מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנעורים של סבתי בתיה גבר

מיום הולדתה ה-80 של סבתי
סבתי בת 9 לובשת בגד אופנתי
הכרזת העצמאות בעיניה של נערה בת 13

שמי גלי גבר, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את סבתי, בתיה גבר.

השנה הייתה 1948. סבתא שלי, בתיה גבר, הייתה בת 12 ביום הכרזת העצמאות עם משפחתה בכרמל. אחרי שחרור צפת מהמצור (במצור לא היה אפשרי לצאת או להיכנס לעיר ולכן היה מחסור באוכל ושתייה. כמו כן היה קשה מאוד להגן על העיר בפני התקפות של ערבים). אחרי שחרור צפת מהמצור ועזיבת הבריטים האחרונים מהארץ נגמר המנדט הבריטי והוכרזה מדינת ישראל.

סבתא שלי הייתה בת 13 כשחגגה את יום העצמאות הראשון של מדינת ישראל. היא למדה בתיכון בית חינוך בתקופה הזאת. בזמן הכרזת המדינה, סבתא שלי הרגישה כמו הרבה מאוד משפחות ואנשים: שמחה גדולה וחרדה גדולה, כי הם הבינו שהערבים יתקפו אותם מכל הכיוונים ואין להם איך להגן על עצמם ואיך להתגבר על הקושי הכלכלי לנוכח גלי העלייה הגדולים לארץ.

כיום מסמל יום העצמאות עבור סבתא שלי חופש מדיני, חופש כלכלי וחופש אישי.

הזוית האישית

גלי: למדתי על חיי הנעורים של סבתי, למדתי איך סבתא שלי הרגישה בהכרזת העצמאות ובת כמה סבתא שלי הייתה כשהיא חוותה את יום העצמאות הראשון שלה.

מילון

הכרזת העצמאות
הכרזת העצמאות של מדינת ישראל התקיימה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. בטקס, שהתקיים בהתאם להחלטת מנהלת העם כשמונה שעות לפני סיום המנדט הבריטי בהתאם להחלטת החלוקה של עצרת האו"ם מכ"ט בנובמבר 1947, הכריז יושב ראש מנהלת העם דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בתאריך עברי זה (או בסמוך לו) את יום העצמאות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשביל להגשים חלומות צריך לעבוד קשה“

הקשר הרב דורי