מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של חיים אמסלם

עם נועם הנכד
עם נועם נכדי
מסלול הלימודים של סבא חיים

שמי חיים אמסלם, נולדתי בעיר טבריה בשיכון א', בתאריך 1.3.1956. במשפחתי אני בן הזקונים. יש לי עוד שני אחים ושתי אחיות: יוסי, רחל, אברהם ונעמה. אבי מכלוף ואמי פרלה עלו לארץ בשנת 1949 ממרוקו הספרדית, מהעיר מלייה.

עם עלייתם ארצה הם נשלחו לגור במעברה, מעברה היא צריפים ואוהלים שנבנו כדי לשכן את אלפי העולים שעלו ארצה לישראל הצעירה ולא היו בתים לגור בהם. המעברה הוקמה במורדות העיר טבריה. תנאי החיים במעברה היו קשים במיוחד בחודשי החורף. בשנה בה נולדתי (1956), משפחתי זכתה לעבור לבית קבע בטבריה. לבית היו שני חדרים קטנים שבהם הצטופפה כל המשפחה. גדלתי במשפחה דתית, ולכן קיבלתי חינוך דתי בגן הילדים ובבית ספר התורני 'תלמוד תורה' עד כיתה ג'. כילד אני זוכר, שדרך החינוך בבית הספר הדתי הייתה נוקשה מאוד כלפי הילדים.

המפנה (השינוי) בחיי קרה כשעברתי ללמוד בכיתה ד' בבית הספר הממלכתי "אליאנס". שם נחשפתי לערכי הציונות, להתיישבות העובדת במושבים ובקיבוצים, לשירי ארץ ישראל, ולהיסטוריה הארץ ישראלית. לצערי נשארתי בבית הספר הזה רק שנה, בשל מעבר למגורים בשכונה אחרת בטבריה.

מכיתה ה' ועד סיום בית הספר היסודי למדתי בבית ספר ממלכתי דתי של הציונות הדתית. בבית ספר זה זכור לי לטובה המורה והמחנך יעקב, שחינך אותנו לאהבת הארץ דרך סיורים וטיולים רגליים במטרה להכיר את הטבע והסביבה. הוא השריש בי את האהבה לעבודת האדמה וללימודי החקלאות. בבית הספר הקמנו ביוזמתו גינה מושקעת לגידול ירקות. העבודה בגינה במהלך השבוע הייתה עבורי ועבור יתר התלמידים חוויה מרוממת נפש. אפשר לומר, שהלימודים בבית הספר היסודי הזה היו עבורי נקודת מפנה משמעותית בחיי. הודות לחינוך החקלאי שקיבלתי התגבשה אצלי ההחלטה כבר בסוף כיתה ח', שאני רוצה ללמוד בתיכון בבית הספר החקלאי מקווה ישראל בחולון. למרות שלא היה קל לעזוב את הבית החם בטבריה בגיל 14 וללכת ללמוד במסגרת פנימייה בכיתה ט בבית ספר מרוחק ממקום מגוריי, המהלך הזה היה עבורי חוויה שלא אשכח לעולם.

משלב זה הדרך הייתה קצרה לממש את שאיפותיי ללמוד בפקולטה לחקלאות ברחובות.

הסבר לתמונות המצורפות מעלה: נועם הוא נכדי הראשון. כבר אז, כשהוא רק בגיל שנה, הרגשתי כלפיו קשר מיוחד במינו ויוצא דופן. הוא אהב במיוחד שאני נושא אותו בעיקר על הכתפיים ורץ איתו כאילו הוא דוהר על סוס.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר נופי מולדת בגן יבנה, התש"ף, בהנחיית המורה המובילה לימור מזרחי.

מילון

מרוקו הספרדית
מרוקו הספרדית (בערבית: المغرب الإسباني; בספרדית: Protectorado español de Marruecos) הייתה מדינת חסות ספרדית שכללה שטחים במרוקו של ימינו, בשנים 1912–1956. האחיזה הספרדית במרוקו החלה ב-1497, עם כיבושה של העיר מלייה. ב-1580 נכבשה העיר סאוטה מידי פורטוגל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המעבר לבית הספר החקלאי היה עבורי חוויה שלא אשכח לעולם“

הקשר הרב דורי