מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של משה ג'רבי

סבא ואני מצתלמים ביחד
סבא שמח בחתונה של אחד הנכדים
סיפור חייו של משה ג'רבי

שמי יאיר בן סעדון, אני הולך להביא בפניכם את הסיפור על סבא שלי ששמו משה ג'רבי. הוא נולד בשנת 1937 בלוב בעיר טריפולי הוא עלה לארץ בשנת 1950.

סבא מספר את זיכרונות ילדותו

"חיינו בעיר טריפולי שהיא בירת לוב. חיינו יחסית בשקט עד שהתחילו פרעות ולא היה לנו מה לאכול ולשתות, החרימו לנו את כל האוכל, אז ברחנו לכפר בשם "זויה" ושם היה לנו קצת יותר טוב".

העלייה לארץ

סבא שלי עלה לארץ בשנת 1950 כשהוא היה בן 10 בלבד. הוא עלה לארץ בגלל שאז באותה התקופה החלום הכי גדול של כל היהודים ושלו ושל משפחתו בפרט היה לעלות לארץ ישראל. כשהם שמעו שיש להם את ההזדמנות לעלות לארץ ישראל הם ישר קפצו על הדבר הזה בלי לחשוב פעמיים. סבא שלי עלה לארץ באוניית מעפילים ששמה היה "אוניית גלילה".

ההתיישבות בארץ

בתור עולים חדשים היה להם בהתחלה מאוד קשה להסתגל לתנאים החדשים, לא שבטריפולי היה "זהב" למרות זאת, ארץ שונה, תנאים קשים ועוד דברים שונים מארץ המולדת, אבל עדיין הם אף פעם לא ויתרו על החלום לעלות לארץ. מרוב שהשמחה להיות בארץ הייתה כל כך עצומה, היא השכיחה מהם את כל הצרות שהיו להם בארץ החדשה ארץ ישראל.

את השפה העברית סבא שלי הכיר מעט, כי הוא היה מדבר  מעט עם משפחתו, בבית עוד אז בלוב, אבל את השפה באופן שוטף, הוא למד בארץ. היום כששומעים אותו, כבר אפשר לחשוב שהוא תמיד היה בארץ ישראל ודיבר עברית עוד מלידה.

מלחמות ישראל

סבא שלי נלחם בשתי מלחמות ישראל המלחמה הראשונה הייתה מלחמת סיני בשנת 1955 והשנייה הייתה מלחמת ששת הימים בשנת 1967. סבא שלי שירת בחיל שריון (חטיבת שריון). הוא נלחם עם הטנק במלחמות ופעם אחת נלחם אפילו בעזה.

ישנו סיפור אחד על הטנק שסבי סיפר לי:

זה היה בבוקר יום חול אחד. סבא שלי בדיוק התפלל בתוך הטנק, כי היה אסור לעזוב את הטנק באותו זמן. הכל הלך חלק עד שלרגע אחד סבא שלי התחיל להריח משהו שרוף…

סבא שלי לא הבין מה פשר הריח והמשיך להתפלל, עד שלפתע הבחין שהטלית שלו עולה באש! סבא שלי הוריד את הטלית ומיהר לצאת מהטנק ולברוח ממנו והוא הספיק לברוח למקום מספיק רחוק כשהטנק התפוצץ מאחוריו.

מאכל מסורתי במשפחתנו

מתכון שיש לנו במשפחה, הוא המכון של הקוסקוס והמפרום שאותו עושים כל יום שישי. את הקוסקוס מכינים מסולת ואת המפרום, שזה סוג של קציצות שאותם מכינים מבשר. פעם היה נהוג לעשות את המפרום עם שומן של הבשר, אבל היום יודעים שזה לא בריא אז הפסיקו לעשות את זה ככה.

חגים

חנוכה – בחנוכה יש לנו מנהג שבו מכינים ספינז' ואוכלים. השמן בו מטגנים את הספינז' מסמל את השפע.  מנהג נוסף שיש בחנוכה, באחד מלילות חג החנוכה, כל המשפחה נפגשת ביחד ואוכלים ארוחה גדולה ביחד. בדרך כלל אנו נוהגים לעשות זאת בנר השמיני של חנוכה.

הזוית האישית

רונית שרעבי: אני מאוד נהנתי לעשות את הפרוייקט עם סבא שלי ומאוד נהנתי לשמוע בעיקר על מלחמות ישראל. מאוד נהנתי לשמוע את כל מה שהיה צריך לעשות ואת כל ההקרבה שהם עשו בשביל שלנו תהיה מדינה. סבא שלי מצידו מאוד נהנה לספר לי את הסיפור שלו.

לשנינו היה מאוד כיף לעשות את העבודה לי היה מאוד מעניין להקשיב לסבא שלי מספר הכל ולסבא שלי היה מאוד כיף לספר לי את כל הסיפור.

מילון

חטיבה 7
למדתי שזהו חיל שריון (טנקים)

ציטוטים

”"תחלמו עד שחלומותיכם יתגשמו"“

הקשר הרב דורי