מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא מיכל והנכדה שחר

סבתא מיכל והנכדה שחר
סבתא מיכל מנגנת בכינור
תמונות מחיי ילדותי

תמונות מחיי ילדותי (סבתא מספרת/כותבת)

הוריי עלו לארץ בסוף העלייה החמישית מגרמניה בשנת 1932 עם בתם בת השנתיים. לאחר שעברו הכשרה חקלאית בתנועת "החלוץ" התכוונו להצטרף לקיבוץ. הניסיון להשתלב בקבוצת דגניה לא עלה יפה והוריי ובתם עברו לתל אביב. אבי, שהיה מורה במקצועו, התפרנס מעבודת בניין ואמי כאחות. בהמשך עברו לנהריה, שם גם אני נולדתי, שנה לפני מלחמת השחרור (1947). בסיום הלימודים והצבא למדתי ריפוי בעיסוק וגם הכרתי את סבא בודי (יוסף). יש לנו חמישה ילדים וחמישה חתנים ו-13 נכדים.

כשהייתי בת 3 (בשנת 51-50) קרה משהו מאוד מיוחד: ירד שלג בכל הארץ ואפילו בחוף הים. אני זוכרת את החוף מכוסה שלג ואת הסירות מכוסות ערימות שלג. קמתי בבוקר ורצתי לחדר, שם עמד כיסא קטן מכוסה בשלג… נגעתי בשלג והיה לי קר מאוד, רצתי לשטוף את הידיים במים ומהברז של המים הקרים יצאו מים חמים (יותר מהידיים שלי…)

זיכרון ילדות נוסף שלי הוא, שבילדותי גרתי בנהריה וידעתי לרכב על אופניים. כולם רכבו לכל מקום: לים, לחברים ולמכולת, גם לביה"ס רכבנו, היו מתקנים לכל האופניים של כל התלמידים (כמה מאות). דוד, אבא שלי, סיפר מעט סיפורים על ילדותו, אחד מהם הוא הסיפור על חג הסוכות: בפולין הקרה אי אפשר היה לחגוג את חג הסוכות ללא חימום, היה סוג של תנור שחימם את הסוכה. אבא שלי מאוד אהב לישון בסוכה, לראות את הכוכבים מבין ענפי הסכך ולהתחמם ליד התנור (כנראה אח) ולהכניס כל פעם גזרי (חתיכות) עץ לאח.

תמונות נבחרות של סבתא וסבא:

מסמך התיעוד המלא:

הזוית האישית

סבתא מיכל: לשחר נכדתי היקרה!

הייתה לנו הזדמנות להיות ביחד במפגשים של תכנית הקשר הרב דורי. זהו רעיון פשוט, טבעי ובכל זאת מבריק. בתקופה בה כולם ממהרים או נפגשים ביחד, לא תמיד מוצאים זמן שנקרא: אחד על אחד, כלומר רק סבתא ונכדה. וכך הייתה לי הזדמנות לשתף וגם לשמוע ממך, זה נתן לי הרגשה של קרבה ליותר אהבה אליך שחר…

אני מאחלת לך להיות בריאה, שמחה, סקרנית, חקרנית, ועוד. ושתמיד תדעי שאני יכולה לספר לך או לעזור לך בכל תחום (במטלות היומיום ובלימודים…)

באהבה,

סבתא מיכל

הנכדה שחר: לסבתוש היקרה שלי,

שיהיה לך הרבה אושר ושמחה והכי חשוב הוא נתינה והמון הצלחה, את הסבתא הכי טובה בעולם.

כיף לי שאת באה למפגשים בבית הספר בתכנית הקשר הרב דורי. כיף לי מאוד לראות אותך את מקסימה, ותודה לך במיוחד שבאת למפגשים מחיפה, שזו דרך מאוד ארוכה משם לנתניה. וכיף לי שאת באה אלינו לפעמים לבית שלנו.

את מאוד מהממת ומושלמת אני מקווה שתהיה בריאה כל הזמן וגם את טובת לב ואת גם מאוד חמודה, אני מאחלת לך את כל הטוב שבעולם.

ממני שחר,

אני אוהבת אותך.

מילון

העלייה החמישית
העלייה החמישית היא גל העלייה הגדול שבא לאחר העלייה הרביעית. העולים הגיעו מאירופה ומאסיה לארץ ישראל בין השנים 1932–1939. העלייה החלה בממדים צנועים והתגברה בעקבות עליית הנאצים לשלטון בגרמניה. המאורעות שהחלו עם פרוץ המרד הערבי הגדול ב-1936 החלישו את זרם העלייה, אך בשנים 1938–1939 הוסיפו לעלות רבבות עולים, חלקם באורח בלתי חוקי. מספר העולים מוערך בכ-250,000 נפש. העלייה החמישית מכונה לעיתים "עליית היקים" משום שכרבע מהעולים הגיעו לארץ מגרמניה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עם שאין לו עבר, אין לו עתיד“

הקשר הרב דורי