מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה מקפריסין

אני וסבא רמי
סבא רמי בילדותו
הילדות בתל אביב

שמי רמי ואספר את סיפור משפחתי וסיפור ילדותי בעיר תל אביב.

נולדתי בתאריך 6.10.1948 בקפריסין בעיר שנקראת פמגוסטה, במחנה מעצר לעולים בלתי לגאליים. המשפחה שלי היתה בקפריסין כיוון שהם נשלחו על ידי הבריטים למחנה המעצר, אחרי שהאונייה שבה משפחתי הפליגה נתפסה על ידי הבריטים, בדרך מרומניה לישראל. כשהייתי בן חודש עליתי לארץ ביחד עם אמא שלי וכמה חודשים אחר כך, כשהשלטון הבריטי הסתיים וסגרו את מחנה הפליטים, גם אבא שלי עלה לארץ והצטרף אליהם. בארץ היתה לנו משפחה שעלתה לארץ לפני  וחיכתה לנו ביפו. גרנו בבית קטן בעבר הירקון, היה בו חדר ועוד חצי חדר וגינה גדולה. דיברתי בבית עברית ורומנית.

התקופה שבה גדלתי הייתה תקופת צנע ולא היה מספיק אוכל, במקום כסף היו לנו תלושים שקיבלנו מהמדינה ואיתם קנינו אוכל ובגדים. אבא שלי הרמן (צבי) כהן נולד ברומניה בעיר חוש בשנת 1925. אימא שלי, ליה כהן לבית לוינגר, נולדה ברומניה בעיר בוקרשט בשנת 1926. יש לי אח אחד שקוראים לו גדי, הוא נולד בשנת 1955.

הילדות שלי בתל אביב

היתה לי ילדות מאוד יפה. גדלתי בשיכון קרוב לתל אביב. רוב הזמן שיחקנו מחוץ לבית עם חברים ולא היה לנו את כל מה שיש היום. לא היו גני שעשועים או הרבה משחקים וצעצועים. שיחקנו בעיקר במשחקי כדור ברחוב. הלכנו לבית הספר ברגל, זה היה רחוק. כל יום היינו צריכים ללכת חצי שעה, עד לבית הספר. בדרך לשם היה מגדל מים והיינו מטפסים עליו. אהבתי מאוד לשחק כדורגל עם ילדים מהרחוב.

למדתי בבית ספר יסודי דן שבתל אביב, מאד אהבתי לשחק כדורגל והייתי בתנועת הנוער העובד והלומד. כיום אני בעיקר  מתגעגע לימי שבת בהם היינו נוסעים לסבא וסבתא שלי שגרו במגדיאל וביפו.

הזוית האישית

סבא רמי: מאוד נהניתי לספר לנדב את סיפור הילדות שלי. אני נהנה בכל זמן שאני יכול לבלות עם הנכד שלי.

נדב: מאוד נהניתי, למדתי על סבא דברים שלא ידעתי, ואני מקווה שסבא יספר לי עוד סיפורים מעניינים על הילדות שלו.

מילון

עולים בלתי לגאליים
עולים לא חוקיים שלא קבלו את אישור השלטונות.

עבר הירקון
שכונות עבר הירקון הוא השם הכולל לשכונות הנמצאות מצפון לנחל הירקון, בצפון תל אביב.(ויקיפדיה)

העפלה
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גדלתי בתקופת הצנע ולא היה מספיק אוכל, במקום כסף היו לנו תלושים שקיבלנו מהמדינה ואיתם קנינו אוכל ובגדים“

הקשר הרב דורי