מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האקדח של סבא יצחק

אני עם סבא רוביק, בנו של יצחק
סבא רבא יצחק הוא הראשון מצד שמאל בתמונה
סבא רבא והקמת היישוב היהודי בארץ ישראל

לסבא רבא שלי  קוראים יצחק. סבי עזר להקים הרבה מאוד יישובים וקיבוצים בארץ, ביניהם כפר החורש וכפר חיים.

סיפורנו מתחיל ביוני 1933. בארץ היו אז שני ארגונים שפעלו במקום בו נמצא כיום היישוב נהלל, ארגון ה' וארגון ד'. שני הארגונים החליטו לשתף פעולה ולבנות כפר קטן על גבעה בעמק חפר. הם היו צריכים להחליט על דרך פעולה, משום שלא ניתן היה לבנות כפר לאור היום. חוקי השלטון הבריטי, לא אפשרו ליהודים לבנות יישובים חדשים. לאחר התייעצות משותפת הם החליטו להקים את היישוב בלילה. עם רדת החשיכה הם הצטיידו באקדח (שלא היה לו רישיון) והתחילו להקים במהירות, צריפים על הגבעה. בלילה הראשון הם סיימו לבנות את הצריף הראשון (אחר כך הם בנו עוד בתים וצריפים), אך היו צריכים לשמור עליו כדי שלא יפרקו להם אותו. לכן חלקם הלכו הביתה וחלקם נשארו לשמור. הקבוצה שנשארה ביקשה את האקדח שהם לקחו איתם, כדי שיוכלו באמת לשמור על הכפר. מכיוון שהקבוצה שהלכה לא הסכימה לתת להם את האקדח.  סבא יצחק גנב להם מהתיק בקבוק קוניאק. באותו לילה סבא שלי יצחק, וכל  שבעת חבריו באוהל, שתו מהקוניאק והשתכרו. כשהם התעוררו הם גילו שחייל בריטי שהגיע למקום, וראה את מצבם, הזעיק שומר ערבי שישמור עליהם, במקום שהם ישמרו על הצריף מפני הבריטים והערבים.

באותו הלילה נרצח חיים ארלוזרוב, (שהיה לו תפקיד חשוב בהסתדרות הציונית ודוד בן גוריון היה הסגן שלו),  ובעקבות מותו החליטו לקרוא למקום שהחלו להקים כפר חיים. חיים ארלזרוב -ד"ר חיים (ויקטור) אַרלוֹזוֹרוֹב (23 בפברואר 1899 – 16 ביוני 1933) היה מדינאי וכלכלן, מראשי תנועת העבודה בתקופת טרום המדינה וכיהן כראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית. הוא נרצח בחוף תל אביב.

כעבור כמה שנים, האקדח עבר לסבי יצחק, ובמלחמת העולם השנייה סבא החביא את הנשק בבור באדמה, אם הבריטים היו תופסים את סבא יצחק עם האקדח, הם היו שולחים אותו לבית הכלא, כי האקדח הוחזק ללא רישיון. אחרי המלחמה, סבא יצחק שכח איפה בדיוק הוא טמן את האקדח ועד היום לא מצאו אותו.

ועוד סיפור נחמד, כשסבתא רבתא שלי הייתה צריכה ללדת את סבא שלי, סבא רבא שלי היה באמצע החליבה, אז הוא עצר משאית ובקש מהנהג לקחת את סבתא רבתא לבית החולים. ככה נולד סבא רוביק , בנו של סבא רבא וסבא שלי.

 אקדח "פרבלום" זהה לאקדח שאבד ועדיין ברשות המשפחה:

תמונה 1
.

 

הזוית האישית

אורי: מאוד נהניתי מהתהליך. אהבתי ללכת לסבא שלי ולהקשיב לסיפורים המרתקים שלו. בנוסף לכך,נהניתי לבלות עם סבא שלי ולעזור לו בדברים שהיה לו קשה לעשות (כי קשה לו ללכת). לסיכום, מאוד נהניתי מהמפגשים ביני ובין סבא ואני מקווה לעשות את זה שוב, ולשמוע עוד סיפורים.

מילון

פרבלום
אקדח אשר פותח בגרמניה על ידי חברת הנשק הגרמנית DWM(ויקיפדיה)

ציטוטים

”אחרי המלחמה, סבא יצחק שכח איפה בדיוק הוא טמן את האקדח ועד היום לא מצאו אותו“

הקשר הרב דורי