מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא ישראל

אני וסבא בבית ספר
סבא, סבתא,
הסיפור שמספר תום על סבא ישראל

סבא נולד באיטליה במחנה פליטים ברומא.

ההורים שלו ניצולי שואה שברחו ממחנות הריכוז באוקראינה, שבה נספו כל בני משפחתם: הורים, אחים ואחיות. ממחנה הפליטים באיטליה ההורים העפילו לארץ בעלייה בלתי לגלית ונחתו בחוף מכמורת. אבא של סבא גויס מיד לצבא ואימא של סבתא גרה במחנה אוהלים בכרכור.

אחרי מלחמת השחרור התיישבו ההורים שלו בעכו בעקבות השירות הצבאי של אבא שלו. אחרי בית הספר היסודי הוא למד בבית ספר בוסמת בטכניון בחיפה ובשנת 1966 גויס לחיל האוויר בסוללת טילי הוק הראשונים שהגיעו לארץ (טילים נגד מטוסים). הוא שירת בצבא עד שנת 1970. רוב השירות היה בסיני שכלל את מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה. לאחר מכן הוא למד בטכניון במגמת מכונות. בשנת 1968 סבא הכיר את סבתא ובשנת 1971 הם התחתנו בחיפה. באותה תקופה סבתא למדה ספרנות באוניברסיטת חיפה.

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים והוא גויס מתוך בית הכנסת, שם היה במהלך יום הכיפורים. הוא גויס ישר למלחמה, ויחד עם היחידה שלו הם עלו לרמת הגולן. קודם לתל בזק ומשם כעבור שבועיים הם עברו לחרמונית.  במלחמה זו סבא היה מגויס חצי שנה עד לסוף חודש מרץ 1974.

בפרוץ המלחמה, באוקטובר 1973. אבא שלי היה בן חודשיים. בזמן שסבא היה  מוצב בחרמונית.  סבתא ואבי היו יורדים כל הזמן להתארח בקיבוץ אל-רום שהיה עוד בראשית ההתיישבות. תמיד קיבלו אותם באירוח ובאדיבות יוצאת מן הכלל עד השחרור.

לאחר מכן הם עברו לגור בנהריה ונולדו להם עוד שני ילדים (בן ובת) ומכולם יחד נולדו שבעה נכדים. רצה הגורל והבן שלו (אבא שלי) הבכור שנולד סמוך למלחמת יום הכיפורים התיישב עם משפחתו בקיבוץ אל-רום וכך נסגר מעגל בחיים.

download-1

הזוית האישית

סיפורו של סבא הוא סיפור סגירת מעגל של משפחתנו

מילון

עלייה בלתי לגלית
עלייה לא חוקית

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים, פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים.

אל-רום
אֶל-רוֹם הוא קיבוץ של התק"ם, בצפון רמת הגולן. הקיבוץ ממוקם כשני קילומטרים ממערב להר חרמונית, בגובה של 1,050-1,070 מטרים מעל פני הים. יחד עם מושב אודם (השוכן באותו גובה), זהו היישוב היהודי השני בגובהו בישראל (אחרי נמרוד). ממזרח לקיבוץ נמצאת שמורת הר חרמונית ומצפון לו שוכנת שמורת יער אודם.

ציטוטים

”"וכך נסגר מעגל בחיים"“

הקשר הרב דורי