מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור על סבתי סוזן

סוזן וריף
סוזן עם בעלה
ילדותה ועלייתה של סוזן ממרוקו

רקע משפחתי

אני סוזן גרינברג (בן שושן), נולדתי בעיר קזבלנקה שבמרוקו בשנת 1941. נכון להיום, שנת 2017 אני בת 76. שמות הוריי: אמי מסעודה ואבי שלום. יש לי שתי אחיות, אני נולדתי שנייה במשפחה.

משחקי ילדות

בעבר לא היינו כל הזמן בבית. יצאנו מחוץ לבית ושיחקנו במשחקי חברה כמו קפיצה בחבל, קלאס, מחבואים ועוד.

עלייה

העלייה שלי ושל משפחתי הייתה "די מוזרה". יום אחד באו אלינו אנשים הביתה, לא ידענו מיהם? לא הכרנו אותם. הם אמרו לנו: "תתכוננו, באים לקחת אתכם". קודם כל הם לקחו את אמי ואת אחותי הקטנה (שנת 1961). אחרי כמה ימים הם לקחו את אבי ואחותי הגדולה. נשארתי לבדי במרוקו אצל קרובי משפחה כחודשיים עד שסידרו לי את כל מסמכי העלייה ואז באו סוכנים (לא ידעתי שאלה היו סוכנים) לקחת אותי (שנת 1961). בסוף התברר לנו שאנשים אלו היו סוכנים מישראל שארגנו את פעולת העלייה הסודית של יהודים לארץ ישראל.

הגעתי לנמל חיפה. שם בנמל, שאלו אותי היכן אני רוצה לגור? בחרתי בעיר קריית גת, מפני ששם היו בני משפחתי. בקריית גת הכרתי את בעלי, נולדו לנו 3 ילדים ויצרנו משפחה. ילדיי התחתנו ועזבו את העיר ונותרנו לבד בקריית גת.

בשנת 2006 עברנו לאשדוד.

הפריט האהוב עלי במיוחד – מתרבות ומנהגי מרוקו

אחד הדברים היחודיים בתרבות המרוקאית היא "השמלה הגדולה"- שמלה מיוחדת אותה בנות מסורתיות לובשות ב"ערב החינה" לפני החתונה.

תמונה 1

 

 

הזוית האישית

ריף קנדיוטי מנחה את סבתו, סוזן בתכנית הקשר הרב דורי, יחד תיעדו את סיפור ילדותה ועלייתה ממרוקו לישראל.

מילון

השמלה הגדולה
השמלה הגדולה" מכונה גם "שמלת הכלה", אף על פי ששימשה את האישה אחרי נישואיה בכל השמחות והחגים. ייתכן, כי לפנים שימשה לחיי יום יום, שכן ציירי המאה הי"ט ציירו יהודיות ברחוב בתלבושת זו. שמלה זו היא אולי השריד היחיד מחפציהם המסורתיים של יהודי מרוקו- פרט לתשמישי הקדושה- המשמש עד היום הזה. בנות משפחות מסורתיות נוהגות ללבוש אותה בעיקר ב"ערב החינה", שלפני החתונה

ציטוטים

”העלייה שלי ושל משפחתי הייתה "די מוזרה".“

הקשר הרב דורי