מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנחש

תמונה שלי עם אחי וסבא שלי כשהייתי בן 3
ספינת מעפילים של עולים מבולגריה ב 1947.
סיפור עליה לארץ של סבא שלי

סבא שלי נולד בבולגריה בשנת 1947 מצבם הכלכלי בבולגריה היה מעולה כי הייתה להם וילה בלב סופיה שבבולגריה עם משרתים, שדאגו לאחזקה השוטפת של הווילה. כל העושר נבע מכך שהיה להם בית חרושת גדול לכובעים בו הם העסיקו עשרות עובדים.

הם עלו לארץ בפברואר 1949, כי הקומוניסטים עלו לשלטון והחרימו את כל רכושם, כך שהם עלו בלי כלום. הם עלו ארצה באנייה שהגיעה אחרי מספר שבועות לחיפה. כשהגיעו ארצה סבלו מקשיי קליטה. לא הייתה להם עבודה ולא ידעו את השפה. הם קיבלו מהמדינה חדר גדול, המטבח והשירותים היו מחוץ לחדר. זה היה רכוש שהערבים נטשו במלחמת השחרור.

השכונה שהם גרו בא הייתה מאוכלסת בעיקר במשפחות שעלו מבולגריה. למרות שכולם היו במצב כלכלי קשה הם היו מאוחדים ושמחים בחלקם ואחד עזר לשני. סבא זוכר שכל שבת כל המשפחות היו מתארגנות יחד, כל אחד היה מביא אוכל, היה אחד שניגן באקורדיון ועשה שמח.

השטח שהם גרו בו היה מלא קוצים וסלעים. יום אחד סבא ישב עם סבתא שלו ואחיו הקטן מחוץ לחדר, כל השטח היה מלא סלעים וגרוטאות, לפתע הם שמעו רשרוש של חיה שלא ידעו מי היא וסבתא של סבא הרימה קרש ואז התגלה נחש ארסי. סבתא באומץ רב לקחה אבן גדולה והרגה את הנחש.

הזוית האישית

ראם: מאוד נהניתי להכיר את סבא שלי ולדעת איך הוא חי כשהיה קטן.

מילון

קשיי קליטה
קושי בגלל המעבר בין ארצות ומעמד כלכלי שונה

ציטוטים

”למרות שכולם היו במצב כלכלי קשה הם היו מאוחדים ושמחים בחלקם ואחד עזר לשני. “

הקשר הרב דורי