מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבי יהודה

בבית של סבא שנמצא במשואות יצחק החדשה.
כנס שבויים תשל"ט- 1979
הסיפור של סבא שלי על השואה והעלייה לארץ

סבא שלי יהודה, נולד בכפר קטן, בשם וויצ'חוביץ' בפולין.

כשהיה בן עשר אמו נפטרה ולכן עבר לעיר ברז'סקו לבית סבו וסבתו, ההורים של אמא שלו. היו לו עוד שני אחים נפתלי ודוד. נפתלי נלקח ע"י הגרמנים לעבודת כפייה ומאז נעלמו עקבותיו. הם יודעים כמעט בוודאות שהוא נרצח באקציה. כשהיה בן עשר פרצה מלחמת העולם השנייה, בשנת 1940 סבא שלי היה בעיר ברז'סקו. הוא עבד כנער שליח בחנות לייצור כובעים, פתאום הגיעו כמה מכוניות עם אנשי גסטאפו, זה היה סימן ההיכר של אקציה ללא התראה. הם קבלו פקודה לירות ביהודים שנשאו טלאי צהוב. בחנות שעבד הייתה עליית גג וסולם וכאשר עלו למעלה, לעליית הגג, לקחו איתם את הסולם, כך שלא יהיה אף סימן  ששם מתחבאים אנשים מהגרמנים.

סבא ברח למשפחה, להודיע להם על הנעשה בעיר ועל רצח היהודים כדי שיוכלו להתחבא בבונקר. הם התחבאו בבונקר מתחת למיטה שהיה מאוד מסודר כך שבשום אופן אי אפשר יהיה להבחין במחבוא שהיה צר מאוד ובקושי היה אפשר להסתובב בו. את אביו לא מצא בבית ולכן הלך לכיוון העירייה, מקום העבודה שלו, כדי להזהירו, אבל בדרך הגרמנים המשיכו לירות ולרדוף אחריו ואחרי עוד כמה אנשים שהיו באזור. הוא המשיך לברוח לכפר של דודתו שגרה שם. היה לו מזל שבסביבה היה שדה של תבואה, חלק מהאנשים הסתתרו ונשכבו על השדה וחלק נתפסו ונעצרו. סבא שלי נעמד בצד כאילו שזה לא נוגע לו, בזכות המראה הפולני שלו, כך שהגרמנים עברו אותו והוא חזר לשביל הנגדי ובזכות זה הוא ניצל.

סבא שלי הגיע מאוחר לדודתו בכפר ולמחרת חזר לעיר. בהמשך הזמן המשיכו בהקמת הגטו ליהודים כדי לבודד אותם מהאוכלוסייה הנוצרית. הם המשיכו לגור בגטו בתנאים קשים, בצפיפות וחוסר המזון העיק עליהם. אחרי זמן מה, דודה שלו, אידה גרינברג, שהייתה מיודדת עם אשת הגסטאפו. השיגה דרכה הטבות שונות. הם קיבלו ניירות הונגריים וכך גרו תקופה מחוץ לגטו בתור אזרחים הונגריים. בשנת 1941-1942 התחיל הגירוש למחנות ריכוז והשמדה, טרבלינקה, אושוויץ. סבא שלי ואחיו ברחו לעיר אחרת, בוכניה. בקיץ 1943 יחד עם אחיו דוד, נוצר קשר באמצעות דודתו אידה, עם נוצריה מפולין שהייתה מוכנה להעביר אותם את הגבול לסלובקיה.

דודתו הצליחה להוציא לו ולאחיו תעודות של גויים. מעתה, קראו לסבא גראדה ולאחיו דוד קראו יוזיק. הם נסעו ברכבת שעות ארוכות עד שהגיעו למרחק קצר מהגבול. הגרמנים שעשו ביקורת ברכבת הניחו להם ולא עשו שום בעיות. כנראה כי הם היו ילדים ונראו נוצרים. כך תוך לילה, בהליכה מהירה ובזהירות הגיעו לגבול של סלובקיה, לעיירה קטנה. הם היו אצל משפחה יהודית כמה שבועות, חיו חיי שלווה ושקט עד שעברו שוב את הגבול להונגריה. הם הגיעו לבודפשט. שם קיבלו תעודות מזויפות שבהם היה כתוב שהם ילדים נוצריים פולניים. הם שהו במוסד של ילדים יתומים,"ואץ", במסווה של ילדים נוצריים פולניים. במרץ 1944 הגרמנים תפסו את השלטון וכבשו והשתלטו על הונגריה. סבא שלי ואחיו הגיעו להונגריה ושם הם הזהירו את היהודים שהתכוננו לבוא הנאצים. הם חשבו שראש ממשלת הונגריה יציל אותם, מכיוון שהוא היה אוהב יהודים.

בסוף המלחמה סבא יהודה ודוד דוד החליטו לעלות לארץ. הם הגיעו למקווה ישראל שהיה בית ספר חקלאי. בשנת 1945-1947 ולאחר מכן הם הלכו להקים את משואות יצחק בגוש עציון. לאחר זמן נפלה משואות בשבי הירדני. סבא נלקח בשבי הירדני, שם הוחזק תשעה חודשים עם עוד אנשים שהיו ממקימי משואות יצחק. כשחזרו מהשבי הקימו את משואות יצחק החדשה, ושם הוא מתגורר עד היום.

הניצחון של סבא על הנאצים היה שהצליח לשרוד כנגד כל הסיכויים, ומעבר לכך הניצחון שלו מתבטא בכך שיש לו משפחה גדולה.

הזוית האישית

נעה: התעניינתי בסיפור של סבא שלי וגיליתי דברים חדשים שלא ידעתי. נהניתי לבוא אליו ולשמוע אותו מספר את הסיפור. אני מאחלת שיהיה בריא ויחיה עוד הרבה שנים עם סבתא.

מילון

אקציה
כינוי המקובל לריכוז יהודים לקראת גירושם ורציחתם. האקציות בוצעו על ידי אנשי הס"ס ועוזריהם באלימות רבה וגבו קורבנות רבים עוד בטרם השילוח עצמו.

בונקר
מבנה נסתר, מבוצר הממוקם כולו או חלקו מתחת לפני האדמה. בונקרים יודעים להגן על יושביהם מפני תנאים מסוכנים כגון לחימה או תנאי מזג אוויר קשים במיוחד.

ציטוטים

”סבא שהה בסביבה נוצרית, ולמרות הסכנה לא הסכים להיכנס למנזר. אני לומדת מזה על חשיבות היותי יהודיה ושומרת מצוות. “

הקשר הרב דורי