מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבתא מהאצ"ל

נכדתי ואני
ביתי בזרועותיי אימי,בעלי,ואחיי
ציפורה מספרת על התקופה המרתקת והמעניינת בה שירתה באצ"ל

נולדתי בשנת 1933 בתימן. למדתי תורה בחדר, בחדר לימד המורי תורה. למדתי יחד עם אחותי הקטנה גאולה. באותה תקופה למדנו עברית עם מורה פרטית, בבית הוריי.  עד היום אני זוכרת את לימודי התורה.
אבי עבד במכירת בדים. באותם ימים הנשים טיפלו בבית ועסקו בגידול הילדים.
אבי נרשם לסוכנות היהודית במטרה לעלות ארצה. הרצון לעלייה נבע מטעמי ציונות ואמונה.
באותם ימים שלטו בארץ הבריטים ובעולם התחוללה מלחמה.  
בשנת 1942 עליתי לישראל יחד עם הוריי ועם שני אחיי ואחותי. עלינו בצורה חוקית. עלינו באוניה אנגלית. בדרך עצרנו בסודן והחלפנו אוניה מחשש שהגרמנים יטביעו את האוניה, לאחר מכן עצרנו במצרים ועלינו לרכבת מפורט סעיד לתל אביב. מתל אביב לקחו אותנו קרובינו לשכונתם, שם גרנו במשך כמה שנים.
 
בגיל 12 קרוב משפחה גייס אותי לאצ"ל. בהתחלה למדתי איך לבצע פעולות בשטח, עשיתי אימוני ירייה, ואת החומר למדתי בעליות גג עם מנורות נפט בכדי שהבריטים לא יגלו אותי. בגיל 14 יצאתי לעבודה. הדבקתי מודעות נגד השלטון הבריטי בארץ.  לאחר שנה הצמידו לי ולכמה חניכות מפקדת, אשר תפקידה היה לקבוע לנו את  סדר היום. לאחר כמה זמן באה המפקדת לאימי ואמרה שאני צריכה לנסוע, ליהוד. בהתחלה אימי בכתה ולא רצתה שאלך, אך המפקדת שלי אמרה שהיא תשמור עליי, לבסוף אימי הסכימה. נסענו ליהוד ושם באחד הפעמים עליתי למעלה למסגד בכדי לשמור ופתאום משם מקום הירדנים הפגיזו את המסגד בו שמרתי מלמטה צעקו לי להשתטח ומיד השתטחתי. ולאחר שירדתי מן המסגד, תפסו את הירדנים שהפגיזו. באחד הלילות ששמרתי באו מחבלים ושמעתי רעשים, הייתי עם מנורת הנפט והמחבלים שמעו רעשים וראו את האור של המנורה וברחו. לאחר כמה חודשים התחילו יריות של הירדנים על יהוד ועל המפקדה. הרבה חללים נותרו וכל מי שהיה מסוגל נס על חייו. לאחר מכן המפקדים חיכו ביריות עד לתגבורת. כאשר התגבורת הגיעה הירדנים ברחו ואצ"ל כבש בחזרה את יהוד. המפקדת שלי נהרגה ביהוד מהמתקפה של הירדנים. לאחר מכן שמרתי ביפו  ובגיל 17 סיימתי את שירותי באצ"ל.
 

תמונה 1

תמונה 2

מילון

מורי
מורה ללימוד תורה בחדר

חללים
הוא מי שנפל בפעילות מבצעית או באימונים

ציטוטים

”צדיקים עולים לגן עדן, לכן תשתדל להיות צדיק.“

הקשר הרב דורי