מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבא רבא הגיבור שלי!

רוני הנכדה שלי ואני ביחד בארוחת שישי
סבתא עדינה בילדותה
סיפורו של סבא רבא שלי הגיבור וקצת על חוויות של סבתא ממלחמת יום כיפור

סבא רבא שלי, יהושע, נולד בסוריה וכשהוא היה בן 13 הקים יחד עם ילדים נוספים חבורה של ילדים חסונים וגיבורים.

סבתא עדינה מספרת: "המבוגרים יותר אימנו אותם והסבירו להם שהיעוד שלהם בחיים הוא להעביר ילדים ואת המשפחות של הילדים מסוריה לישראל דרך ההרים כי הסורים לא הרשו ליהודים לעזוב את סוריה. לכן מאוחר בלילה הילדים שהיו מאומנים קבעו עם המשפחות שיבואו להיפגש איתם. כל משפחה הייתה לוקחת מעט מאוד אוכל וציוד אישי וככה הם עברו דרך ההרים של סוריה. כך הגיעו לאט לאט לארץ ישראל ואבא שלי היה מלווה אותם בישראל, שם חיכו להם שליחים יהודים ולקחו אותם. אבא שלי, יהושע, היה חוזר דרך ההרים שוב לסוריה, כך היה הולך וחוזר דרך ההרים להוביל את הילדים והמשפחות לישראל."

סבתא עדינה בילדותה

תמונה 1

מלחמת יום כיפור 

"במלחמת יום כיפור גרנו במחנה דוד (נווה דוד) עם הילדים שלנו הילה וקובי" סבתא ממשיכה לספר, "הילה הייתה בת 5 וקובי היה בן שנה. סבא היה בבית הכנסת וכל החברים מהשכונה נפגשנו בדשא הגדול שהיה ליד הבית. קובי הראה סימנים שהוא רוצה לרדת מהעגלה אז הושבתי אותו על הדשא ואז קובי הלך בצעדיו הראשונים. כולם התרגשו ומחאו לו כפיים ופתאום אזעקה! אף אחד לא ידע מה לעשות אז כולם עלו לבתים שלהם. כל האנשים יצאו מבית בכנסת ובאו ישר אלינו. סבא ניסים, בעלי, לבש את המדים שלו, עלה על המכונית ונסע ישר לבסיס. כולם רצו למקלטים כדי לנקות ולהוציא את הגרוטאות מהמקלט הגדול.

בשבוע הראשון סבא ניסים לא הגיע הביתה ומאוד דאגנו אבל לשמחתנו לאחר שבוע הגיע. סבא ישב בערב וסיפר לנו שקיבל משאית ענקית ועבר מבסיס לבסיס בכל הארץ וחילק לכל החיילים משלוחים מתוקים ועם מכתב תפילה לחייל שיחזור בריא הביתה, המשלוחים הם היו מתנה מילדי הגנים ומילדי בית הספר. הייתה חרדה גדולה כי זאת הייתה מלחמת פתע ולצערנו היו המון אבדות.

בתקופה הזו עבדתי כגננת בגן הפרטי שלי והילה (הבת הבכורה שלי) הלכה לגן שהיה קרוב לגן הפרטי שלי. את קובי (הבן שלי) הייתי לוקחת איתי לגן. היה לו חדר נוסף עם לול ומשחקים, ההורים היו מטלפנים ובודקים כל הזמן מה עם הילדים שלהם. הייתי מסבירה לילדים מדוע סבא שלהם ואבא שלהם לא איתם, כי הם יצאו למלחמה בכדי להגן על המדינה."

המשפחה שלנו ביום ההולדת ה – 70 לבעלי ניסים, רוב המשפחה הגיעה וחגגנו ביחד

תמונה 2

הזוית האישית

רוני הנכדה: הרגשתי שאני מבלה עם סבתא ולומדת ממנה המון דברים שבכלל לא ידעתי. הסיור בבית התפוצות גרם לנו להתחבר עוד יותר והחוויה הייתה מדהימה. אני וסבתא נהנינו מאוד.

מילון

חאלב
חאלב היא עיר גדולה בסוריה

ציטוטים

”קובי הלך בצעדיו הראשונים. כולם התרגשו ומחאו לו כפיים ופתאום אזעקה!“

”משפט בעל מוסר שסבתא לימדה אותי הוא: תמיד יהיה קשה אבל שורדים“

הקשר הרב דורי