מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא שלמה פנחס

פלג וסבא שלמה
סבא שלמה בצעירותו
רקע משפחתי ושעון מיוחד

סבא שלמה (מומו) נולד בראשון לציון בשנת 1946. הוריו – סבא רבא זכריה, נולד בתימן בשנת 1904 ועלה עם הוריו לארץ ישראל בשנת 1907 והם התיישבו במושבה ראשון לציון בשכונת שיבת ציון. סבתא רבתא אסתר נולדה בירושלים בשכונת סילוואן (כפר השילוח) בשנת 1912. ההורים שלה נולדו בתימן ועלו ארצה גם כן בשנת 1907.

סבא ביקר בגן הילדים שהיה בשכונת שיבת ציון כשהיה ממוקם לא רחוק מבית המגורים. בגיל 5 עבר לגן הילדים במושבה ראשון לציון. בגיל 6 החל את לימודיו בבית הספר חביב שהיה בית הספר העברי הראשון בארץ ישראל.

בבגרותו סבא התגייס לחייל האוויר, עבר מבחני מיון לקורס טיס, אבל בגלל שהוא היה אח שכול נמנע ממנו ללכת לקורס הטיס, הוריו סירבו. אחיו נהרג כחייל כשיהיה בקורס הכנה לקורס קצינים ממוקש ואיתו נהרגו ארבעה חיילים. את השירות בחיל האוויר עשה כמכונאי וראש צוות של תחזוקת מטוסי סילון.

סבא נשא לאישה את סבתא אילנה, שגרה עם הוריה ברחובות בשכונת מרמורק. הוריה עלו מתימן לארץ ישראל והתיישבו בשכונת מרמורק שברחובות שם נולדה סבתא אילנה. סבא רבא זכריה היה רב, בנוסף להיותו בעל נגריה. הוא ביקש מסבא וסבתא לערוך את טקס הנישואין בסגנון תימן. את סבא וסבתא ליוו במחול מתופים כפי שהיו נוהגים בתימן. את החופה ערך סבא רבא זכריה בסגנון ולפי מנהג יהדות תימן.

סבא החל עבודתו בדואר ישראל כטכנאי תקשורת במהלך השנים למד והוציא תואר שני במנהל עסקים. בשל כך שימש כמנהל בכיר בחברת התקשורת בזק. כיום סבא גמלאי.

חפץ מן העבר

על אחד הכתלים בביתם של סבא וסבתא מוצב שעון אורלוגין עתיק שנקנה על ידי סבא רבא זכריה. השעון הוא מכני. המטוטלת של השעון משמיעה נקישות כשהיא נעה מצד לצד. כל שעה השעון מצלצל ומודיע על שעה עגולה.

שעון האורלוגין

תמונה 1

מסורת אצלנו במשפחה

המשפחה שלי מסורתית (לא דתית) ומקיימת את יום השבת וחגי ישראל בצורה מסורתית על פי הנוסח והמנהג של יהדות תימן. סבא מומו הולך לבית הכנסת בערבי החג ובחגים עצמם ומאוד אוהב את התפילות והמזמורים שאומרים אותם בחגים.

טיולים וחופשות

כל שנה נוהגים סבתא וסבא להוציא את כל המשפחה לחופשה, אם זה לצאת לצימרים באחד מהמקומות בארץ או טיול בחו"ל. המשפחה מונה 17 נפש. ההתכנסות ביחד זו חוויה שאנחנו הנכדים לא מוכנים להפסיד כי נעים וטוב לנו הנכדים להיות ביחד לשחק ולשוחח ולעשות דברים חריגים כמו טיול בטרקטורונים, פעילויות מים בים וטיולי שטח. תמיד יש לסבא אוזן קשבת זמן ופנאי לכל נכד ונכדה שצריכים עזרה ותמיכה בעת הצורך אם זה בלימודים או בדברים אישיים.

עץ משפחת פנחס

תמונה 2

  סיפור מילדותו של סבא שלמה: 

הזוית האישית

סבא שלמה: הדיאלוג, השיחה המשותפת ביני לבין פלג העלתה זוויות שונות של החיים הבנות, תובנות ומצבים שונים. היא חיזקה את הקשר ביננו שממילא היה חם אוהב ומבין. פלג שמח לשמוע שגם סבא שלו היה ילד שובב שעושה מעשי קונדס, אך אני הסברתי לפלג כי מצד שני גם הקשבתי לגדולים ממני ומהם למדתי כי אין אמת אחת ויחידה, והחיים הם מנעד רחב של צלילים. בני האדם נולדו שווים ועל כן יש לנהוג אחד כלפי השני בהגינות ביושר ובכבוד הדדי. את ההישגים של כל אדם ואדם רואים לאורך ציר הזמן וביכולתו להתמיד ולהתגבר על מכשולים כישלון הוא שלב להצלחה.

פלג: העבודה עם סבא נתנה לי להכיר את ילדותו של סבא שהיה קצת שובב עד כדי כך שיום אחד כמעט שרף את הבית. למדתי יותר על סבא רבא וסבתא רבתא שלי ומהיכן הגיעו. סבא מאוד סבלני, ולכן הפגישות עם סבא היו רגועות ולימדו אותי להיות סבלני יותר ולא להתייאש אם נכשלים במשימה, העיקר לחשוב חיובי ולנסות לבצע את הדברים פעם נוספת, ללמוד מהטעויות, לתקן אותן ולעשות את המשימה טוב יותר. למדתי שאנו צריכים להתייחס לכל אחד בגובה העיניים, לא להתנשא אחד מעל השני, להיות סובלניים לאחר ולשונה, וחשוב מאוד לעשות את הדברים במחשבה נכונה, כמאמר המשפט: סוף מעשה במחשבה תחילה.

מילון

שעון מטוטלת (אורלוגין)
שעון המשתמש במטוטלת, משקולת מתנודדת, כאלמנט העוקב אחרי הזמן. היתרון של שעון המטוטלת הוא הדיוק - מנגנון שעון המטוטלת מדויק הרבה יותר מכל מנגנון שעון שהיה קיים לפניו. מאז המצאתו ב־1656 על ידי כריסטיאן הויגנס ועד שנות ה־40 של המאה ה־20, שעון המטוטלת היה המכשיר המדויק ביותר למדידת זמן, ולכן זכה לשימוש נרחב. שעון המטוטלת צריך להיות נייח כדי לפעול בדיוק מרבי. טלטול או האצה משפיעים על תנועת המטוטלת וגורמים לאי דיוקים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון“

הקשר הרב דורי