מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנערה מקזבלנקה

מזל אברג'יל ורבקה ג'מבר
החתונה של מזל ובעלה ז״ל
סיפור חייה של מזל אברג׳יל

מזל אבירגל נולדה בשנת 1944 בקזבלנקה שבמרוקו. מזל היא הבת הבכורה מתוך עשרה אחים ואחיות. מגיל קטן מזל אהבה לעזור לאימא שלה במטבח, לבשל, לאפות ועוד… בצעירותה מזל גם עבדה בתור תופרת בבית הספר אורט.

בסוף שנת 1963 מזל הכירה את יהודה ליאון ז"ל באירוע משפחתי, באותם זמנים עבד יהודה בתור מנהל חשבונות. לאחר שבעה חודשי הכרות הם התחתנו. החתונה נערכה בתאריך 2.2.1964 במרוקו.

בשנת 1965 באה מזל לארץ בתור תיירת עם בעלה יהודה ליאון, בכדי להכיר את משפחתו שאז גרו פה. כשבאה לפה מזל הייתה בהריון בחודש רביעי. היא חזרה למרוקו בחודש השמיני בכדי ללדת את אשר, בנה הבכור. לאחר לידתו של אשר הם עלו ארצה בשנת 1966. כאשר מזל עלתה לארץ עם בנה ובעלה ז"ל היא הייתה בהריון בחודש הרביעי עם חנה בתה.  בתנאים אלו מזל גרה עם חמתה במשך שנה, עד שקיבלה את המכולה שלה עם הרהיטים ממרוקו. לאחר מכן עברה לגור באור יהודה עם שני ילדיה ובעלה. כיום למזל יש ארבעה ילדים: אתי, עובדת כאחות בתל השומר במחלקה פנימית. חנה, עובדת כמנהלת בביטוח לאומי. משה ,עובד כאחראי במחלקת בתאורה, ואשר שעובד בביטוח משכנתאות. בעלה של מזל התגייס למשטרה בשנת 1968 ובשנת 1987 הוא פרש לגמלאות.

בשנת 2016 בעלה של מזל נפל ושבר את האגן בדרך לבית הכנסת. בגלל אותו מקרה בעלה נהפך לסיעודי במשך שנתיים. לאחר כשנתיים הוא התחיל קצת להתאושש, ואחרי חצי שנה הוא קיבל אירוע מוחי והיה מאושפז בתל השומר בטיפול נמרץ במשך שלושה חודשים. לאחר מכן מצבו הדרדר והוא נפטר. לאחר האירוע הזה, בנה של מזל (אשר) קיבל זאת קשה מאוד וסבל מהתקף לב. הוא טופל בתל השומר ושם גילו לו גידול בריאות. מזל עצמה, לאחר מותו של בעלה, במשך שנה היו לה התקפי חרדה ואשפוזים בשני בתי חולים שונים. למזל גם ממליצים על החלפת ברך אך מזל לא מוכנה לעשות זאת מפני שההחלמה קשה ואין מי שיטפל בה.

מזל גם סובלת מאסטמה עונתית אלרגיה עונתית במשך 3 -4 חודשים בשנה. היא מטופלת במכשירים, משאפים ואינהלציות. כיום מזל חיה לבדה, ללא בעלה יהודה. ילדיה של מזל מבקרים אותה בזמנם הפנוי. למזל יש 11 נכדים.  כרגע יש לה נכדים שמשרתים בצבא ההגנה לישראל: שניים בדובדבן ועוד נכד אחד בכיפת ברזל.

מזל בסרטון תיעוד: 

המשך:

הזוית האישית

הסיפור נכתב במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בתיכון עמל א בפתח תקווה, התש״ף. התכנית נערכה בהנחיית המורות המובילות אלונה גורליק ואפרת קראגץ'.

מילון

קזבלנקה
עיר על חופה האטלנטי של מרוקו. אוכלוסייתה מונה כ-3.3 מיליון נפש (2010), והיא העיר הגדולה ביותר במרוקו, והנמל העיקרי של המדינה. העיר נחשבת למרכז הכלכלי של מרוקו, בעוד שבירת המדינה ומושב הממשלה הוא ברבאט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשנת 1965 באה מזל לארץ בתור תיירת עם בעלה יהודה ליאון ז״ל“

הקשר הרב דורי