מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשפחה הגרעינית שלי

סבתא רינה וסבא אריה
עץ המשפחה

המשפחה הגרעינית:

אריה (סבא שלי): סבא שלי נולד בווילנה, בליטה. בן 18 עלה לארץ ומיד התגייס לצבא (חיל התותחנים). בשירות חובה או במילואים עלה לדרגת אלוף משנה. סבי השתתף בקרבות רבים ואף נפצע שלוש פעמים. עם תום השירות הצבאי למד בטכניון הנדסה אזרחית. במהלך השנים תכנן מבנים רבים בארץ וגם בחו"ל, מבנים אזרחים וגם צבאים. הבולטים בניהם היכל נוקיה שעליו זכה בפרס של עירית תל-אביב כמו גם סככות תותחים וטנקים הנושאים את שמו עד היום.

בנוסף סבי עוסק בציור. ציוריו מוצגים במוזאונים: מוזאון השואה בוושינגטון, יד ושם, בית התותחן ובעוד שני מוזאונים בחו"ל. כיום סבי חולה (סבי ממשיך לצייר) למרות מגבלותיו מהוו מודל למשפחתו.

רינה (סבתא שלי): נולדה בוורשה, פולין. בת 15 עלתה תל-אביב והחלה להתכונן לבחינות הבגרות בבית ספר ערב. עם תום לימודיה התגייסה לצבא, ובמשך הזמן השתתפה בקורס קצינות. את רוב שירותה עשתה בחיל מודיעין.

עם סיום השירות התחילה את לימודיה באוניברסיטה העברית בירושלים בפקולטה במתמטיקה ומדעי הטבע. היא בעלת תואר שלישי. במשך שנים עסקה במחקר רפואי. בנוסף כתבה שבעה ספרים: "היו הדברים מעולם", "כי אל האור אלך בדרכים רחוקות", "לאהוב רחוק מכאן", "אל החידלון וממנו", "ארץ לא זרועה", "פשוט לחיות" ו"המשפחה".

סבתא רינה וסבא אריה

תמונה 1

הסבא של רינה (גבריאל אלטבקר זצ"ל)נימנה מייסדי חסידות גור בפולין. בנוסף הסבא היה איש חרוץ בל סטטוס כלכלי גבוה ומכובד, ניהל את עסקיו בארצות אירופה השונות(שוויץ, גרמניה, צורפת). הסבא(היה כהן),נפטר בתל אביב ונקבר בבית הקברות זיכרון מאיר בבני ברק, ליד הסבתא רבתא(אשתו).

 סבתא רינה והוריה

תמונה 2

יוסי (דוד, אח של אמא שלי): יוסי נולד בתל-אביב. הבכור הוא יוסי. למד בבית הספר "יהודה המכבי", ובבית ספר תיכון "עירוני ד' " ובאוניברסיטה "בר אילן" כלכלה ומנהל עסקים. יוסי כלכלן בכיר בעל תואר ראשון ושני באוניברסיטת בר אילן. עמד בראש פרויקטים כלכליים בעלי חשיבות למשק הישראלי.

דורית (אשתו של יוסי): גם היא כלכלנית בכירה בעלת תואר ראשון ושני באוניברסיטת תל אביב. דורית גם הייתה מנהלת בכירה בחברות ביטוח גדולות.

שחר (בת דוד שלי): שחר נולדה בתל-אביב. שחר שירתה בצבא כמאבחנת פסיכוטכנית וזכתה בתואר חיילת מצטיינת. כיום לומדת חשבונאות וכלכלה במכללת הרב תחומית בהרצליה.

אסף (בן דוד שלי): אסף נולד בתל-אביב. בגיל 16 התחיל ללמוד מתמטיקה באוניברסיטת בר אילן ובאמצע לימודו עבר לאוניברסיטת תל אביב ושם זכה בתואר ראשון במתמטיקה כמצטיין דיקאן. כיום משרת בצבא בחיל המודיעין.

פלג (בן דוד שלי): פלג נולד בתל-אביב. לומד בבית הספר המשתלה, חניך בתנועת הצופים. הוא חברי הטוב.

צבי (צביקה דוד, אח של אמא שלי): נולד בתל-אביב. לצערנו הרב גר במונטריאול שבקנדה. הוא פרופסור באוניברסיטה מק גיל. בנותיו – ענבל לומדת באוניברסיטת מק-גיל, ועמית, מסיימת בית ספר תיכון.

יוסי פרץ פריימן (אבא שלי): יוסי נולד בתל-אביב. אבא יוסי הוא בן למשפחה בעלת שורשים עמוקים בארץ ישראל ובאירופה. הוא רכש השכלה רחבה בתורה ובחולין. במהלך שנים רבות למד לימודים תורניים בישיבות ואף הפך לרב. בבגרותו למד כלכלה, מדעים, משפטים וחשבונאות ,מקצועות בהם עוסק אבא מזה שנים רבות. בתקופת שירותו הצבאי שימש בתפקידים מגוונים החל מחיל לוחם ביחידות חי"ר ושריון ועד למפקד בתי ספר ליהדות, רב צבאי. אבא לחם במלחמות לבנון ובמבצע עופרת יצוקה. במהלכה נכנס עם הצנחנים לעזה. לאחר שירותו הצבאי יצא אבא בשליחות ממלכתית לארה"ב שם שהה מספר שנים ועסק בשימור הקשר בין מדינת ישראל לארגונים בעלי הזיקה ציונית בקרב האוכלוסייה האורתודוקסית.

 יוסי פריימן, אבא שלי תמונה 3

אברהם (סבא שלי): סבא אברהם יצחק הלוי [אביו של אבא] יבל"א נולד בפולין ועלה ארצה בשנת 1933 שנים ספורות לאחר שאביו, סבא יהודה חיים, עלה לארץ ישראל להכין את הקרקע לקראת בוא משפחתו. סבא היה קצין בכיר במשטרה, פרש ממנה. הוא עורך דין, מקצוע בו עסק במשך למעלה מ-50 שנה.

רבקה בתי-ה (סבתא שלי): סבתא רבקה בתי-ה לבית סגל ע"ה, נפטרה לפני שנים רבות כאשר אבא היה בחור צעיר. סבתא, היא בתו של הרב שפטי-ה סגל זצ"ל מי שהיה יד ימינו של ה"אור שמח" הרב שמחה בונים ששימש כרב קהילה וראש ישיבה בירושלים ובתל אביב. לאחר פטירת הוריה היא נטלה את תפקיד אם כל ה"שבט" – המשפחה המורחבת, כך הפך בית אבא למקום אליו "עלו לרגל" בני משפחה רבים, הן מהמשפחה החרדית בירושלים והן מקורבים שאינם שומרי מסורת, מהארץ ומחוצה לה. סבתא רבקה בתי-ה הייתה אישה מאוד אדוקה. כך לדוגמא בחג הפסח היו בבית אבא 4 מערכות כלים נפרדות. אחת לילדים הקטנים העשויים חלילה לעבור על איסורי מצה שרויה, מערכת אחרת ונפרדת למבוגרים. כלפי הציבור סבתא הייתה ציונית נלהבת, אך גם דתייה – חרדית.

המשפחה של (סבתא): המשפחה ממנה באה סבתא רבקה הייתה ציונית וחרדית, כך לדוגמא במשפחתו החרדית של סבא שפטי-ה זצ"ל נתנו לילדים שמות ציוניים כציונה, תקווה והרצל. בשנים הראשונות שלאחר נישואיה עבדה סבתא רבקה במערכת הביטחון אולם בשל מחלתה ועם הולדת בתה הבכורה איילה ציפורה הפכה לאשת בית ולציר מרכזי בחיי היומיום של כלל המשפחה. לאחר מחלה קשה בשנת תשל"ט (בשנת 1979) נפטרה סבתא רבקה והיא בת כיובל שנים בלבד. שנים אחדות לאחר מותה נשא סבא אברהם יצחק את עדה לאישה וכעבור זמן לא רב נולדה בתם רונה, אחות לילדיו של סבא מסבתא רבקה: איילה, מאירה ויוסף.

משפחת אבא מצד אמו רבקה בתי-ה גרה בארץ מזה 18 דורות ובמוזאון ישראל בירושלים מוחזקת תעודת יוחסין והשושלת של המשפחה הנמשכת עד למלכות בית דוד. החוקר שמחה רז , בן דוד של סבתא רבקה בתי-ה ע"ה, ערך ספר המספר על השושלת המשפחתית ועל ראשיה ובהם האדמו"ר מטורב, מראשי חסידות קרלין. הסבא רבה שלי [אבא של סבתא רבקה בתי-ה] נקרא "שפטי-ה" על שם בנו של סבו מורו השל"ה הקדוש רבי ישעיה הלוי הורוויץ שהיה מגדולי רבני אשכנז במאה ה-17. הרב שפטי-ה סגל הלוי זצ"ל היה חברם הקרוב של הרב קוק זצ"ל הרב אריה לוין זצ"ל ורבים מרבני הישוב. סבא שפטי-ה הוא ה"ינוקה" המוזכר רבות בספרו הליטאית של תחילת המאה הקודמת אשר ישב במחיצת ה"אור שמח" שנים רבות סבא שפטי-ה היה ראש ישיבות בגלות ובארץ ישראל ובהן ישיבת דווינסק, פונוביץ וישיבת שער שלום אותה הקים עם הרב קוק בגבול יפו תל אביב ולימים חרטה על דגלה את הערכים תורה ומלאכה. סבא של סבתא רבקה בתי-ה הוא רבי יעקוב מנדלבוים [המוכר משער מנדלבוים] מירושלים ובין בני דודיה של אמא נמצא אדמו"רים ורבנים ובהם את הרבנים לבית קוק, משפחת יפה מחברון, משפחות סלונים ורקובר. אחות אמא, הרבנית זוננפלד נשואה לרב חיים זוננפלד ואחיה הגדול הרב יהודה זרחי-ה לייב סגל הלוי זצ"ל אשר כבר בהיותו כבן שמונה בשעה שנפטר סבו, הרב יעקב מנדלבוים זצ"ל בירושלים, נקרא להיות אחד משלושת מספידיו של גדול הדור… בבחרותו למד בישיבת לומז'ה בפתח תקווה, שם היה מתלמידי הרב שך ובמשך תקופה אף לן עמו בחדרו. באותה תקופה היה בקשר עם החזון איש, אשר כינהו "ארי בין אריות"‏. הוסמך לרבנות על ידי הרב אונטרמן עוד בהיותו בחור צעיר אולם לבקשת אביו סבא שפטי-ה זצ"ל הוא המתין עד לשנות ה 20 לחייו בטרם הפך לרב בקהילתו בתל אביב. דוד יהודה בדומה לסבא שפטי-ה וזכה לפרסום יציר כפיו-ספרי הגות והלכה רבים, ושימש כמורה הלכה מרכזי ליהדות החרדית בכלל ובקרב חסידי גור בפרט.

הדרה (אימא שלי): היא הקטנה בין אחיה. אימא שלי נולדה בתל-אביב למדה בבית הספר היסודי "יהודה המכבי" ולאחר מכך בבית הספר התיכון "גימנסיה הרצליה". שירתה בצבא כמדריכת חיילות בבסיס הדרכה. עם סיום השירות למדה הנדסה אזרחית בטכניון שבחיפה. השתתפה בתכנון מבני ציבור רבים ומבנים פרטיים. זהו עיסוקה גם כיום.

אילת רבקה (אחותי הבכורה): אילת נולדה בתל-אביב. למדה בבית הספר "מירון" ולאחר מכך באולפנית "צפירה".

תמר עדה (אחותי השנייה): תמר נולדה בתל-אביב. למדה בבית הספר "מירון" ולאחר מכך באולפנית "צפירה".

יהודה הראל (אני): נולדתי בתל אביב. בוגר בית הספר "מירון". כיום לומד ב"בר אילן".

 

 משוב – תכנית הקשר הרב דורי

בהסכמתו של יהודה ובהסכמת הוריו, ברצוננו להוסיף סיכום אישי, פרטי, לתוכנית "הקשר הרב דורי" שהיה לי הכבוד ליטול בו חלק. התוכנית בעלת חשיבות רבה מהיבט משפחתי, חינוכי ואף לאומי. זאת בשל הדרך הייחודית לשימור ההיסטוריה והנצחתה, כמו גם בשל חשיפת הווי ואורחות חיים של משפחות בעלות מוצא שונה, תרבות שלא תמיד אחידה, ובגין נורמות ייחודיות נבדלות.

השונות בין בני האדם איננה מגרעת, נהפוך הוא, בכוחה להוות אתגר אינטלקטואל ורגשי חשוב. תכנית הקשר הרב דורי, אכן יכולה לשמש במה מצוינת ליישומו. כידוע מן ההיסטוריה, הטפה לאחידות מחשבתית והתנהגותית בתואנה שזו תגן על האדם מפני השפעות חיצוניות מזיקות, הזינה בעבר ומזינה גם בהווה, משטרים השוללים את חירותו של האדם ואת ערכי הדמוקרטיה. פה טמונה ליבתו וחשיבותו של האתגר.

בהקשר זה ברצוני להציג דגם יישומי רלוונטי המתקיים במשפחתנו הגרעינית שביסודו הסובלנות והכבוד ההדדי, בלי שיתלווה לכך ולו שמץ יומרנות.

חלק מבני המשפחה דתיים ומקפידים על קיום מצוות על פי החלטתם והבנתם. חלקם האחר חילוניים, המנהלים גם הם אורח חיים שנבחר על ידיהם. בלי התניה וללא תכנון מוקדם, הוסכם לקבל את מגוון הדעות, ולעולם לא לראותן כמגרעת. לדוגמא: דודה ודוד החילוניים מכשירים את ביתם לקראת חג הפסח ומטבחם כשר למהדרין, כדי שכל בני המשפחה יחגגו יחד את ליל הסדר ואת הימים שלאחריו. בביתם גם נבנית סוכה יפה ורחבת ידיים.

השונות, כפי שאני חוזרת ומדגישה איננה פגם ייתכן גם שהתמודדות אתה, בנוסף להיותה אתגר, היא גם זכות המביאה בני אדם לחשיבה יצירתית, עצמאית, שתרומתה חשובה ופעמים אפילו גורלית. בתקופת השואה, החשיבה האתגרית-יצירתית גם הצילה חיים.

אחת מבנות משפחתנו, אם לילדה בת שנתיים, החליטה שבניגוד לרוב בני סביבתה לא תקבל את דין המוות ולא תצעד בתלם הכניעה. במשך חודשים היא הכינה את עצמה ואת בני משפחתה לעשייה ולהתנגדות אקטיבית. אולם תכניתה נתקלה בהתנגדות חריפה מצד האחרים, בטענה שבשעת מבחן תביא כליה על אנשים כמותה, על עצמה ועל בתה. אך לא כך היה. הודות לאומץ לבה, נחישותה ולהחלטותיה הייחודיות, ניצלו היא ובתה, אמי, אני ואנשים נוספים.

כנספח ללקט זה, אנו מצרפים מצגת המתארת בקיצור את קורותיה בעת המלחמה, את עיקרי תכניתה ודרכי הינצלותה. העלילה המדהימה תוארה בספרים שכתבה הגיבורה וכתבו אחרים, בארץ ובאנגליה. (כדי לצפות במצגת על רות (דודתה של סבתא רינה) אנא לחץ לחיצה כפולה על הספר ששמו "אל מול האבדון")

 תמונה 4

ובחזרה לאתגר שבשונות: חשוב להעביר לדור הצעיר את מסר העצמאות האינטלקטואלית ולעולם להימנע מהליכה אחרי צווים ואמונות ערטילאיים. אין תחליף ליצירתיות, יושר לב, הגינות ויותר מכל לאהבת האדם ולאמונה בו.

התמורה בוא תבוא בעתה.

רינה זינגר ויהודה הראל פריימן

קישור לסיפור של רינה זינדר , הסיפור שלנו

 תשע"ד

מילון

אילן יוחסין - גניאולוגיה
תרשים המתאר את הקשרים בין בני משפחה כלשהי לאורך הדורות. מגילת יוחסין או שושלת יוחסין - גנאלוגיה, רשימת הוריו, הורי הוריו וקרובי משפחה נוספים של אדם מסוים.

ציטוטים

”שוב להעביר לדור הצעיר את מסר העצמאות האינטלקטואלית “

”אין תחליף ליצירתיות, יושר לב, הגינות ויותר מכל לאהבת האדם ולאמונה בו.“

הקשר הרב דורי