מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא מירי

מירי והבנות
רז ז"ל
לבחור את הבחירה הנכונה

קוראים לי מירי פרומוביץ, נולדתי בתאריך 25.7.1956  בבית חולים "הקריה" בתל אביב בשם מרים רוזן. בגיל 8 עברתי לרמת גן ושם גדלתי. כשהגעתי לתיכון הרחבתי מקצועות באנגלית וצרפתית. עם סיום הלימודים התגייסתי לצבא ושירתי כפקידה פלוגתית ושם הכרתי את קלמן בעלי.

לאבא שלי קראו צבי והוא נולד בפולין. בשנת 1937 הוא נשלח על ידי ההורים שלו לארץ עם עליית הנוער כשהוא בן 16. הוא התגייס לצבא הבריטי כשהוא בן 17 וחצי ונלחם עם הצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. לאימא שלי קראו הלה. אימא שלי הגיעה לארץ מגרמניה בשנת 1935 כשהייתה בת 4, גדלה בתל אביב והתגייסה לפלמ"ח לחטיבת יפתח. יש לי אחות אחת מבוגרת ממני בארבע שנים וקוראים לה אסתי.

הסיפור של רז

בתאריך 16.11.1998 נהרג הבן האמצעי שלי, רז. רז היה לוחם בגולני, שירת במוצב בלבנון, נפצע אנושות מהתפוצצות מטען צד שהופעל על ידי חיזבאללה. הוא הוטס לבית החולים רמב"ם בחיפה.

הצוות של רז יצאו למטווח בשטח המוצב כאשר הופעל נגדם מטען הצד. הצוות היה ממש כמה מטרים מהפיצוץ, ולכן נהרגו שלושה חיילים ונפצע ארבעה. רז נפגע עם כדורית בגזע המוח ולא נראתה פגיעה חיצונית. לאחר מכן באו חובשים וחשבו שרז רק התעלף מהפחד, ולא הבינו שהוא למעשה נפגע, ואז הסתכלו עליו וראו שהוא פצוע ולקחו אותו לבית חולים. הגיעו אלינו מקצין העיר להודיע על הפציעה. בבית היו דקלה ועודד שהתקשרו להודיע לנו על מה שקרה. כולנו נסענו לבית החולים, הספקנו לראות פעם אחרונה את רז. אישרנו תרומת איברים, תרמנו שתי כליות ושתי קרניות, הוא היה בן 19 במותו.

רז ז"ל

תמונה 1

עודד האח הצעיר שהיה בן 13 וחצי, ודקלה האחות הבכורה שהייתה בת 21, ישבנו באוטו בדרך חזרה הביתה והיה לנו ברור שצריך להמשיך לחיות ועשינו את זה, ובחרנו ליהנות מהחיים, מהילדים ומהנכדים.  כשנכנסים לבית לא יודעים שאנחנו משפחה שכולה. הייתה תקופה שעודד לבש את הבגדים של רז. החדר שלו תמיד פתוח ותמיד אפשר לגעת בדברים שלו ולהיות בחדר, ואני חושבת שהדבר הכי חשוב זה לבחור את הבחירה הנכונה ולהמשיך הלאה.

המשפחה יחד

תמונה 2

(נכתב עם הנכדה הילי בוקר ונופר אהרון)

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר נופי מולדת בגן יבנה, התש"ף, בהנחיית המורה המובילה לימור מזרחי.

פעילות הקבוצה במסגרת התכנית

תמונה 3

מילון

חטיבת יפתח
חֲטִיבַת יִפְתָּח (חטיבה 11, בעבר נקראה גם חטיבה 576), היא חטיבת פלמ"ח שהוקמה בגליל בעצומה של מלחמת העצמאות, בסוף מאי 1948. החטיבה, שהייתה תחת פיקוד עוצבת עידן ושימשה כחטיבת שריון במילואים, פורקה בשנת 2014. בשנת 2016 הוקמה החטיבה מחדש על בסיס גדודי המילואים של חטיבת החרמון שנסגרה, והיא משמשת כחטיבת הקומנדו במילואים של פיקוד הצפון תחת עוצבת הבשן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ישבנו באוטו בדרך חזרה הביתה והיה לנו ברור שצריך להמשיך לחיות, ועשינו את זה“

הקשר הרב דורי