מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשפחה של סבתא מרים ג'רסי

אני וסבתי מבשלות
סבתא מרים ואחותה ברחובות אצל דודתן
מרים ג'רסי ברנשטיין

משפחת ברנשטיין

רבקה וגרשון ברנשטיין, רבקה מיסוד המעלה וגרשון עלה ארצה מאודסה שבאוקראינה בעלייה הראשונה והגיע לראש פינה. הם גרו בראש פינה ונולדו להם שלושה ילדים אחד מהם צבי הרשל, אבא של סבתא שלי. בבית דיברו יידיש, עברית וערבית. גרשון ברנשטיין שעלה מאודסה נפטר מקדחת ביבוש ביצות. אשתו רבקה התאלמנה והתחתנה עם איש ממשפחת עבו מצפת. רבקה התאלמנה גם מבעלה השני ובמלחמת השחרור עברה להתגורר עם אחת מבנותיה בעיר רחובות ושם גרה עד יום מותה.

צבי ברנשטיין בנם של גרשון ורבקה (אבא של סבתא שלי) שירת בתור גפיר במשטרת היישובים העבריים.. לצבי הרשל (אבא של סבתא שלי), היה בן מנישואים קודמים ולאחר מכן התחתן עם וידה לבית סמון מטבריה (אמא של סבתא שלי).

צבי ווידה גרו בראש פינה עם סבתא של סבתא שלי. לצבי ווידה נולדו שתי בנות מרים ויקירה (מרים היא סבתא שלי). צבי נפטר כסבתא שלי הייתה בת שנתיים. אמא של סבתא שלי חזרה עם שתי התינוקות לבית הוריה בטבריה. סבתא שלי ואחותה גדלו בבית היתומות בירושלים קיבלו חינוך דתי וגרו בבית היתומות עד סוף כיתה ח' כל אחת.

תמונה 1
צבי הרשל, אביה של סבתי, במדי גפיר

סמון – סבא של סבתא שלי

סבא רבא וסבתא רבתא של מרים ויקירה (של סבתא שלי), הגיעו ארצה מהעיר פאס שבמרוקו באמצע המאה השמונה עשרה. ראש המשפחה היה צורף במקום מרכזי בעיר פאס. באותו זמן הם אספו כסף כדי לעלות ארצה.

הוא שמע שני בחורים שדיברו שחטפו בחור יהודי על מנת לבקש כופר. עקב כך כל הכסף שהוא אסף וחסך כדי לעלות ארצה שולם לכופר. לאחר מכן עבד עוד עשר שנים לאסוף כסף כדי לעלות ארצה. סבא של סבתא שלי הגיע עם הוריו ארצה כשהיה בן חמש. קראו לו משה, המשפחה הגיעה לטבריה כיוון שהאמינו שטבריה היא עיר קדושה.

אסולין – סבתא של סבתא שלי

המשפחה של סבתא של סבתא שלי נולדו בארץ. לסבתא של סבתא שלי קראו עזיזה (גם השורשים שלהם ממרוקו והגיעו לטבריה). סבתא עזיזה התחתנה עם משה ונולדו להם שלושה ילדים: בר יוחאי, רחל ווידה (אמא של סבתא שלי).

סבתא שלי – מרים ברנשטיין

מרים התחתנה עם בנציון ג'רסי. משפחת ג'רסי עלתה מסלוניקי שביוון בשנת 1933 (גרו בחיפה). לבנציון ומרים חמישה ילדים: איציק, רינה, טלי, יעל (אמא שלי) ואבירם.

הזוית האישית

טליה חזן: היה מאד מעניין ללמוד על העבר של המשפחה שלי. למדתי שסבתא עברה הרבה קשיים והתגברה על כולם באופטימיות ואהבה לחיים. המסר בעיני הוא שהמשפחה מעל הכל.

מילון

גפיר/נוטר
שומר של פעם, משטרת היישובים העבריים (לפני קום המדינה)

ציטוטים

”המשפחה מעל הכל“

הקשר הרב דורי