מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשפחה שלנו משפחת מנחם – הקשר הרב דורי

סבא רבא מאיר מנחם-מרבד הקסמים
שרשי משפחתנו
משפחת קופל, משפחת מנחם, משפחת מלטינסקי ומשפחת שוורצאפל שעוברתה למשפחת רביד.

המשפחה שלנו משפחת מנחם – הקשר הרב דורי

תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר "נעמי שמר", בתל ברוך הביא אותי סבתא, חיה מנחם ונכדי בן מנחם לחקור ולגלות אודות עברה של משפחתנו. אני, סבתא חיה מנחם גאה ומאושרת על בחירת בן  נכדי להשתתף בתכנית זו. 

נולדתי בבית חולים השרון בפתח תקווה, בתאריך 8.8.1951. הימים היו אחרי מלחמת העצמאות, אבי עבד כברזלן בבניין ואימי הייתה אחות. הרווחה לא הייתה מנת חלקנו אבל שרדנו…

בתום לימודי בית הספר והתיכון התגייסתי לצבא ושרתתי במשרד הביטחון אצל היועץ הכספי לרמטכ"ל  (צבי שור בזמנו). מאז התגלה הכישרון הכלכלי שלי ועסקתי בשיווק ומכירות כל חיי. כיום אני גמלאית שמקדישה את זמנה למפגשים עם נכדיי האהובים במסווה של עזרה להוריהם. ילדיי, שעובדים קשה מאוד ועסוקים. כל מפגש כזה ממלא את ליבי באושר ושמחה ולפניי כל מפגש אני מתכננת מה לעשות שלא ישעמם בפגישה. לאחרונה התחלתי לשחק ברידג' לאמן את המוח, לאפות לחמים ודברי מאפה אחרים שמוגשים בארוחות המשפחתיות להנאת כל בני משפחתי.

נכדי בן מנחם נולד בתאריך 6/11/2004 בבית החולים "שיבא", בתל השומר. בן בכור למשפחת שי ודנה מנחם, כיום לומד בכיתה ו'. ברוך כישרונות, מנגן בגיטרה בלהקת בית הספר, שחקן כדורסל, תלמיד טוב ונכד שאני חבה לו את חיי.

אנחנו , משפחה ענפה מלוכדת ואוהבת , המונה, סבים וסבתות הורים ונכדים. ההווי המשפחתי שלנו מבוסס על מפגשים כל שבועיים לארוחות שישי , ערבי חג , ערב ראש השנה וליל הסדר אנחנו חוגגים במשפחה המורחבת , יוצאים לטיולים ומאד נהנים מהביחד והאהבה .

את בן עניין מאד, אייך התגבשה המשפחה ומי היו השורשים שלה? מצאנו ,שמארבע משפחות שונות שעם השנים נפגשו נוצר לתפארת גזע המשפחה. וכך זה מנקודת מבטו של בן: משפחת קופל, משפחת מנחם, משפחת מלטינסקי ומשפחת שוורצאפל שעוברתה למשפחת רביד.

משפחת רביד

סבא איציק לבית משפחת שוורצאפל וסבתא יעל לבית משפחת מלטינסקי התחתנו והביאו לעולם שלושה ילדים – דנה(לימים אמא) ,ליאת ויניב .מתגוררים היום ברמת אביב ולהם שבעה נכדים – בן המדהים, מיקה, רומי, אדם, אריאל, עמית ועילי. בן דור 15 בארץ מצד סבתא יעל.

משפחת מנחם

סבא ידידיה (ידיד) לבית משפחת מנחם וסבתא חיה שלפני נישואיה נקראה קופל , להם ארבעה ילדים – שי (לימים אבא), אורן, גלי, ועמית. לסבא ידיד ולסבתא חיה יש היום אחד עשר נכדים –ניב, בן, אילן, מיקה, ים, לוטם, אליה, עילי, שליו, יותם ויולי.

משפחתי מנחם שי ודנה רביד, נוצרה כאשר אבא שי מנחם ואמא דנה רביד נישאו בתאריך 1/5/2001 ונולדו להם שלשה ילדים, בן(אני) ,מיקה ועילי . משפחתנו המורחבת , מאוד קשורה ואנחנו מרבים לחגוג הרבה ביחד אם זה בארוחות שישי או ערבי חג ובמיוחד ראש השנה, סוכות וסדר פסח. הסבים והסבתות שלי ביחסים טובים מאוד וכולם מחכים לפגישה הבאה, בגלל שאנחנו משפחה מאוד גדולה ומלוכדת. אנחנו מקפידים לחגוג בבתי מלון כאשר לכולם נוח, הילדים בבריכה וההורים מרגישים חג , נהנים ומדברים.

ארוחות שישי בבית סבתא חיה וארוחות שבת בבית סבתא יעל מלאות מטעמים וכל טוב. לרוב כולם מגיעים אבל לפעמים זה לא מסתדר לאחת מהמשפחות (בגלל שאנחנו משפחה מאוד גדולה).

בכל ארוחה שכזו יש תמיד מאכל או שניים שאנחנו מחכים להם.ושאר המטעמים רק מוסיפים….. למשל "סלט של סבא" – סבא מקפיד כל ארוחה או סתם פגישה לחתוך את הירקות לקוביות קטנות כמו שרק סבא יודע. סבא מכין קעריות מיוחדות לבנות שמבקשות בלי בצל ולי שאני מבקש ללא גמבה ופלפל.

לאחרונה סבתא חיה התאהבה בתחום הלחמים והאפייה ובכל פעם שנפגשים או כשסבתא שבאה אלינו מביאה לנו סבתא שלל מטעמים בטעם ביתי. בארוחות שבת גם סבתא יעל מקפידה להכין את הכרוביות המיוחדות שאני כל כך אוהב ותמיד הקערה בסוף נשארת ריקה.

משפחת קופל

סבא רבא משה קופל ז"ל וסבתא רבא פולה ז"ל לבית דימנשטיין ניצלו מהשואה לאחר שאיבדו בני משפחה קרובים ויקרים . סבא משה ז"ל שנולד בדרוהוביץ גליציה- רוסיה ,איבד אשה ובת. סבא משה ברח מכיתת יורים והצטרף לפרטיזנים וכך ניצל. הוריו, אחיו ואחותו עלו לישראל לפני פרוץ המלחמה וסבא לא הספיק וסבתא פולה לבית דימנשטיין ז"ל שנולדה בלודג׳ פולין, איבדה בעל ובן ואת כל המשפחה – אחיה, אחיותיה והוריה. מאחר והייתה אחות, הייתה חשובה לנאצים וכך ניצלו חייה.

כשהסתיימה המלחמה היכירו סבא משה וסבתא פולה ב"קיבוץ" לפני העלייה לישראל ונישאו על האנייה שהביאה אותם ישירות למלחמת השחרור. בישראל נולדו למשפחתם החדשה שני ילדים: חיה (לימים סבתא) ואיציק קופל הדוד האולטימטיבי. לדברי סבתא חיה, הוריה, לא אהבו לדבר על השואה שהייתה תקופה קשה מאד בחייהם והשפיעה על בריאותם בהמשך חייהם וההתנהלות בבית.

השואה הורגשה מאד במהלך חיי היום יום שלה וניכרה בדאגה לילדים, לעתיד, למאגר אוכל מספיק בבית (שלא יחסר…) וחרדה ממלחמות …גם סבתא חיה הושפעה מדאגות אלה ותמיד יש הכל בבית…

משפחת מנחם

סבא רבא מאיר מנחם וסבתא רבא שרה שלום, נולדו בעדן. סבתא שרה, הייתה עקרת בית וסבא מאיר עסק במסחר. סבא וסבתא עלו מעדן במבצע: מרבד הקסמים והתגוררו בגני תקווה. העליה והחיים בישראל היו קשים ומלאי תלאות חיים במעברה בבית ליד, קושי במציאת עבודות ולבסוף סבא רבא מאיר עבד בבנק שהיה בבניין של כולבו שלום וסבתא רבא שרה טיפלה במשפחה הגדולה ועזרה בעבודות שונות לכלכלת הבית . נולדו להם שמונה ילדים. אמנון, ידידיה (לימים סבא ידיד) ,משה, תמר, כרמלה, דליה, רפי ויעקב.

משפחת שוורצאפל – שעוברתה למשפחת רביד

הוריו של סבא איציק – אמו שרה אויזרוביץ בת למשפחה בת 8 ילדים ואביו חיים שניהם ילידי פולין. היכירו בלודג' בקבוצת הכשרה לקיבוץ של הנוער הציוני. היו להם סרטיפיקטים ( תעודות עליה לארץ). משניכנסו הגרמנים לפולין, כל הקבוצה ברחה דרך רוסיה והיגיעה, כפליטים לארץ בשנת 1940. הם עוד הספיקו להתחתן בפולין בחיק המשפחה. חמישה אחים וההורים נספו בשואה שני אחים שרדו את המחנות ועלו ארצה בשנת 1950.חיים ושרה בחרו בחיי העיר. שרה עבדה בלודג'יה וחיים בכל מיני עבודות מזדמנות עד שבשנת 1947 קנו זכויות על חנות של תנובה ומאז נכנסו לעסקי המזון. נולדו להם שלושה ילדים מרים, יצחק (לימים סבי) וגילה. סבי יצחק (איציק) שינה את שם משפחתו לרביד, כשהיה בקורס טייס והתבקש לשנות לשם עברי.

משפחת סבתא יעל לבית מלטינסקי

סבא רבא אהרון כהן ברח מהגרמנים ומצא מקלט ברוסיה בעירה בשם מלטין. שם שינה את שמו למלטינסקי . בארץ הכיר את אשתו נחמה לוינסון , שהייתה דור 11 לתושבי הארץ בצפת. הם היו רועי צאן ובקר והיו להם שטחי אדמה נרחבים, שבהם גידלו מטעי זיתים. הם התחתנו ונולדו להם 4 ילדים שהבכור נקרא יעקב( סבא רבא שלי). הוא שרת במשטרה הצבאית האנגלית, ולאחר מכן במשטרה הצבאית בצה"ל. הוא הכיר בתל אביב עלמת חן בשם נעמי (סבתא רבא) בת למשפחת מאיר ישראל, שאמה ומשפחתה עלו לארץ עם גרוש יהודי ספרד והתמקמו ברובם בירושלים. סבתא עצמה הייתה חיילת פעילה באצ"ל. הם התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים. יעל (סבתי) אברהם ומשה.
 
העשרה
 
מרבד הקסמים: "מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏[1] וכן מבצע ביאת המשיח". ויקיפדיה.
תשע"ו

מילון

מרבד הקסמים
מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏[1] וכן מבצע ביאת המשיח.

ציטוטים

”משפחת קופל, משפחת מנחם, משפחת מלטינסקי ומשפחת שוורצאפל שעוברתה למשפחת רביד.“

הקשר הרב דורי