מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא דורית (גורדון) אינגבר

נכדתי האהובה מיקה ואני
ביום נישואי 1973
בגיל 5 מאוד רציתי ללמוד בלט, אימא שלי קצת חששה כי הייתי קטנה אך הצלחתי לשכנע אותה וכך, התמדתי 7 שנים והפכתי לרקדנית נהדרת והופעתי במופעי בלט רבים.

מי אני?

שמי דולי אינגבר, נולדתי בתל אביב להוריי, חיה ושמואל גורדון. נולדתי בבית חולים אסותא בתאריך 21.10.1952. היום אני בת גיל 67. אני נשואה לנועם שהוא סבא של מיקה ודור.

אמי הייתה עקרת בית ואבי היה קצין בצבא לאורך שנים. אמי נולדה בצ'כיה למשפחה גדולה מאוד בת 16 אחים ואחיות. לפני מלחמת העולם הראשונה, משפחתה עלתה ארצה עם סבתי יפה ואחיה שהיה כמו סבא בשבילי. שמו היה אביגדור המאירי הידוע כמשורר וסופר דגול בארצנו, הוא זה אשר כתב את השיר הידוע ביותר – "מעל פסגת הר הצופים" ועוד שירי ארץ ישראל ידועים ואהובים.

אבי נולד בוילנה, רוסיה. בן יחיד אשר לא זכה להכיר את אביו משום שנפטר כשהיה תינוק. הוא עלה ארצה באמצע מלחמת העולם השנייה, כאשר הצליח לברוח ממאסר של שלוש שנים בסיביר הקפואה.

תמונה 1
אמי ואני בביקור בגרמניה 1970

 

תמונה 2
אבי ואני בביקור בגרמניה 1972

למדתי בבית ספר יהלום (רמת גן), למדתי ריקוד בלט שנים רבות אצל המורה גרטרוד קראוס הידועה.

תמונה 3
אני בכיתה א' ביומי הראשון בבית הספר 1958

בגיל חמש מאוד רציתי ללמוד בלט, אימא שלי קצת חששה כי הייתי קטנה, אך הצלחתי לשכנע אותה למדתי והתמדתי בלימודי שבע שנים והפכתי לרקדנית נהדרת והופעתי במופעי בלט רבים.

תמונה 4
גרטרוד קראוס ואני

בנוסף הייתי חברה בתנועת הנוער ה"צופים" במשך שש שנים, אהבתי את הפעולות, טיולים, מחנות.

בגיל 12 משפחתי עברה לגור בחולון שם למדתי בבית ספר יסודי שנקר, הכרתי חברות וחברים חדשים, וכמובן ששמרתי קשר חם עם חברי הקודמים מרמת גן. לאחר שסיימתי לימודי בבית הספר היסודי, נרשמתי לתיכון ובהמשך לסמינר לוינסקי בתל אביב. בסמינר למדנו רק בנות, היו לי המון חברות חדשות ומערים שונות בארץ כמו למשל: גבעתיים, תל אביב, רמת גן, חולון וראשון לציון.

סיימתי תיכון והתגייסתי לצבא בשנת 1971. לאחר הטירונות נשלחתי לקורס צפנים – למידת כתב סתרים, כתיבה ופיענוח. הקורס היה קשה במיוחד אך מעניין מאוד. למדנו במשך שלושה וחצי חודשים יום יום משעה 8:00 בבוקר עד השעה 16:00 אחר הצהריים. כל סיום יום היה לנו מבחן שהיינו חייבים לעבור בהצלחה כי אם לא, היינו נשארים בכיתה ולומדים עוד עד הערב. את הקורס עברתי בהצלחה והשאירו אותי בתפקיד מדריכה בקורס הצפנים. הדרכתי חיילים וחיילות, אהבתי את התפקיד וניסיתי תמיד לעזור לכל החיילים כי ידעתי כמה קשה להם, כמו שלי היה קשה בהתחלה.

תמונה 5
קורס צפתי"ות  1972

באמצע שירותי טסתי למשפחתי בגרמניה לחופש של חודש ימים משום שהייתי חיילת בודדה בארץ. סיימתי את השירות הצבאי, ולאחר מספר חודשים טסתי להוריי בגרמניה, לחופשה.

בגרמניה, בשנת 1973, הכרתי את נועם שביקר גם הוא בגרמניה עם משלחת מהארץ, לאחר כמה ימים הוא שב ארצה, אני נשארתי בגרמניה ושמרנו על קשר באמצעות מכתבים. לאחר מספר חודשים חזרתי ארצה, נפגשתי שוב עם נועם ומאז ועד היום אנו נשואים.

התחתנו בשנת 1973 ובשנת 1975 נסענו לגור בברלין שבגרמניה ושם הקמנו את משפחתנו.

תמונה 6
יום החתונה – דולי ונועם 1973

בשנת 1976 נולד בנינו הבכור שרון ובשנת 1978 נולדה בתנו קרן.

שרון וקרן הלכו לגן ילדים יהודי עם הרבה ילדים ישראלים ויהודים מגרמניה. בבית הספר בו הם למדו היו ילדים מעורבים גם יהודים וגם נוצרים. את החגים חגגנו על פי המסורת היהודית בבית הכנסת ובבית.

תמונה 7
קרן ושרון, 1981 בגרמניה

בשנת 1985 חזרנו ארצה לגור בחולון. שרון וקרן סיימו בית ספר יסודי, סיימו תיכון ושירתו בצבא. שרון שירת בחיל המודיעין וקרן שירתה כקצינה בפיקוד העורף. שרון סיים תואר באוניברסיטה והתחיל את עבודתו בגרמניה כדי ללמוד ולהתפתח. קרן נסעה לטיול עם חברתה טל-יה לדרום אמריקה, שם פגשה את יאיר (היום קרן ויאיר נשואים והם ההורים של מיקה ודור) קרן חזרה מהטיול ולמדה תואר באוניברסיטה תל אביב. בשנת 2005 קרן ויאיר התחתנו והקימו משפחה, דור ומיקה ילדיהם.

תמונה 8
.

תמונה 9

תמונה 10
קרן, יאיר, מיקה ודור

קישור לסיפור בפורמט PDF: הקשר הרב דורי – דורית אינגבר

סיפור חיים סבתא דולי

הזוית האישית

סבתא דולי (גורדון) אינגבר: אני  סבתא גאה של מיקה חבוש רוצה להודות לנכדתי אשר צירפה אותי ונתנה לי את הזכות הגדולה להשתתף בתכנית המפוארת "הקשר הרב דורי". תכנית הטומנת בתוכה ערכים, מורשת, חינוך וקשר עמוק בין הדור הצעיר לדור הוותיק. סיפרנו לנכדים את סיפור החיים שלנו, הנכדים הקשיבו בשקיקה והנאה וכך חיזקנו את הקשר העמוק הרגשי, הערכי ואת המורשת בנינו.

מילון

אביגדור המאירי
אביגדור המאירי (5 בספטמבר 1890 – 3 באפריל 1970) היה סופר ומשורר עברי. ספריו מתארים את מלחמת העולם הראשונה מנקודת מבטו של קצין יהודי. שיריו עוסקים, בין היתר, בביקורת על החברה הארץ-ישראלית. מייסד התיאטרון הסאטירי העברי בארץ ישראל. (ויקיפדיה)

סיביר
אזור גדול ברוסיה הכולל את כל צפון אסיה. גבולות האזור הם הרי אורל במערב, האוקיינוס השקט במזרח, אוקיינוס הקרח הצפוני בצפון, ובדרום - האזורים ההרריים בצפון-מרכז קזחסטן, מונגוליה וסין. רוב רובו של האזור, מלבד הקצה הדרום מערבי, שייך לרוסיה.

גרטרוד קראוס
הייתה מחלוצות המחול המודרני בארץ ישראל.

ציטוטים

”"למדתי בלט שנים רבות אצל המורה גרטרוד קראוס הידועה"“

הקשר הרב דורי