מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנעדר שחזר מהמלחמה

סבא וסבתא
סבא בבר המצווה שלו
סיפורו של סבא במלחמת יום הכיפורים

סבא שלי, יוסי רוזנבלום, נולד בשנת 1949 בלוד.

סבא נולד לזוג הורים ניצולי שואה, שהצליחו לברוח מפולין, בזמן מלחמת העולם השנייה, והגיעו בדרך לא דרך לישראל. שתי אחיותיו הגדולות נולדו באירופה.

סבא זכה לחגוג בר מצווה, ובבר המצווה שלו עלה לתורה, באולמי "תל אביב", בתל אביב. סבא התרגש מאוד לקראת בר המצווה שלו.

בנערותו, סבא היה בתנועת הנוער בני עקיבא, ויצא יחד עם התנועה במסגרת גרעין נחל לקיבוץ עין הנצי"ב. עין הנצי"ב הוא קיבוץ דתי בעמק המעיינות השייך לתנועת הקיבוץ הדתי. הקיבוץ נוסד בחג האילנות, טו' בשבט תש"ו (1946) על ידי עולים מגרמניה, צעירים ניצולי שואה, ובהמשך על ידי גרעיני בני עקיבא שונים. הקיבוץ קרוי, על שם הרב נפתלי צבי יהודה ברלין (הנצי"ב מוולוז'ין), ציוני דתי שהטיף לעליה ולהתיישבות בארץ ישראל, וכן על-שם שלושת המעיינות הנובעים בתוך שטח הקיבוץ: עין-נפתלי, עין צבי ועין יהודה. בקיבוץ כ-550 נפשות. מתוכם: כ-140 משפחות ותיקות וצעירות, כ-200 ילדים, וכ-85 חיילים וצעירים מבני המקום. כמו-כן, נמצאות בקבוצה לפרקי זמן קצובים קבוצות נוספות כגון: הכשרות בני-עקיבא, עולים חדשים, אולפן גיור, בנות שרות לאומי, והורי חברים. קהילנט.

כשהיה בן שש עשרה הכיר סבא את סבתא, בתנועת בני עקיבא ומאז הם ביחד. לסבא וסבתא יש שישה ילדים, ועשרים נכדים ("ועוד אחת בתנור").

במהלך הצבא התקדם סבא לפיקוד, ועזב את הגרעין אליו היה שייך. בזמן השירות, עבר סבא קורס צניחה, וקיבל את כנפי הצניחה.

סבא השתתף בכמה מלחמות: מלחמת ההתשה, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים, מלחמת לבנון הראשונה.

בזמן מלחמת יום הכיפורים היה סבא, אב לשני תינוקות. הוא שימש כקצין ארטילרי. הם ישבו ליד "נבי מוסא" שבסיני. באותם הימים לא היו מספיק כוחות, והם ישבו עם גדוד מרגמות. כל זוג קיבל טיל נגד טנקים, והמטרה הייתה לעצור, עד הכדור האחרון, את צבא ירדן כדי שלא יגיעו לירושלים. הם גם מיקשו את כל הכביש עד ירושלים. הפקודה הייתה: אם צבא ירדן ייכנס, הם אמורים לפוצץ את כל הכביש בלי שתהייה לירדנים להם היכולת לברוח.

סבא בתקופת המלחמה

תמונה 1

סבא בקורס צניחה בתקופת השירות הצבאי

תמונה 2

סבא השתתף בהרבה קרבות, וחווה חוויות לא קלות. במהלך המלחמה נחשב סבא נעדר במשך חצי שנה, כשהגדוד עזב את הבקעה. כשהגדוד חילץ אנשים, התגלה שסבא נחשב נעדר מבחינת צה"ל, אך כל הזמן הזה היה בריא ושלם. כל זה היה בגלל שהיה בלגן גדול בזמן המלחמה. רק כשסבא חילץ את אחד מחברי קיבוץ עין הנצי"ב, הקיבוץ שלו, אותו חבר סיפר לסבתא שסבא בחיים.

סבא כקצין ארטילרי, על הטנק, ליד "נבי מוסא" שבסיני.

תמונה 3

 

הזווית האישית

אלעד – היה לי מאוד מעניין לשמוע את סבא מספר סיפור מלחמה, כי אני לא ידעתי שסבא היה נעדר מצה"ל לחצי שנה.

מילון

בני עקיבא
בני עקיבא היא תנועת נוער ציונית-דתית בינלאומית, הדוגלת בערכי תורה ועבודה. בני עקיבא בישראל היא תנועת הנוער המרכזית של הציבור הדתי לאומי בישראל ותנועת הנוער השלישית בגודלה בישראל. מזכ"ל התנועה בישראל הוא יאיר שחל. מזכ"ל תנועת בני עקיבא העולמית הוא רועי אביקסיס. ויקיפדיה

ציטוטים

”במהלך המלחמה נחשב סבא נעדר במשך חצי שנה, כשהגדוד עזב את הבקעה. כשהגדוד חילץ אנשים, התגלה שסבא נחשב נעדר מבחינת צה"ל, אך כל הזמן הזה היה בריא ושלם.“

הקשר הרב דורי