מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשק של ברגר בכפר הס

הזוג ברגר ברפת בכפר הס
הילדים והעגלים ברפת
הרפת היחידה שנשארה בגוש תל מונד

"יוסף ברגר נולד בהרובישוב בפולין בשנת 1901,עלה לארץ בשנת 1921.
הוא היה מראשוני גרעין יזרעאל, שהקים את כפר-הס. שרה ברגר לבית כורים נולדה בשנת 1909, בדבייק בליטא. עלתה לארץ בשנת 1924.נישאה ליוסף בשנת 1933והצטרפה אליו לכפר-הס. נולדו להם ארבעה ילדים: יעלה, בשנת 1935, מוטי, בשנת 1937, יענקלה, בשנת 1941, עירית, בשנת 1949.
 
בסוף שנות ה-30 הביא סבא לארץ את אימו חוה. סבתא שרה וסבא יוסף עבדו בעבודות חוץ, סבא כמנהל עבודה בפרדסי תל מונד, סבתא כמבררת בבית האריזה. במקביל התחילו לבנות את המשק. בשנות הארבעים נקנתה העגלה הראשונה (מבלוישטיין). סבתא שרה הייתה רצה בהפסקת הצהריים מבית האריזה ,לחלוב את הפרה.
 
עד שנות החמישים נעזרו בפרדה לעבודות המשק, אז נקנה הטרקטור הראשון-ההולדר. אחרי שסיים כתה ט', בבית הספר בתל מונד, נשלח לפנימייה בכפר גלים ללמוד חקלאות. השירות הצבאי, במאי 1959 התגייס יענקלה לצנחנים. כשהשתחרר בשנת 1961חזר לעבוד במשק. בסוף שנת 1965 פגש יענקל'ה את מירי זו הייתה אהבה ממבט ראשון בתאריך 9.6.1966  נישאנו ועברנו לגור עם ההורים.
 
במלחמת ששת הימים השתתף יענקל'ה בשחרור ירושלים. אחרי המלחמה בנינו את ביתנו בקומה השנייה מעל בית ההורים, את החדר הראשון בנה סבא מכסף שהרוויח מהרכבת קלמנטינות בהפסקת הצהריים. עץ אחד נשאר למזכרת עד היום. ב
 
ראשית שנות השבעים נבנה מכון החליבה,במה אחת-שלש צנצנות. מכון החליבה היום כולל שתי במות, 12 צנצנות,בקרוב מאד הוא עומד בפני שיפוץ ושכלול. כמו בכל ענפי החקלאות, גם ברפת הרווחיות נשחקה.כשלא יכולנו להגדיל את מכסת החלב הגדלנו את שלוחת העגלים. בתחילת שנות ה-90 כשזיו בא לעבוד אתנו הוא פנה לשוק הפרטי,
 
היום אנחנו מוכרים את רוב העגלים לאנשים פרטיים.  בשנת 1995 קבלנו במתנה טליה קנינו עוד תשע טליות ואיל אחד וזה הבסיס לדיר הכבשים שלנו היום. מאירה נישאה ליגאל בשנת 1996נעה נולדה בשנת 1998,אורי נולד בשנת 1999שירה נולדה בשנת 2002 דורי נישא לגלית בשנת 1997אופק וים נולדו בשנת 1999שי נולדה בשנת 2002, זיו נישא לאורית בשנת 1999, תמר נולדה בשנת 2000, נדב נולד בשנת 2003."
 
בוטושאן, רומניה
 
העשרה
כפר הס: "כפר הס הוא מושב בשרון, במועצה אזורית לב השרון (לשעבר הדר השרון, עד האיחוד עם המועצה האזורית השרון הצפוני). נמצא כ־80 מטר מעל פני הים ושטחו 3,900 דונם. המושב נוסד בשנת 1931 דרומית מזרחית למושבה תל-מונד. גובל במושב חרות השוכן ממערב לו, במושב עין ורד השוכן מצפון לו ובטירה במזרח. כפר הס יחד עם חרות, עין ורד, המושבה תל מונד ושכונת הפועלים כפר זיו היו חלק מ"גוש תל מונד", אחד מגושי ההתיישבות הציונית בארץ ישראל המנדטורית. המושב קרוי על שמו של משה הס, שהיה גם הוגה השילוב בין ציונות וסוציאליזם."
 
נכתב במסגרת מפגשי תכנית הקשר הרב דורי, 2005
מורה מובילה אילת שחק   

מילון

מכון החליבה
כיום, פינתה החליבה הידנית את מקומה לחליבה מכנית, במכון החליבה. הפרות מובלות למחלוב (מכון החליבה) ומתמקמות על במה מוגבהת, לנוחות עבודתו של החולב. לאחר שטיפת הפרות וחיטוי העטין , מחברים לכל עטין גביע שואב. הגביע לוחץ על העטין ולמעשה מחקה, באמצעות פעולה מכנית, את פעולת היניקה של העגל.

כפר הס
כפר הס הוא מושב בשרון, במועצה אזורית לב השרון (לשעבר הדר השרון, עד האיחוד עם המועצה האזורית השרון הצפוני). המושב נוסד בשנת 1931 דרומית מזרחית למושבה תל-מונד. גובל במושב חרות השוכן ממערב לו, במושב עין ורד השוכן מצפון לו ובטירה במזרח. כפר הס יחד עם חרות, עין ורד, המושבה תל מונד ושכונת הפועלים כפר זיו היו חלק מ"גוש תל מונד", אחד מגושי ההתיישבות הציונית בארץ ישראל המנדטורית.

ציטוטים

”את החדר הראשון בנה סבא מכסף מהרכבת קלמנטינות בהפסקת הצהריים. עץ אחד נשאר עד היום.“

הקשר הרב דורי