מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנער מעיראק שהציל את מושב בית יוסף

אברהם במפגש עם טל אבני בתקופת הקורונה
אברהםבעבודתו
אברהם הנער הצעיר מגלה אחריות ותעוזה בשמירותיו הליליות

אברהם הייק עלה עם משפחתו מעיראק לישראל בשנת 1951, כשהיה בן 8 וחצי. לאחר שהות קצרה בכפר חסידים ובמעברת יזרעאל, הגיע אברהם יחד עם משפחתו למושב בית יוסף. מושב בית יוסף נמצא בצפון הארץ ליד בית שאן, סמוך לגבול עם ירדן.

זמן קצר לאחר בואם למושב, התייתם אברהם מאמו, אסתר, והוא נשאר עם אביו המבוגר משה. במושב בית יוסף היה נוהל: בכל משפחה חייב  האב לשמור על המושב בתורנות, אם אין אב כשיר לשמירה, ילד מהמשפחה ממלא את מקומו. וכך אברהם, הילד הצעיר, מצא את עצמו לילות ארוכים נוטל חלק בשמירה על מושב בית יוסף  כשהוא בן 12-13.

אברהם בילדותו

אברהם בילדותו

לילה אחד, אברהם הלך למחסן הנשק של בית יוסף, ובדרך ראה שני אנשים שוכבים. חשש עלה בליבו, שמדובר במסתננים שמנסים להתגנב למושב ולכן עקף אותם מסביב בזהירות. כשהוא התקרב אליהם, הוא הבין שהם שני השומרים שתפקידם לשמור על המושב באותו הלילה ,ובמקום למלא את תפקידם, הם ישנים בשלווה. אברהם רץ מהר לנוטר שהיה אחראי על הביטחון, וקרא לו לבוא לראות את המחדל. הנוטר לא האמין לאברהם בגלל גילו הצעיר, זלזל בדבריו, גער באברהם על השוטטות המאוחרת ושלח אותו לישון. אברהם הצעיר התעקש, לא ויתר, והצליח לשכנע את הנוטר לבוא איתו. הנוטר קם באיטיות ממיטתו, נעל את נעליו בחוסר אמון וחשק, והלך אחרי הנער הצעיר, שהוביל אותו אל שני השומרים הישנים. הנוטר לא האמין למראה עיניו, והתקשר מיד לקצין האחראי. הקצין הגיע במהירות וראה את מחדל הבטיחות. השומרים השתמשו בנעליהם ככריות ואת הרובים שלהם הם הניחו ביניהם. הקצין לקח  את הרובים, והשומרים המשיכו לישון שנת ישרים. הקצין העיר בכעס את השומרים, נזף בהם על התרשלותם בתפקידם והעניש אותם קשות.

אברהם ורעייתו

תמונה 1

היתקלות אמיתית עם מסתננים לא איחרה לבוא. לילה אחר, כשאברהם שמר, הוא ראה שני מסתננים שחדרו למושב. הוא קרא להם לעצור אך הם נבהלו וברחו מיד. בהמשך הלילה, הם שבו  והסתננו שוב למושב. אברהם, הנער הצעיר, ירה באוויר שלוש יריות כדי להעיר את אנשי המושב שיבואו לעזרתו. המסתננים ברחו, וכשאנשי המושב התעוררו הם כעסו שאברהם העיר אותם "ללא סיבה". אברהם התעקש שהניס מסתננים, אך הם הפגינו חוסר אמון וזלזלו בדבריו. רק הנוטר האמין לו ,כי  זכר את המקרה הקודם, והיה משוכנע שאברהם הוא נער בוגר, רציני ואחראי לגילו, ואפשר לסמוך עליו. אברהם עמד על דעתו ודרש להביא גששים שיוכיחו את צדקת דבריו. אברהם הצליח בשכנועו, ושני גששים בדואים בדקו וזיהו את עקבות המסתננים ואת נתיב מנוסתם.

כך אברהם הציל פעמיים את מושב בית יוסף והוכיח שגם על צעירים אפשר לסמוך למרות גילם הצעיר.

הזוית האישית

טל אבני: הייתי רוצה לאחל לאברהם חיים ארוכים ובריאות בע"ה. שימשיך לשמוח ולהתגאות במה שקרה לו ובמה שהוא עשה, בהחלט יש במה להתגאות.

מילון

מסתננים
1. מִי שֶׁעוֹבֵר מֵאֶרֶץ אַחַת לְאֶרֶץ שְׁכֵנָה בַּחֲשַׁאי וּבִגְנֵבָה, מַבְרִיחַ גְּבוּלוֹת: הַמִּשְׁטָרָה תָּפְסָה קְבוּצַת מִסְתַּנְּנִים. 2. מִי שֶׁנִּכְנָס לְמָקוֹם שֶׁהוּא בְּהִתְגַּנֵּב, בְּלֹא רִשָּׁיוֹן אוֹ בְּלֹא כַּרְטִיס כְּנִיסָה: נוֹסֵעַ מִסְתַּנֵּן בָּאֳנִיָּה. נֶעֶצְרוּ פִּרְחָחִים מִסְתַּנְּנִים בַּקּוֹלְנוֹעַ.

נוטר
נוטרות היא כינוי לכוחות של שוטרים יהודים בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי שכונו בשם "נוטרים". הם פעלו במסגרת המשטרה הבריטית וביוזמת הסוכנות היהודית עד להקמת המדינה בהגנה על היישובים היהודיים, על מפעלים שונים ועל דרכי התחבורה מפני התנכלויות של כנופיות הערבים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”רק הנוטר האמין לו, והיה משוכנע ,שאברהם הוא נער בוגר, רציני ואחראי לגילו, ואפשר לסמוך עליו.“

הקשר הרב דורי