מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשכיות לאחר השואה

אני וסבתי ציפי ביום הולדתה
סבתי ציפי לפני עשור שנים
.

שמי עדי אילון נכדה של ציפי אפטר, שאת סיפורה אנחנו מביאים להלן.

סבתא ציפי מספרת

נולדתי ברחובות, הורי עלו מגרמניה בשנת 1949. הם הועברו למעברת "רמה" ברחובות. לאחר שנתיים הועברנו לבית בשכונת סלע. עם השנים הבנתי את ההיסטוריה הקשה של הורי. אף על פי שבילדותי ניסו להסתיר את מה שעבר עליהם. זיכרונות הילדות שלי הקשים ביותר היו חגי ישראל מכיוון שהיינו משפחה בת ארבע נפשות ללא קרובי משפחה. היום שאני סבתא לחמישה נכדים אני מרגישה את הגאווה העצומה במשפחה שלי.

זאת המשפחה שלי:

תמונה 1

 

הורי נולדו בליטא ועברו את השואה, אביא כאן קטעים כפי שסופרו לסופר שבא לראיין את אמי מ"יד ושם", מתוך "ספר הזיכרון" יורבורג- ליטא (בעריכת זבולון פורן).

אמי חנה מגידוביץ גולדמן סיפרה אז: ב- 22 ביוני 1941 פלשו הגרמנים לעיירה יורבורג (בליטא), אספו וריכזו את היהודים במרכז העיירה ללא הסבר. היהודים עמדו המומים אחוזי בהלה ולא הבינו את המתרחש… לאחר איסוף היהודים יצאה הוראה לתלות על עצמם טלאי צהוב כדי שיוכלו לזהותם, לאחר מספר ימים הם הרסו כל זיהוי יהודי ושרפו את בית הכנסת. גם התושבים המקומיים שיתפו פעולה עם הגרמנים והתעללו ביהודים. באחד הימים נצטוו היהודים להגיע עם כלי עבודה ולחפור בורות עמוקים. היהודים עמדו סביב הבורות והגרמנים ירו בהם ללא הבחנה, הבודדים ששרדו הצליחו להימלט ליערות השאר נפלו לתוך הבורות. עשרות יהודים נרצחו ונפלו לבורות ההריגה, אותם חפרו במו ידיהם קודם לכן. היו גם יהודים כמו אמי ובת דודתה שנפלו לבורות, אך לא נהרגו הצליחו בשארית כוחותיהן לזחול החוצה מתוך בורות ההריגה. את שאר הנרצחים והפצועים בלעה האדמה לנצח ללא אות או סימן לקבר אחים גדול. אמי ברחה ליער והסתתרה בין העצים עד ששבה לביתה ביורבורג ושם גילתה את גודל האסון שפקד את משפחתה…אימה ואחיותיה נקברו חיים בבורות ההריגה. אמי ובת דודתה ניסו לחפש מסתור אצל שכניהם הגויים הליטאים, אך חיש מהר הבינו שאין להן על מי לסמוך כי גם הם הפכו להיות אויבים גדולים שלהן. כעבור מספר ימים הובלו היהודים ששרדו את הרצח הראשון, לגיא הריגה אחר ושם, שוב הצליחה אמי לברוח, לבסוף נתפסה ונשלחה למחנה עבודה בגרמניה. במחנה עבודה זה הכירה את אבי שלמה והם נישאו. במהלך המלחמה הופרדו הורי וכל אחד מהם הועבר למחנה ריכוז אחר. הם עברו ייסורים ותלאות קשים מאוד, אך הצליחו לשרוד. בתום המלחמה, שבנות הברית פלשו לגרמניה ושחררו את היהודים ממחנות העבודה או ממחנות הריכוז. נודע לאמי, שאבי ניצל ונמצא בגרמניה בעיר מינכן ומחפש אותה. בסיוע מכרים משותפים נפגשו הורי וכעבור שלוש שנים הועלו ארצה באוניה.

אמי ושתי אחיותיה לפני השואה. זוהי התמונה היחידה ששרדה ונשארה כזיכרון במשפחתנו.

תמונה 2

 

"מביתי הישן לא נותר עוד

אלא זכר כמיהה עמומה"

לאה גולדברג

המשפחה שלי בארץ

אני ציפי סבתא של עדי, חן, הדר, טל ושי.

נולדתי בארץ, כפי שסופר, גדלתי כל חיי בעיר רחובות, בה הקמתי את משפחתי, בעיר זו נולדו ילדיי: גילי, עוז וצור.

עסקתי בהוראה עד צאתי לגמלאות. את מקצוע ההוראה למדתי במדרשת שדה בוקר, לאחר לימודי שרתתי בצבא, עסקתי בהוראת חיילים בפיקוד דרום. לאחר שירותי הצבאי נישאתי לאבינועם, שהיה איש צבא והקמנו את משפחתנו ברחובות.

אני וסבתי ציפי:

תמונה 3
תמונה 4

 

 

 

הזוית האישית

חוויותיי מהעבודה המשותפת שלי ושל סבתי לימדה אותי המון על היסטוריית המשפחה, על השואה (נושא שמאוד מעניין אותי) ומעבודה זו כמה חשוב מושג המשפחה וגם הבנתי את הכותרת שנתנו לעבודה "המשכיות לאחר השואה" נהניתי גם מהקשר האישי שנוצר ביני ובין סבתי.

מילון

גטו
אזור התיישבות של יהודים בגולה. הגטו היה אזור נפרד ,מסוגר מבחינה חברתית ותרבותית. כל חיי הקהילה היהודית התנהלו בגטו ע"י מנהיגים שנבחרו מתוך יושבי הגטו. בזמן השואה ,רוכזו היהודים שגרו ברחבי הערים בתוך האזורים הללו וחלו עליהם הוראות מתי ניתן לצאת מהגטו ומי רשאי לאשר יציאה מהגטו. ריכוז היהודים בגטו היה שלב לפני שילוחם למחנות השמדה.

מחנה השמדה
אזור מגודר ושמור היטב בו רוכזו יהודים ואוכלוסיות נוספות במלחמת העולם השנייה. במחנה ההשמדה נרצחו יהודים ואחרים בתאי גזים ובירי במכונות ירי לתוך בורות הריגה.

בור הריגה
בור אותו חפרו בדרך כלל יהודים בצדי הדרכים או ביערות , ולאחר שסיימו לחפור את הבור הם נורו בפתחו על ידי הגרמנים או עוזריהם , הגופות הושלכו לבור אשר כוסה באפר ע"י פועליים מקומיים. בורות אילו הפכו להיות קברי אחים. היו יהודים שהפילו עצמם לבור לפני שנורו או שרק נפצעו ובחסות החשכה הצליחו לצאת מהבור ולברוח ליערות.

מחנה עבודה
אזור מגודר ושמור היטב שנבנה לצורך כליאת אנשים שיועדו לעבודת כפייה מאומצת ובתנאים קשים מאוד. במחנות עבודה הועסקו האנשים ביצור כלי נשק , תפירת בגדים לצבא הגרמני , סלילת מסילות ברזל , הכשרת דרכים וכבישים למעבר הצבא ועוד. במחנות העבודה מתו יהודים בגלל התנאים הקשים שבהם חיו מחסור באוכל , קור ומחלות.

בנות הברית
קבוצת מדינות שכללו את אנגליה ,פולין ,צרפת ,אוסטרליה ,ניו זילנד ,קנדה ,ארה"ב ,ברית המועצות ועוד , שחברו יחד להילחם מול גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה.

מעברה
אזור קליטה זמני שהוקם בשנות ה- 50  ליד יישובים , ותיקים שנועד לספק מגורים לעולים שהגיעו בגלי העלייה לארץ לאחר קום המדינה. המגורים במעברה היו בצריפי עץ , צריפי פח ואף באוהלים. חיי המשפחות במעברות היה קשה בגלל תנאי תברואה ירודים , חוסר במים ובחשמל ובתשתית של תחבורה ודרכי גישה. במהלך שנות ה- 60  פורקו המעברות , חלקן הפכו ליישובי קבע וחלקם התמזג עם הישוב הקרוב אליהם.

ציטוטים

”המשכיות לאחר השואה“

הקשר הרב דורי