מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הניצחון הפרטי שלי על הנאצים

אני ונכדתי היקרה שירה בכותל
יום החתונה שלי, היום הכי מדהים בחיי
צמיחה משפחתית בעקבות השואה

שמי אביבה איבי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. שני הוריי ז"ל היו ניצולי שואה.

לפני המלחמה (מלחה״ע השנייה), לכל אחד מהם הייתה משפחה, אחרת, משלו. אך בעקבות השואה רוב בני המשפחה נספו. בתום המלחמה, הוריי הכירו והחליטו להתחתן ולהקים יחדיו משפחה, לנצח ולהתגבר על הזוועה הקשה שחוו, וכנגד כל הסיכויים לדאוג להמשכיות. הם הביאו יחדיו שלוש בנות: שתי אחיותיי ז"ל ואני, אשר גדלנו וחונכנו בארץ ישראל. גידלו אותנו לתפארת, עם ערכים של טהרת המשפחה, כבוד אב ואם, כבוד לזולת, ענווה ועוד. תמיד דאגו שלא יחסר לנו דבר ושנדע להעריך את החיים.

לכן, חשוב לי לספר על כך שהצליחו להקים משפחה חדשה, וגם אני, בתם הצעירה, הקמתי משפחה גדולה ומכובדת משלי. אני מרגישה כי זו ממש "נקמה" על מה שחוו הורי, סבי וסבתי, דודיי ובני משפחה נוספים שלא הצליחו לשרוד את הזוועות.

כבת של ניצולי שואה, אני שמחה וגאה על כך שהצלחתי לבנות קן משפחתי, לנטוע שורשים בארצנו הקדושה, ולדאוג להמשכיות. בנוסף, שמחה אני שלא נאלצתי להתמודד עם קשיי הישרדות כפי שהורי נאלצו לחוות. גידלתי את ילדי כשיש באפשרותי להעניק להם את כל מה שהוריי לא יכלו לעשות בארץ ניכר – להגן עליהם מכל רע, לדאוג למזון ולשלוח אותם לבית הספר ללא חשש. דברים אלו נלקחו מהוריי בעקבות השואה הנוראה- הילדים נלקחו מהם ולא שבו לעולם. זה סיפור שמלווה אותי מאז ילדותי וגרם לי להבין כמה קושי חווה דור השואה.

אנחנו, שנולדנו בארץ ישראל, ארץ אשר הוקמה עבור העם היהודי, עם צבא שמגן עלינו, ממשלה שדואגת לנו, חייבים לזכור תמיד ולהעריך את עמנו וארצנו. הדבר אינו מובן מאליו, וחשוב שתמיד נזכור בליבנו ונבין את המשמעות של קיומה של ארץ ישראל, השמירה עליה והערבות ההדדית בין בני עמנו.

משפחתי

תמונה 1

הזוית האישית

הנכדה שירה: החוויות שלנו מההשתתפות בתוכנית ומהעבודה המשותפת היו מדהימות. הכרתי את סבתי יותר טוב, הייתי רוצה לאחל לסבתא שלי בריאות ופרנסה טובה.

סבתא אביבה: אני מאחלת שתגשימי את חלומותייך, תצליחי בחייך ותהיי מאושרת.

נכדתי שירה ואני בסיור במנהרות הכותל

תמונה 2

מילון

קרפעלך (יידיש)
כייסונים

ציטוטים

”סבתא תמיד אומרת: "אם אין אני לי מי לי". אני מאוד מתחברת למשפט הזה“

”גם אני הקמתי משפחה גדולה, אני מרגישה כי זו ממש "נקמה" על מה שחוותה משפחתי שלא שרדה את הזוועות “

הקשר הרב דורי