מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשתנה הבלתי תלוי

רימה במהלך מפגש בבית האבות
רימה מלמדת מתמטיקה
רימה הייתה מורה מצליחה למתמטיקה בברית המועצות. הקשיים שחוותה בעלייתה ארצה שינו את מסלול חייה ב-180 מעלות.

כשלראשונה פגשתי ברימה ראיתי אישה יפה עם ראש מורם וגב זקוף. מיד דמיינתי אותה בצעירותה כעלמה ארוכת רגליים וצרת מותניים. הייתי בטוחה שעבדה כדוגמנית. מול עיני עלתה דמותה הצעירה במלוא הדרה מטיילת ומסתובבת בין תצוגות אופנה ואתרי צילום. במהלך המפגשים איתה בבית האבות נחשפתי לסיפורה ונדהמתי לגלות עד כמה טעיתי.

רימה עבדה כמורה למתמטיקה בבית ספר יסודי באודסה. היא אהבה את עבודתה וראתה בחינוך ובהוראה את התרומה הגדולה ביותר שאדם יכול להעניק לדור העתיד. כשעלתה ארצה היא לא הצליחה להשתלב במקצוע ההוראה בגלל פערי השפה. לכן התחילה לעבוד בעבודות כפיים מזדמנות כמו ניקיון משרדים ועבודות במפעלים. העבודות בהן עבדה השרו עליה עצבות. ממורה אהובה על תלמידיה הפכה לדמות אפורה הנעלמת ברקע. מספר שנים לאחר עלייתה ארצה היא גילתה גוש באחד משדיה. בשל עומס העבודה התקשתה לקבוע תור לרופא ודחתה זאת לאורך זמן. כשהגיעה לבסוף למשרדו של גינקולוג במרפאה מקומית בנצרת עילית היא התבשרה על הנורא מכל. הגוש שהרגישה הוא גוש סרטני ממאיר בשלב מתקדם. מצבה החמור לא הותיר ברירה אלא לאלץ אותה לעבור ניתוח לכריתת שדיה. הוצאות הניתוח והטיפול ברימה גבו מחיר כלכלי ונפשי כבד ממשפחתה. למרות הקשיים היא התעקשה לחזור ולעמוד על רגליה מהר ככל האפשר. תקופת התאוששותה מהניתוח הייתה קצרה בהרבה ממה שרופאיה העריכו. היא חזרה לעבוד במלוא המרץ והמשיכה לטפל בילדיה ולדאוג למשק הבית. בזקנתה מצבה הבריאותי הדרדר ולכן משפחתה נאלצה להעבירה לבית האבות. במפגשים היא סיפרה על עבודתה כמורה ואף לימדה  אותנו מספר שיטות חישוב שלימדו ברוסיה.

רימה מלמדת אותנו מתמטיקה

תמונה 1

הזוית האישית

קרן: המפגשים עם רימה עוררו בי השראה רבה וגרמו לי להעריך את מה שיש לי בחיים ולהבין שאסור לי לקחת דבר כמובן מאליו.

מילון

арифметика
פעולות חשבוניות

אוֹדֵסָה
עיר נמל אוקראינית לחוף הים השחור, ומרכז מחוז אודסה. אוכלוסייתהּ מונה כ-1,010,783 נפש (נכון ל-2017), ובכך היא העיר הרביעית בגודלהּ (מבחינת האוכלוסייה) באוקראינה. בעיר נמל ים מסחרי הגדול ביותר באוקראינה והיא מהווה עיר מרכזית בתחומי מסחר, תעשייה, תיירות ומדע. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל מה שצריך זה ראש שעובד טוב“

הקשר הרב דורי