מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור האהבה של סבתא פפי

מאיה עמית ורבקה בתכנית הקשר הרב דורי
רבקה ופפי ביחד
סיפור החברות של סבתא פפי

קוראים לנו מעיין ועמית כהן, סבתא שלנו, סבתא רבקה נולדה בשנת 1956 בעיר בוטושן ברומניה. סבתא משתתפת איתנו בתכנית הקשר הרב דורי ומספרת לנו על אמה, סבתא רבתא שלנו פפי.

לסבתא רבתא שלי קוראים סבתא פפי (פסיה). סבתא נולדה ברומניה בעיר "בוטושן" בשנת 1932. העיר בוטושן היא עיר הבירה של מחוז בוטושאן בצפון מזרח רומניה. להורים של סבתא פפי קראו ברנה ויוסף כהן. לסבתא היו עוד 2 אחים: ישראל (ליקה) ודוד. הם עברו את תקופת המלחמה והשואה ברומניה.

סבא יוסף גויס למלחמה וסבתא ברנה נשארה לבד לגדל את הילדים. הזמן הזה ברומניה היה קשה מאוד ליהודים. הייתה שנאה גדולה ליהודים וסבתא הייתה מספרת כמה שלא היה לה טוב, ושלא היו לה חברים בבית הספר.

רבקה ופפי ביחד

תמונה 1

כשסבתא הייתה בת 17 בערך היה לה חבר שקראו לו שמואל והם מאוד אהבו אחד את השני. שמואל יצא למלחמה ולפני שיצא הבטיח לסבתא שיכתוב לה מכתבים וכשהוא יחזור הם יתחתנו. סבתא נשארה לבד וחיכתה לו שישלח לה מכתבים ושיכתוב לה מה שלומו, ואיך הוא מרגיש, ומתי הוא חוזר וחיכתה וחיכתה לו. עברו שלוש שנים ושמואל עדיין לא חזר וסבתא פפי לא שמעה ממנו שום דבר, סבתא כמובן המשיכה להיות חברה של אחות של שמואל שקראו לה נוצ'י והיא כל הזמן לא הפסיקה לשאול אותה "נוצ'י מה עם אח שלך? איך הוא מרגיש?" והיא הייתה עונה "אני לא יודעת מה איתו?" ואז סבתא הייתה שואלת אותה האם הם מקבלים ממנו מכתבים והייתה מקבלת תשובות כמו "איזה מכתבים? אנחנו לא מקבלים ממנו כלום".

ההורים של סבתא פפי ראו שסבתא מאוד עצובה ושהיא לבד. בתקופה זאת היו מגיעים כל מיני שכנים ואנשים שבאו והציעו נישואין לסבתא. ההורים שלה החליטו שהיא חייבת להתחתן והיא לא יכולה להישאר לבד כי לא היה נהוג אז להישאר בלי בעל (רווקה) במיוחד כשהיא הייתה בחורה מאוד יפה. לכן ההורים שלה חיפשו לה חתן והם מצאו את סבא שקראו לו שמעיה ועשו להם חתונה.

החתונה הייתה מאוד יפה וסבתא וסבא עברו דירה לעיר אחרת וגם נולדו להם 2 בנות וקוראים להן חיה ורבקה.

הזוית האישית

עמית ומאיה: נהנינו מאוד מהפרויקט עם סבתא רבקה ולמדנו הרבה על המשפחה שלנו.

מילון

בגידה
חוסר אמון

ציטוטים

”סבא יוסף גויס למלחמה וסבתא ברנה נשארה לבד לגדל את הילדים“

הקשר הרב דורי