מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנצחת סבי אבנר בן בלהה

תמונה של סבא שלי ז"ל איתי ועם אחי.
תמונה של סבא וסבתא רבא שלי ז"ל.
סיפור חייו של סבי

בחרתי לספר את הסיפור על סבא, בגלל שהיום הוא יום האזכרה לסבא שלי, 30 יום למותו.

בחרתי להנציח את זכרו של סבא אבנר, דרך סיפור המורשת של העיר צפת. את הסיפור ספרה לי סבתי לאה במסגרת "תוכנית הקשר הרב דורי".

לאבא של סבא שלי קראו "חכם שאול הלוי" הוא היה בן למשפחה צפתית שחיה בצפת במשך כמה דורות. הוא הקים בביתו ישיבה לתלמידים שהוסמכו לרבנות, וכאלו שהוכשרו לשמש כשוחטים ומוהלים. בנו חכם אליהו הלוי שהוא סבא של אימא שלי ז"ל קיבל את התורה מפיו. הוא היה גם תלמיד חכם וגם שוחט. הוא שימש כחזן ראשי בבית הכנסת "הארי הספרדי" שבצפת. סבתא של אמי בלהה לוי הייתה בת למשפחה מיוחסת מפקיעין.

סבא, במסגרת תפקידו בקהילה, היה יוצא לצפון אפריקה ולארצות המזרח, והגיע גם עד קהילות נידחות בהודו,  כדי להביא את כספי החלוקה ליהודים שהיו פה בארץ.

החלוקה היא מונח שנטבע בתקופת היישוב הישן, המתייחס לחלוקת כספי המגביות שנוהלו בארצות הגולה במטרת איסוף כסף לשם תמיכה בתלמידי-חכמים ובעניים בארץ ישראל. נוהל זה של חלוקה ננהג למען עניי הארץ בעיקר אך בתפיסה האשכנזית של החלוקה ניתן לכולם.(ויקיפדיה)

סבא המשיך את מסורת אבותיו כחזן בבית הכנסת האר"י הספרדי שבעיר העתיקה, בצפת. בית הכנסת האר"י הספרדי נחשב כבית הכנסת העתיק ביותר בצפת. כיום הוא נמצא בסמוך לבית המאירי,(בית המאירי הוא מוזיאון היסטורי המתעד את קורות היישוב היהודי בצפת מן המאה ה-19 ועד המאה ה-20, ויקיפדיה). מעל לבית העלמין העתיק בעיר.

בצפת, המסורת נמשכת מדור לדור, וכך גם במשפחתנו. הבן, הנכד, והנין שהוא הדוד שלי ושמו אלי לוי, ממשיכים במסורת החזנות בבית הכנסת. דוד אלי  דואג כיום לבית הכנסת האר"י הספרדי, במסירות שאין כדוגמתה, והוא משמש כגבאי וחזן שקולו נשמע בצורה מהנה ונעימה לאוזן.

סבי אבנר נפטר ביום ד' בשבט התשפ"א. הוא חלה בקורונה ונפטר מהמחלה.

סבא שלי היה איש חכם, צנוע, ואהוב על כולם, סבא יחסר לנו המון וגם לסבתא, אני מאחל לסבתא בריאות, ושתדע רק ימים טובים.

הזווית האישית

רועי: היה לי מאוד חשוב לעשות את העבודה עם סבתא שלי ולמדתי המון על סיפור חייו של סבא.

סבתא: היה חשוב ומהנה לעשות את התוכנית של "הקשר הרב דורי" עם הנכד שלי, ולספר לו את סיפור חייו של סבו.

מילון

חזנות
חזנות הוא כינוי לקריאה של פרקי דת יהודית, בצורה מוזיקלית. החזן הוא שליחו של הציבור לומר ולשיר את פרקי התפילה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא שלי היה איש חכם, צנוע, ואהוב על כולם, סבא יחסר לנו המון וגם לסבתא, אני מאחל לסבתא בריאות, ושתדע רק ימים טובים“

הקשר הרב דורי