מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור שלנו

התמונה מראה את מהלך העבודה בקהילתנו.
התמונה מראה את מכפר הירוק שיגאל למד בו
סיפור חייו של יגאל בירן

סיפורי ילדות

שמי יגאל בירן, והסיפור שלי מתחיל בשנת 1944 במושב בית חירות, הורי היו ממייסדי המושב. המושב נוסד בשנת 1933, ע"י קבוצת ציונים יוצאי ארצות הברית וציונים ממזרח אירופה. מטרתם הייתה להקים יישוב שמבוסס על חקלאות להבדיל מעיסוקיהם של היהודים בגולה.

ענף החקלאות העיקרי היה הדרים שבו עבדו רוב חברי המושב. לימים המושב גדל והתפתח ונוספו ענפים נוספים כמו בריכות דגים, נבנה מפעל להדפסה רשתית בשם "שהר", נוסף ענף ההודיה (תרנגולי הודו) ומאוחר יותר הוקם גם מפעל לעיבוד בשר שנקרא הוד חפר.

הילדות שלי הייתה שונה בתכלית מילדותם של הילדים בימנו, אך מה שמחבר הוא גני הילדים ובית הספר. עד כמה שהדבר ישמע מוזר גם הדור שלנו ואפילו ילדים גדולים מאתנו למדו כאן. כמו שציינתי קודם לכן הילדות בזמננו הייתה שונה. הטכנולוגיה הייתה מאוד מיושנת ומיותר לציין שלא היו אז טלוויזיות, טלפונים ניידים, מחשבים ועוד…

מה שהביא את הילדים בתקופתנו להרבות להיפגש ולשחק בחוץ ולא להיות ספונים בבית כמו בתקופתנו.

הדור שלנו עבר את מלחמת השחרור כילדים. ילדי כפר ויתקין, בית חירות, בית ינאי, ביתן אהרון ומכמורת למדו באותו בית ספר בו לומדים הילדים היום שנקרא בית הספר על שם יוסף ויתקין. מאחר ולא היו כל כך הרבה אפשרויות כמו היום הלכנו כולנו לתנועת הנוער העובד, בתנועת הנוער היו מתקיימות פעולות, המדריכים היו נערים מבית הספר התיכון ובחלק מהחופשות של בית הספר היינו יוצאים למחנות. בתקופתנו לא הייתה חטיבת ביניים ולמדנו בבית הספר העממי עד כיתה ח'. רוב הילדים המשיכו לבית הספר התיכון שהיה גם אז בכפר ויתקין.

בהשפעת שני נערים בוגרים ממני שהחליטו ללמוד בכפר הירוק וכששמענו את הסיפורים שלהם על בית הספר והפנימייה בחרנו אני ועוד חבר ללמוד יחד בכפר הירוק.

תקופת הכפר הייתה נפלאה. פגשתי שם ילדים מכל הארץ ואפילו למדו שם מספר תלמידים מהמגזר הערבי. עם שניים מהם שהיו בכיתתי נשארתי בקשר עוד שנים ארוכות לאחר סיום הלימודים.  למרות שהכפר הירוק היה אז בית ספר חקלאי שהתקיימו בו מספר מגמות וכמובן שבסוף כיתה י"ב נבחנו כולם בבחינות הבגרות. כפי שציינתי קודם לכן הייתה בכפר הירוק פנימייה שבה גרו הילדים שבאו מרחוק וילדי רמת השרון למשל היו חוזרים מידי יום הביתה. כל קבוצת גיל גרה ביחד והמקום נקרא קבוצה כלומר כל כיתות ט'  היו קבוצה וכן הלאה עד כיתה י"ב. לכל קבוצה היה מדריך חברתי ואם בית. שם למדנו כולם לחלוק חדר עם עוד שלושה ילדים.

בבוקר כמובן לפני צאתנו ללימודים או לעבודה היינו חייבים לסדר את החדר. סדר היום כלל שש שעות לימודים וארבע שעות עבודה במשק החקלאי או בענפי השירותים. ענפי החקלאות היו רפת, לול, גן ירק, גידולי שדה, פרדס, מטע וכרם. התלמידים בכיתה ט' ו-י' עבדו בכל ענפי המשק ובכיתות י"א ו-י"ב היו צריכים לבחור ענף בו השתלמו ונבחנו בבחינות הבגרות.  חיי החברה בכפר הירוק היו מגוונים למדי אני באופן אישי הייתי בקבוצת הכדורגל והכדורסל של הגיל שלנו וכמו כן הייתי אלוף הכפר בטניס שולחן. במסגרת הכפר הירוק יצאתי לצליחת כבר בכיתה ט' והתמדתי להמשיך לצלוח עד כיתה י"ב ואפילו מאוחר יותר בתקופה זו היה גם מפעל ספורט שנקרא ריצת הקפת התבור וגם בו השתתפתי פעמיים.

הזוית האישית

אני נהניתי מאוד מן התכנית וגיליתי דברים חדשים על סבי ועל חייו.

מילון

בהשפעת שני נערים בוגרים ממני שהחליטו ללמוד בכפר הירוק בחרנו אני ועוד חבר ללמוד יחד בכפר הירוק.
בהשפעת שני נערים בוגרים ממני שהחליטו ללמוד בכפר הירוק בחרנו אני ועוד חבר ללמוד יחד בכפר הירוק.

ציטוטים

”"הדור שלנו עבר את מלחמת השחרור כילדים"“

הקשר הרב דורי