מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הניצוץ שבלב

טליה נאמן
טליה נאמן עם מנכ"ל משרד החינוך לשעבר שמואל אבואב
צריך כפר שלם כדי לחנך ילד אחד

שמי טליה נאמן, מתנדבת בתנועת של"מ ורכזת הארצית לתיעוד סיפור אישי בתכנית "והגדת".

לפני שלוש שנים פרשתי ממשרד החינוך לאחר 35 שנות עבודה וקריירה. חשבתי לעצמי מה הצלחתי לשנות במהלך שנים אלו? איזו טביעת חותם הטבעתי ומהו המסר שארצה להעביר למשפחתי.

עוד משחר בגרותי אהבתי את החינוך הבלתי פורמלי, התנדבתי, הדרכתי והתרגשתי מאירועים שהיו מעבר ללימודים, אז לא ידעתי לקרוא לזה בשם… חפשתי את הניצוץ שבלב האנשים…

גם כמחנכת כיתה וגם כמורה מקצועית להיסטוריה, התעניינתי בכל ילד גם מחוץ למסגרת הלימודים. עיניין אותי לדעת מה הוא עושה אחר הצהריים? מי הם חבריו? האם הוא בודד? כיצד ניתן לעזור לו?

טליה נאמן עם מנכ"לית המשרד לשעבר, דליה שטאובר ושר החינוך לשעבר שי פירון 

תמונה 1

ליחס שנתתי לתלמידי קבלתי מהם משוב חם שהתבטא בפתיחות, בחיבור ובהרבה רצון מצידם ומצד המורים להתנדב ולעזור בכל הנושאים והפעילויות אותם יזמתי כרכזת חינוך חברתית. אז הבנתי מה זו הדדיות וחברות, הבנתי שבני נוער יכולים ללמד אותנו המבוגרים מהי אחריות? ומהי מנהיגות?

לימים, באחת ממפגשי המחזור של שכבת תלמידי הבוגרים, אותם חינכתי בעבר, נגשה אלי אחת התלמידות שלי, שכבר נשואה ואימא לילדים וסיפרה לי "שאני כל צהריים במטבח שלה עם ילדיה…"כי היא מספרת לילדיה עלי, כמורה שהצליחה לראות אותה, באותה תקופה קשה שהייתה לה, ולהחזיר לה את שמחת החיים והתקווה… אותה מורה שלא ויתרה עליה ולקחה לשיחות ותמיכה גם אחרי הלימודים ועודדה אותה לדבר ולהמשיך ולסיים את לימודיה.

תמונה 2

בתקופה השנייה לקריירה שלי, כמפקחת של מינהל חברה ונוער במחוז ירושלים. עיקר העשייה שלי הייתה בהקמת בתי ספר קהילתיים על יסודיים, שמטרתם שותפות בין מורים, הורים ותלמידים בוועדות לימודיות ובוועדות חברתיות. פעלתי בכל כוחי לשינוי תודעתי של המבוגרים ביחס ליכולת של התלמידים, לראות אותם כשותפים אמיתיים. התהליך נעשה בתכנית לפיתוח המקצועי של המורים, שעיקרו  התבסס על חזרתם לחווית רגשותיהם בגיל הנעורים, מודעות עצמית, זהות עצמית וקבלת התלמיד כשותף עם זכויות.

פיתוח תוכנית מערכתית ארצית למען שותפות בני הנוער

תמונה 3

בחלק השלישי של הקריירה החינוכית שלי, כמנהלת האגף לפיתוח תוכניות חברתיות ופיתוח מקצועי של בעלי התפקידים בבית הספר ובקהילה, במטה מינהל חברה ונוער, הייתה לי הפריוולגיה לפתח תוכניות המשלבות בין החינוך הפורמלי לחינוך הבלתי פורמלי. כמו למשל תוכנית "הנוער במרכז העניינים", שהופעלה בכל הארץ באמצעות הכשרת מורים, רכזים ומנהלים בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בתכנים  העוסקים במשמעות ובערכים. בנוסף שמשתי כיו"ר ועדת "חינוך ערכי" של משרד החינוך במשך שמונה שנים, במטרה לתרגם את הערכים שעליהם התחנכנו לכדי עשיה אמיתית. לראות את האדם השלם, להתייחס לילד כשותף אמיתי. פתחנו תוכניות לימוד, שהערכים הם חלק אינטגרלי מהם, פיתחנו תוכניות חברתיות כמו "מעורבות אישית". יזמנו סדנאות למורים לפיתוח מקצועי, כדי לתת למורים כלים ואמצעים שיעזרו להם לגשת ולדבר עם התלמידים בגובה העיניים, כפי שאמר המחנך הדגול, יאנוש קורצ'אק: "הילד הוא אדם השווה בערכו לנו".

הקמת ועדה אקדמית להסדרת החינוך הבלתי פורמלי.

לראות חינוך אחד לאורך כל שעות היום מבחינה ערכית, מדינית ותקציבית

תמונה 4

וכך המשכתי את הקריירה עד הגעתי לתפקיד מנהלת מינהל חברה ונוער. בין לבין התנדבתי כממונה על מעמד העובדת במשרד החינוך ובכל בתי הספר בארץ. עשיתי זאת, כי עדיין היה לי הניצוץ לראות את האישה – האדם, הילדה, כיישות שלמה עם זכויות שוות.

הבנתי, שאם רוצים לשנות את החינוך, עלינו לשנות את עצמנו, לשחרר את עצמנו מכבלי החברה הבינוניים, להיות אמיתיים, צנועים ואנושיים. לאהוב את תלמידינו כאילו היו ילדינו. להתייחס אליהם כשותפים אמיתיים, לראות אותם כשלם.

 

בחודש מרץ 2018. ערכו לי במשרד החינוך מסיבת פרישה וזו המצגת שהכינו לי: "סיפור מסע"

הזוית האישית

טליה נאמן בעלת תואר שני במינהל חינוכי. ניהלה את אגף תכנים, תוכניות הכשרה והשתלמויות במינהל חברה ונוער ומעצם תפקידה הייתה אחראית על פיתוח תכנים חברתיים ערכיים לבני הנוער בישראל ועל הכשרת בעלי תפקידים בחינוך החברתי במדינת ישראל . לפני פרישתה , ניהלה את מינהל חברה ונוער. שמשה כיו"ר הוועדה המשרדית לחינוך ערכי במהלך שמונה שנים, ניהלה את הוועדה לצד שרי החינוך והמנכלים לאורך שנים אלו. במסגרת הוועדה יצרה שותפויות בין מינהלי ואגפי המשרד, עמותות ורשויות מקומיות כחלק מעבודת הוועדה ויחד פיתחו המלצות ליישום תוכנית ערכית בבתי הספר, שאותם יישמו במטרות החינוך של משרד.

כיום, מתנדבת בתנועת של"מ ורכזת הארצית לתיעוד סיפור אישי בתכנית "והגדת". הסיפור תועד במסגרת תוכנית המתעדים – תנועת של"מ.

מילון

יאנוש קורצ'אק
יאנוּש קוֹרצ'אק הוא שם העט שבו נודע הנריך גולדשמיט (Henryk Goldszmit), רופא, מחנך והוגה חינוכי, סופר, פובליציסט ופעיל חברתי יהודי-פולני. קורצ'אק היה ממבשרי הפעילות למען זכויות הילד ושוויון הזכויות לילדים. בתי היתומים שהקים וניהל היו אחד הניסיונות המוקדמים בחינוך דמוקרטי, שכללו גם בית דין של ילדים. אחד מהחלוצים בתחום שיקום ילדים ובני נוער ואבחון חינוכי, ומחלוצי המחקר בתחום ההתפתחות הפיזית והנפשית של הילד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היה כפי שהנך - חפש דרך בעצמך, הכר את עצמך לפני שתרצה להכיר את הילדים.... יאנוש קורצאק “

הקשר הרב דורי