מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבא שתמיד חלמתי להכיר

סבא גיאורגי עם המדליות שקיבל במלחמה
סבא בצבא האדום בשנת 1941.
סיפור החיים הקשה והמאתגר, של סבא רבא גיאורגי (שלום)

סבא רבא גיאורגי (שלום) נולד בשם שלום, אך הוא שינה את שמו לגיאורגי בגלל האנטישמיות הקשה נגד היהודים בשנות ה-30 ברוסיה.

סבא נולד בכפר היהודי בגדנובקה בברית המועצות לשעבר, למשפחה חקלאית ושומרת מסורת יהודית. סבא רבא היה הבן הבכור במשפחה, ולו היה אח בשם מגיר ושתי אחיות ,דינה וממש.

סבא רבא מאוד אהב חברה ומכיוון שהיה בכפר שלו מתנ"ס קהילתי לילדי הכפר,  הוא היה פעיל מאוד בילדותו. כשסבא רבא היה בתיכון הוא התקבל לקומסומול הדור הצעיר של הקומוניסטים, הוא היה ראש מועצת התלמידים בתיכון, והוא היה מאוד פעיל בבית הספר, ובחיי החברה של בני הנוער בכפר. הוא תמיד התגאה בכך שאביו נלחם במלחמה בין רוסיה ליפן. הוא זכר מסיפורי אביו שהוא פחד להיתפס בשבי, בגלל העינויים היפנים האכזרים מאוד.

פעם סבא סיפר שהיה לו חבר שנתן לו במתנה חזירון קטן, והוא הביא אותו הביתה, הוריו של סבא מאוד כעסו שהביא חזירון הביתה, אבל בכל זאת סבא רבא מצא פתרון, וגידל את החזיר אצל חברו הטוב. לאחר שהחזירון גדל, סבא רבא ואביו מכרו את החזיר, ובכסף אביו הבטיח לו שיקנה לו אקורדיון. אך במקום אקורדיון קנה לו מנדולינה, מכיוון שמנדולינה הייתה הרבה יותר זולה. בשאר הכסף אביו קנה גרגירי חיטה כדי לגדלם, ולאחר מכן להשתמש בהם, כיוון שבתקופה הזו היה עוני קשה מאוד. לאחר שאביו קנה לסבא מנדולינה סבא למד לנגן עליה, בנוסף סבא עזר להוריו לתחזק את משק הבית.

בתחילת קיץ 1941 כשסבא רבא סיים את בית הספר, משפחתו החליטה לעבור לגור בנלצ'יק. שם הוא פגש אישה נחמדה, וההורים שלהם החליטו לחתן אותם. כמה ימים לאחר שהם התארסו סבא לא רצה להתחתן, כיוון שהוא מאוד רצה להתגייס לצבא האדום ולהילחם כנגד הנאצים. סבא רבא הלך ללשכת הגיוס בניגוד לרצון הוריו וארוסתו הטרייה, ואמר להם שהוא איבד את תעודת הזהות שלו, ושיחזירו לו את תעודת הזהות. הוא הוסיף לגילו עוד שנה, הוא היה בן שבע עשרה אך אמר שהוא בן שמונה עשרה, כדי להתגייס לצבא האדום להילחם נגד הנאצים.

בזמן המלחמה סבא רבא סיים קורס קצינים. בשנת 1943 הפלוגה של סבא רבא הייתה באזור כפר בגדנובקה  (כפר הולדתו של סבא רבא), וכשהפלוגה הגיעה לכפר, כבר היו שם נאצים שרצחו 472 יהודים מתושבי הכפר, מתוכם ילדים, מבוגרים, דודים של סבא רבא וחברים. הנאצים קברו אותם בתוך בור אחד, ועברו עם טנקים מעליהם, למרבה הצער הפלוגה לא הספיקה להציל אותם. אך למרבה המזל המשפחה של סבא עברה לפני המלחמה לנלצ'יק. לאחר מכן הנאצים פשטו גם לנלצ'יק וכבר תכננו להוציא להורג את כלל היהודים. כל הרשימות כבר היו מוכנות, אבל הצבא האדום הספיק להציל את כל היהודים בעיר, וגם את המשפחה של סבא. במהלך המלחמה סבא רבא נפצע פעמיים מירי, פעם אחת ביד ובפעם השנייה בצלעות, ופעמיים הוא נפצע מהפגזות. פעם אחת הוא אפילו נקבר בתוך האדמה כתוצאה מההפגזות.

בשנת 1944 סבא רבא היה בבית חולים צבאי ושם הוא הכיר אחות יהודייה שטיפלה בו בשם נינה. הוא התאהב בה, למרות שלאחר הפציעות שלו הוא גמגם ולא זכר הרבה דברים מעברו, הם התאהבו והתחתנו. בגלל שהיו לו בעיות זיכרון לקח לו כמה שנים להשתקם. הוא חזר למשפחתו רק לאחר חמש שנים כשכבר הייתה לו ילדה ,שהיא סבתי. עד רגע חזרתו הוריו חשבו שהוא אבד במלחמה.

החיים לא תמיד שיחקו לסבא. כשסבתא שלי הייתה בת שנה וחצי, אמה נפטרה וסבא רבא גידל את סבתא שלי לבדו, עד גיל שתיים עשרה. כשסבתא הייתה בת שתיים עשרה, סבא רבא פגש אישה בשם מריה שאתה הוא התחתן, והיא הפכה להיות אמא לבנותיו (סבתא שלי ואחותה). לאחר כמה שנים סבתא שלי התחתנה עם סבא ונולדו להם חמישה ילדים, ביניהם אבא שלי.

בשנת 1995 סבתא שלי ומשפחתה עלו לארץ ישראל , סבא רבא החליט להישאר ברוסיה, אבל לא יכול היה להתמודד עם הגעגועים למשפחתו. בשנת 1999 הוא עלה לארץ ישראל והמשפחה שוב התאחדה. לפי סיפורים ששמעתי עליו הוא היה בן אדם חזק ואמיץ, ועבר חיים לא פשוטים בכלל, הייתי רוצה מאוד לפגוש אותו, אבל לצערי הרב לא הספקתי להכיר אותו. הוא נפטר כמה חודשים לפני שנולדתי בדצמבר 2007.

הזווית האישית

אירית: החוויה שלי מתוכנית הקשר הרב דורי ומהעבודה יחד עם סבי וסבתי, היתה מאוד מהנה ומעניינת, מאוד נהנתי לשמוע את הסיפורים המעניינים וללמוד דברים חדשים על משפחתי.

מילון

אנטישמיות
אַנְטִישֵׁמִיּוּת היא המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים (ויקיפדיה).

מנדולינה
המנדולינה היא כלי פריטה ממשפחת ה"לאוטה קצרת הצוואר", קרובה של העוד(ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוא הוסיף לגילו עוד שנה, כדי להתגייס לצבא האדום להילחם נגד הנאצים.“

הקשר הרב דורי