בקריית עמל ליד ההורים.לסוזי יש עוד שני אחים וליונתן עוד אחות.סוזי גדלה בבית קטן, בהתחלה בחדר גרנו בו חמישה אנשים וכלב, אחר כך כשעברנו לקריית עמל הדירה הייתה שניים וחצי חדרים שבחצי החדר הייתה גרה סבתא (אמא של אמא). בית הילדות של סוזי בטבעון נהרס ובמקומו נבנו דירות חדשות, בקריית עמל אמא של סוזי מכרה אותו.
בתור ילדה סוזי שיחקה בהמון בובות ושיחקנו על העצים, לא הייתה טלוויזיה ולא היה טלפון (הם לא ידעו מה זה) היה רק רדיו ופטיפון עם תקליטים. יונתן וחברים תמיד היו בונים עגלות, טלפונים מקופסאות, רדיו שבנו לבד, יונתן גדל בבית מסורתי כשר, וסוזי גדלה בבית חילוני לחלוטין.
התחביבים של סוזי היו שהיא אהבה לאסוף מפיות מכל העולם, גלויות נוף, בולים ופרסים (מדבקות).בבית הספר סוזי שיחקה חמש אבנים, שלוש מקלות, קלאס, משחקי כדור, הם קפצו בחבל ועוד…זכרונות ילדותכל חברי הילדות של סוזי היו גרים בשכונה רחוב גולמב מרדכי בטבעון. הם שיחקו לרוב בחוץ בקלאס, מחבואים, במשחקי כדור, גולות, הם היו משחקים במסטיקים, על העטיפות היו שחקני כדורגל ושחקני קולנוע ועם מטבע זורקים עץ או פלי ומי שזוכה לוקח את העטיפות, ובחמש אבנים הם היו משחקים.
בית הספר של סוזי היה קריית עמל והם למדו היסטוריה, גאוגרפיה, חקלאות, מלאכה, בנים-נגרות בנות-תפירה והם שרו במקהלה.סוזי לא אהבה כל כך את בית הספר והיא לא הייתה תלמידה הכי טובה והיא אהבה היסטוריה וגאוגרפיה וגם חקלאות, מלאכה ומקהלה. המורה שהכי זכורה לסוזי היא המורה שלה לכיתות ב-ג וקוראים לה מרים בנק. היחסים עם המורים היו מרוחקים רק בכיתות א-ב המורה הייתה חביבה הם היו מבקרים אותה, הייתה משמעת והיו עונשים למשל לעמוד בפינה, להיות מחוץ לכיתה, ללכת למנהל והם ישבו עם ידיים ישרות ומשולבות. הם היו אומרים המורה (לא בשם) לא היה תלבושת אחידה והיו המון טיולים. בהפסקה הגדולה של בית הספר הם היו תמיד רוקדים ריקודי עם והיה חדר אוכל בבית הספר, הם היו עובדים בתורנות הגשה וניקיון.
המאכלים אהובים על סוזי היו מתוקים והיא אהבה לאכול הכל חוץ ממאכלים עם תבלין קימל.לא היו ממתקים ממש היה שוקולד, עוגות ועוגיות שאמא של סוזי אפתה והרבה פירות.
תנועות נוערשל סוזי: סוזי הייתה גם בנוער העובד וגם בצופים שהיא הדומיננתית עד היום בטבעון, הם היו נפגשים פעמיים בשבוע באמצע השבוע ומוצאי שבת, בצופים יש פעם בשנה ג'מבורי מתאספים כל תנועת הצופים בארץ במקום אחד ועוסקים בשדאות.
זיכרונות משנות השישים מוזיקה: סוזי אוהבת מוזיקה קלאסית: בך, מוצרט, ועוד…ומוזיקה ישראלית כמו התרנגולים,  הצלליות, החיפושיות, אלביס פרסלי, קליף ריצ'ארד, זה פלטרס, פול אנקה ועוד…ריקודים: סלונים, צ'ה צ'ה צ'ה, טנגו, סלאו, טוויסט, רוק אנד רול, הם רקדו הרבה סלאו וטנגו של הזמרים פול אנקה, אלביס וקליף.
אמצעי בידור: כל מוצ"ש הם היו הולכים לראות סרט או פעם בחודש קונצרט ובימי שישי הם היו רוקדים ריקודים סלוניים.טלוויזיה הם היו רואים אצל ההורים עוד לא היה להם טלוויזיה.אמצעי תקשורת:היה טלפון ורדיו.
זיכרונות: בשנות העשרים של סוזי שזה שנת שבעים סוזי הייתה נשואה שנה ולא היו לה ילדים עדיין, הם יצאו לבלות בקולנוע או מבקרים את ההורים, נוסעים לבקר חברים חדשים שהם הכירו והם היו עסוקים בלימודים ועבודה.
עליה, תקומה והתיישבות: סוזי ויונתן נולדו בארץ, אבל ההורים שלהם עלו מאירופה, אבא של סוזי נולד באוסטריה ועלה לארץ במרץ 1939 בעקבות כניסת הנאצים לאוסטריה, הוא הוברח לישראל, הוא התגייס לצבא הבריטי והיה שש שנים, השתחרר והגיע לטבעון. אמא של סוזי הגיעה דרך יוגוסלביה עם אוניית המעפילים כנסת ישראל. האונייה הגיעה לחיפה וגורשה לקפריסין והיה חורף 1946, ב-1947 נכנסה לישראל קודם בקריית שמואל שם היה מחנה עולים. לטבעון היא הגיעה בשנת 1947 וקיבלה דירה בשיכון עלייה בטבעון בדירת חדר.
אבא של סוזי לא למד את השפה העברית בצורה מסודרת, רק מהרחוב או מהעבודה, אמא של סוזי הייתה באולפן. ההורים של סוזי נקלטו טוב והסתדרו בעבודה ובחברה כי כולם היו עולים מאותו אזור. בזמן הצנע ההורים גידלו שפנים למאכל. זכור לסוזי שהיא ישנה בארגז הכלים של המיטה. אמא של יונתן עזבה את פולין בגיל שש עשרה דרך הולנד בקבוצת בית"ר, הגיעה לארץ לקיבוץ עין המפרץ (ליד עכו).
אבא של יונתן הגיע לארץ בשנות השלושים לקסטינה (קריית מלאכי) הייתה להם מסעדה, אחר כך עבר לחיפה והייתה לו מכולת עם אח שלו.אמא של יונתן הייתה בקיבוץ עד שנישאה ואחר כך הם גרו ברחוב תל מנא בחיפה וכשיונתן היה בן עשר הגיעו לטבעון.
המצאות ופטנטים המצאה ראשונה: חיתולים חד פעמיים, כאשר הגיעו לארץ בסוף שנות השבעים היו מאוד יקרים ולפני כן היו רק חיתולי בד שהיו צריכים להרתיח בסיר עם פתיתי סבון על הגז ולשפשף בידיים למי שידו הייתה מסגת היה מזמין חיתולי בד מחברות כמו אלישע בחיפה. המצאה שנייה: מכונות הכביסה האוטומטיות, כאשר סוזי התחתנה בשנת 68' היו רק מכונות כביסה לא אוטומטיות רק מכבסת וסוחטת, בשביל לשטוף צריך להשרות בגיגית עם מים קרים ואחר כך להחזיר לסחיטה.
תרופות סבתא
תרופה נגד תולעים: לקחת שן שום ולמרוח אותו על טוסט.
תרופה נגד שיעול: 1.מצרכים: חצי בצל, דבש. אופן ההכנה: קוצצים את הבצל, ושמים דבש עד לכיסוי הבצל, מכסים, מחכים כ- שלוש שעות או כל הלילה אם מכינים את זה בערב ולוקחים כל פעם כף.2. תרופה נגד שיעול: מצרכים: לימון חתוך לקוביות, דבש, סנטימטר ג'ינג'ר מגורד עם מיץ לימון. אופן ההכנה: חצי לימון חותכים לקוביות, מגרדים את הג'ינג'ר, וממלאים בדבש עד שהלימון מכוסה, מיץ מחצי לימון, שמים הכל בצנצנת עם מכסה ומערבבים טוב.
תרופה להורדת חום גבוה: מגבת ספוגה בחומץ, עוטפים את כפות הרגליים. תרופה נגד דלקת בלוע או בפה: לגרגר במים פושרים עם כפית מלח.תרופה למי שקצת מקורר: תה חם, עם קצת קוניאק, דבש ולימון.
תרופה לתינוקות מצוננים: ניקוי אף במי מלח.
מכה ברגל או ביד או בראש: שמים קוביות קרח. להורדת נפיחות: לוקחים עלי כרוב קרים ושמים אותם על המקום הנפוח ועוטפים כמו תחבושת, עלי הכרוב סופגים את הנוזלים ומקל על הכאב.
גוגל-מוגל: מצרכים: כוס חלב רותח, ביצה, כף דבש. אופן ההכנה: מקציפים הכל ושותים.תרופה ללחץ דם: חופן עלי זית, להרתיח במים ולשתות.תרופה לכאב אוזניים: שתי טיפות בכל אוזן בשמן זית.
תרופה נגד גירודים, פצעים, ועקיצות: ג'ל מצמח האלוורה.שקית עם מלח גס, מחומם, לשים על בית החזה עוזר בנשימה.
העשרה
כנסת ישראל: אחת מספינות המעפילים שהגיעו לארץ לפני קום המדינה.
"כנסת ישראל" הייתה אוניית מעפילים, מהגדולות שידע מפעל ההעפלה. בהיותה בפתח נמל חיפה, נכנעו מעפילי האונייה לאחר קרב קשה עם אנשי צבא בריטים, והוגלו למחנות המעצר בקפריסין". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

כנסת ישראל
אחת מספינות המעפילים שהגיעו לארץ לפני קום המדינה. "כנסת ישראל" הייתה אוניית מעפילים, מהגדולות שידע מפעל ההעפלה. בהיותה בפתח נמל חיפה, נכנעו מעפילי האונייה לאחר קרב קשה עם אנשי צבא בריטים, והוגלו למחנות המעצר בקפריסין.

ציטוטים

”זכור לסבתא סוזי שהיא ישנה בארגז הכלים של המיטה“

הקשר הרב דורי