מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנער הציוני שרצה לעלות לארץ ישראל

סבא יעקב ואני בתקופת הקורונה
סבא בגיל 8-9 באירן
סבא יעקב גדל באיראן

סבא יעקב נולד בבית. משפחתו היתה מאד ענייה וההורים שלו עבדו מאד קשה מהיום ועד הלילה. הוריו של סבא יעקב נולדו באיספהן: אבא של יעקב עבד בחקלאות, ואימא של יעקב הייתה עקרת בית. סבא יעקב גר בשכונה בשם مينار, בעברית זה מגדל גבוה. השכונה נקראת כך בגלל שהיה שם מגדל גבוה,  مينار. הייתה זו שכונה יחסית ענייה ביחס לשכונות האחרות.

סבא יעקב הלך לבית ספר יהודי בשם atahd שבעברית המשמעות היא ביחד. סבא יעקב אהב לשחק בכדור, בגולות ובמחבואים עם חבריו. לסבא הייתה עז כחיית מחמד עד שלבסוף המשפחה נאלצה לשחוט ולאכול אותה. סבא יעקב אהב לאכול אוכל פרסי (עוף ,אורז, דגים, סרדינים, ולפעמים קצת קציצות) והכי הכי אהב את הדגים. סבא יעקוב היה בתנועת הנוער החלוץ, שם למדו על מדינת ישראל.

ליעקב היה אחות בכורה בשם טובה שנולדה בשנת 1935 ונפטרה בשנת 2019. לאחות השנייה קראו ווטיה שנולדה בשנת 1938, ונפטרה בשנת 2015. לאח השלישי קראו יחיאי שנולד בשנת 1940 ונפטר בשנת 2013. לאח הרביעי קראו ציון שנולד בשנת 1941. ידידיה היה האח החמישי שנולד בשנת 1942. סבא היה האח השישי שנולד בשנת 1945. האח השביעי הוא משה, שנולד בשנת 1948, והאח השמיני והאחרון הוא עמנואל שנולד בשנת 1952.

המקרה העצוב של אח של ציון

לסבא יעקב היה חבר בשם ציון. ציון ויעקב נהגו לשלוח האחד לשני מכתבים כל חודש, סבא מפרס וציון מישראל. יעקב וציון היו מספרים אחד לשני מה הם עושים במדינה שלהם, לדוגמא: ציון היה משתף את סבא על זה שהוא לומד עברית בארץ. אחד מהמכתבים שציון כתב ליעקב זה מכתב על כך שאח של ציון הלך ביחד איתו לים ולא שם לב שטבע, זה היה מכתב מאוד עצוב גם לסבא וגם לציון. המכתב נכתב בסביבות 1966-1967 ונשלח מכפר סבא לפרס. סבא יעקב מתגעגע לאח של ציון כי הוא לא ראה אותו, לא דיבר איתו וזה מאוד עצוב.

העלייה לארץ

בגיל 18 סבא יעקב סיים את לימודיו בבית ספר הוט, הוא סיים תואר בקירור ומיזוג אוויר. סבא שירת שנה וחצי בצבא האיראני, הוא שירת בחיל הקשר. כאשר עלה לארץ הוא התגייס לצה"ל ושירת בדרום בתור חייל קרבי קרבי.

עוד באיראן, סבא פגש שליח מהסוכנות היהודית שעודד את הצעירים לעלות לארץ. הוא דיבר עם סבא ושכנע אותו לעלות לארץ ישראל. סבא דיבר עם הוריו, שהסכימו לעלייתו ארצה בתנאי שהוא יעבוד בהנדסה. סבא יעקב עלה לארץ בשנת 1968 במטוס לשדה התעופה בלוד ומשם נלקח לקיבוץ מרחביה אשר בעמק יזרעאל, ללמוד עברית. סבא נרשם לקורס הנדסה בחיפה, למד למבחני כניסה שהיו ברובם במתמטיקה.

אחרי לימודיו סבא עבד במפעל של ייצור מזגנים ומקררים. כיום סבא מתגורר בקריית גת.

סבא יעקוב וסבתא חנה ז"ל היו בני דודים באיראן. לסבתא וסבא נולדו ארבעה ילדים: אמיר, אורית, כרמית, ומרון.

הזוית האישית

עידו: אני רוצה לאחל לסבא שיצליח בכל מה שהוא ירצה ושהוא יעשה מה שהוא רוצה. היה לי ממש כיף ומעניין לעשות את כתיבת הסיפור הזה ביחד עם סבא, כי למדתי עליו דברים חדשים שאין סיכוי שהייתי לומד עליהם בלי תכנית הקשר הרב דורי. אני גם ממש שמח שהוא נהנה לעשות את התכנית הזו איתי.

מילון

مينار- מנאר
מגדל גבוה

ציטוטים

”בשנה הבאה בירושלים הבנויה“

הקשר הרב דורי