מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא עזריה

ארנון וסבא עזריה בבר המצווה של ארנון
ארנון וסבא עזריה בבר המצווה של ארנון
הסיפור של סבא עזריה

שמי עזריה בן צבי, נולדתי בשנת 1941 בישראל.

הבית של ההורים שלי היה בנוף ים ליד הרצליה. לאבי קראו יסר ולאימי עדה.

במושגים של פעם זה היה בית בינוני, אך הייתי מאוד קשור אליו באופן אישי. חלקתי את החדר עם אחיי ואחותי. הבית היה חם אוהב ונעים. לא זכור לי שהיה לנו מנהג או מאכל מיוחד. אימי לא הייתה בשלנית גדולה ולא היה לה כמעט דברים מבית ההורים, כיוון שבתור חברת קיבוץ היא פחות בישלה.

אימי נולדה בפולין בעיר השוכנת בגבול גרמניה, באזור העיר הגרמנית אופנהייד, ואבי נולד בווילנה שבימים ההם הייתה שייכת לרוסיה או לברית המועצות.

אבא שלי היה חבר קיבוץ, אחר כך עבר למעלה החמישה, שם היה גזבר ועבד בחקלאות. מאוחר יותר יצא לשליחות להציל את יהודי אירופה. שארית הפליטה ממלחמת העולם השנייה ממחנות ההשמדה. הוא השתתף בארגון הבריחה ואבא שלי היה מפקד הבריחה מאירופה. בסוף שנת 44 חדר לאירופה על מנת להביא את שארית הפליטה לארץ ובנוסף הם הקימו את המוסד לעלייה הבלתי לגאלית, וסביב נושא זה גדלנו והתחנכנו.

הדבר הדומיננטי ביותר בביתי היה הקמת ותקומת המדינה, וברקע מעל כל זה ישב כל הזמן נושא השואה. ההורים שלי היו חדורי שליחות עליונה בכל מה שקשור למדינת ישראל וכשאבא שלי היה זקוק לעזרה בארגון, אמא שלי עשתה זאת בהתנדבות מלאה. אבי עבד במשכורת נמוכה מאוד והשכר אף פעם לא הטריד אותו. אלו היו ימים אחרים ותקופה אחרת.

עם ריני, אשתי ז"ל, נפגשתי בקיבוץ ארז. הצמידו אותי לחבר מהגרעין שהיה אמור להצטרף לקיבוץ ארז ואשתי המנוחה הייתה בלימודים והגיעה לעיתים רחוקות. בהמשך הכרנו, וכשהכרתי אותה החלטתי שהיא תהיה אשתי וכך היה. היא נפטרה לפני 12 שנה בגיל 93.

כיום אני גמלאי והתחביבים שלי קשורים בעיקר למוזיקה. אני שר במקהלה ובחבורת זמר, אני מאזין נלהב למוסיקה קלאסית ומנגן בסקסופון ולפעמים גם מצייר.

הזוית האישית

עזריה בן צבי: אני חושב שהרעיון הזה, של תכנית הקשר הרב דורי, מדהים. היום יש התרחקות מסויימת וחוסר התענינות במה שהיה פעם והתכנית הזו ממש יוצרת קשר עם הנכד וזה יוצא מן הכלל.

מילון

עלייה בלתי לגאלית
עליה לארץ באופן לא חוקי

ציטוטים

”"הדבר הדומיננטי ביותר בביתי היה הקמת ותקומת המדינה"“

הקשר הרב דורי