מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבתא הגבורה שלי

הללי וסבתא
סבתא בסיום קורס קצינות
השרות הצבאי של סבתא, וחוויות מקורס קצינות

סבתי דליה זבולון, נולדה בשנת 1950 בארץ. לסבתא שתי אחיות נוספות, וכולן נולדו בקיבוץ שער העמקים.

סבתא דליה מספרת: "התגייסתי לנח"ל בשנת 1968 במסלול פיקוד. אחד הדברים הכי יפים וקשים בגיוס לצה"ל ,בעיקר בהתחלה ,זה המפגש עם בנות ובנים, מכל מיני מקומות וחברות בארץ, ובאמת הכרתי חברות טובות מהצבא.

הבסיס בו שרתי בהתחלה היה מחנה 80 שם עברתי טירונות, במשך שלושה חודשים ארוכים וקשים. היה לי קשה להתרגל למסגרת הצבאית, היינו צריכים לקום בשעה חמש בבוקר וכיבוי אורות היה בשעה תשע בלילה, היינו "הרוגות" מעייפות ונרדמנו מייד. היו לא מעט רגעים קשים, אבל הרבה יותר רגעים טובים וחשובים.

אחד מהקשים הוא היום שבו התגייסתי . עליתי על האוטובוס ופתאום הייתי לגמרי לבד, בלי אף אחד מוכר. הרגשתי לבד לגמרי, אבל ראיתי שיש איתי  בנות כמוני, שהיו באותו המצב שלי, וידעתי שנסתדר ביחד. לא היו בינינו מריבות, כי לא היה לנו זמן לריב, וגם ידענו שאם לא נסתדר, ונאחר למסדר אז נחטוף עונש.

אחרי הטירונות התחלנו קורס מ"כיות (מפקדות כיתה) שנמשך שלושה חודשים. בטירונות ובקורס מ"כיות, ישנו באוהלים. היינו שמונה בנות באוהל, והיו מיטות מתקפלות ומזרונים ישנים. עברנו הרבה אימונים כדי להכשיר אותנו, להיות מפקדות של טירוניות בנח"ל. איתי בקורס היו עוד הרבה בנות, מהרבה קיבוצים, והיינו חבורה מעולה. עשינו הרבה מסעות ,כושר גופני ,מטווחים בנשק. בתחילה היה לנו רובה צ'כי ולאחר מכן רובה עוזי.

הדרכתי מחזור טירוניות אחד.  בתחילה ההדרכה הייתה קשה, לטירוניות היה קשה להסתגל, אבל לבסוף הן עברו אימונים, והיו טובות מאוד. בהמשך, הלכתי לקורס קצינות בבה"ד 12. בקורס קצינות היו חניכות מכל היחידות של צה"ל, והכרתי בנות מכל הארץ. הקורס היה קשה, והיה מתח, כי מי שלא התאימה להיות קצינה, לדעת המפקדות, הדיחו אותה. סיימתי את הקורס בהצלחה, והתחלתי לשרת כקצינת "חינוך וחברה" בגדוד נח"ל 902.

תפקידי היה  ללוות ברמה האישית, חיילים שהיה להם קצת קשה , שהיו להם קשיי הסתגלות לצבא, געגועים הביתה, לחץ חברתי וכו'. בנוסף הבאתי הפעלות לחיילים, כמו הרצאות וסרטים. זו הייתה שנה מאוד מעניינת, ומאתגרת, בתקופה לא שקטה של מלחמת ההתשה. כל הזמן היו הפגזות מסוריה וירדן.

לקראת השחרור מהצבא היה אירוע ביטחוני קשה בדרום, בתעלת סואץ. מפקדים של הנח"ל, ביניהם גם קצינות, הופגזו הפגזה קשה. כמה הם נפצעו ביניהם גם קצינת "חברה וגרעינים". בעקבות האירוע הזה, פנו אליי וביקשו שאחליף אותה, בתפקיד הזה, ואחתום שנת קבע בצבא. הסכמתי לבקשתם ועברתי לשרת בפיקוד הנח"ל ביפו.

זה היה שירות מאוד מעניין וקשה. הייתי אחראית עם קצינים נוספים, על כל גרעיני הנח"ל, שהיו בשירות סדיר באותה תקופה. תקופה זו הייתה מאוד מעניינת ואינטנסיבית, וזכורה לי כחוויה נהדרת".

הזווית האישית

הללי – נהניתי לשמוע מה סבתא שלי עשתה בצבא. לא ידעתי שזה מה שהיא עשתה, וזה מאוד הפתיע אותי.

מילון

בה"ד-
בה"ד- בסיס הדרכה הוא גוף האחראי על ההכשרות המקצועיות לחיילי החילות השונים. בצה"ל מספר בסיסי הדרכה, המכשירים חיילים במקצועות שונים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לקראת השחרור מהצבא היה אירוע ביטחוני קשה בדרום, בתעלת סואץ. מפקדים של הנח"ל, ביניהם גם קצינות, הופגזו הפגזה קשה.“

הקשר הרב דורי