מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבתא הצברית שלי

סבתא חיה והנכדה יובל
משפחתם של סבא וסבתא רבא
ילדותה וחייה של סבתא בארץ ישראל

סבתא נולדה בבית חולים בלינסון בתאריך 21.11.1938 להוריה שושנה ואלחנן בן אריה. סבא רבא אלחנן נולד בפולין בשנת 1907 ועלה לארץ בשנת 1925 שהוא עדיין לא בן 18.
 
אלחנן עלה לארץ לבדו והצטרף לאחיו הבכור שעלה כמה שנים לפניו.זמן קצר אחר כך עלו הוריו ושני אחיו הצעירים והתיישבו בצפון תל אביב. הם היו ממקימי צפון תל אביב שהייתה אז מוכת ביצות. סבא רבא אלחנן חלה פעמים רבות במלריה. אביו היה בין מקימי בית הכנסת הגדול בצפון תל אביב שקיים עד היום. סבא רבא אלחנן עבד בעבודות "חלוציות" ברכבת, בבניין ובהקמת נמל תל אביב 
 
סבתא רבתא שושנה נולדה בפולין להוריה אשר משה ושרה. היא באה לארץ כתיירת למכביה הראשונה בשנת 1932. באותה תקופה הבריטים שלטו בארץ ולא נתנו התרי עליה. כדי להישאר בארץ היא התחתנה בנישואים פיקטיביים ("כאילו נישואים") וכך נשארה בארץ. בפולין נשארו שתי אחיות ואח של סבתא רבתא שושנה. הם   ומשפחותיהם נספו בשואה.
 
סבתא רבתא שושנה פגשה את סבא רבא אלחנן, הם התחתנו  ונולדו להם שלושה ילדים: צביקה, סבתא חיה ויגאל. סבתא גרה רוב שנות ילדותה בתל אביב. עד גיל שש ומחצה המשפחה גרה בצפון רחוב בן יהודה.        באותו בית גרו גם אחות של סבא רבא עם בני משפחתה. בבית הסמוך גרו שלושה דודים אחרים אחים של סבתא רבתא שושנה. אחר כך המשפחה עברה לבית קטן ברחוב באר טוביה סמוך לשדרות בן גוריון. 
 
ההורים לא הסיעו אותנו לבית הספר, לחבר, הלכנו ברגל בכל מזג אוויר. לא שיחקנו בחדרים ממוזגים אלה בחוץ, גם שנעלמנו איש לא היה לחוץ.„ לא עקבו אחרינו בסלולרי כי למי היה אז טלפון קווי. היו לנו חברים ממש, לא בצ'ט, כאלה שאפשר לרוץ איתם ולשחק. הילדים בדור של סבתא לא שיחקו רק במשחקי חוץ.„ אמנם עדיין לא היו משחקי מחשב אבל שיחקו הרבה במשחקי קופסא,„ כגון ריכוז (מונופול), דמקה, דוקים, דומינו, ריצרץ ועוד…„
 
הילדים בוגרים יותר הצטרפו לתנועות נוער שהיו מאוד נפוצות אז. בית הספר הראשון בו למדה סבתא מחצית מכיתה א' נקרא "לדוגמא" ואחריו בבית הספר "נס ציונה" (היום נקרא "גרץ")עד סיומו. סבתא למדה בתיכון עירוני ד בתל אביב. „עם סיום התיכון סבתא התגייסה לצבא ושירתה במסגרת גרעין של "התנועה המאוחדת" בנ"חל.  
 
אחרי הצבא סבתא למדה באוניברסיטה מתמטיקה.„ לאחר סיום התואר הראשון סבתא סיימה את התואר השני במכון וויצמן.„ במהלך הלימודים סבתא הכירה את סבא יונל שגם הוא למד במכון.סבא עשה דוקטורט בכימיה ועסק במדע עד יציאתו לגמלאות תוך שנים ספורות נולדו לסבא וסבתא שלוש בנות, טל, שירי ודנה.השנים חלפו, הבנות גדלו והקימו משפחות משלהן. לסבא וסבתא נולדו שמונה נכדים מדהימים.
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי

סבתא, חיה רוזנטל"תודה ליובל הנכדה האהובה שלי שהזמינה אותי להשתתף פעם נוספת בפעילות "הקשר הרב דורי".מאוד נהניתי מהמפגשים השבועיים ומהחוויה המשותפת שלנו.  יובל גילתה עניין בתולדות המשפחה ואני מקווה שהפיקה רבות".   

יובל: "תודה לסבתא ששיתפה פעולה ולימדה אותי דברים שלא ידעתי. ותודה משתינו ללילך פרץ שלוותה אותנו במהלך הפרוייקט.   
את מצגת התיעוד ניתן לראות בקישור הבא: "קשר רב דורי הילדות של סבתא חיה – ניצני השרון 2016 "
 
מורה מלווה לילך פרץ תשע"ו

מילון

נישואים פיקטיביים
נישואים פיקטיביים הם נישואים שאין בהם כוונת אמת לנישואין, מטרתם אינה הקמת משפחה אלא לעתים קרובות רק קבלת הטבה מסוימת שמעניקה המדינה לאדם נשוי ובכך מתבצעת הונאת הרשויות. הטבות אלה יכולות להיות השגת היתר הגירה או התאזרחות בטיעון של איחוד משפחות וכיוצא באלה. נישואים פיקטיביים מסתיימים בדרך כלל לאחר זמן קצר, ברגע שהוגשמה המטרה שלשמה נוצרו.

ציטוטים

”היו לנו חברים ממש, לא בצ'ט, כאלה שאפשר לרוץ איתם ולשחק“

הקשר הרב דורי