מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המצב בארגנטינה

שירותו הצבאי כרופא צבאי
בית הכנסת המרכזי בבואנוס איירס Templo Libertad - ויקיפדיה
יחס האנשים ליהודים

התלמידים איתי בורדוביץ, מעיין גוטרייך ושילה בצר השתתפו השנה בתכנית הקשר הרב דורי ויצרו קשר חם עם יעקב ברטוב. במהלך המפגשים והביקורים בבית האבות שמעו את סיפוריו.

רקע יהדות ארגנטינה (ויקיפדיה)

"יהדות ארגנטינה היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית ובחצי הכדור הדרומי. ראשוני היהודים הגיעו לארגנטינה כנראה כבר במאה ה-16 יחד עם הכובשים הספרדים. מאז, בהיות ארגנטינה מדינת מהגרים, היא קלטה לאורך הדורות יהודים רבים בני עדות שונות. בסוף המאה ה-19' ותחילת המאה ה-20' פעל הברון הירש להקמת התיישבות חקלאית יהודית באזורים שונים בארגנטינה, בעיקר במחוז אנטרה-ריוס. פרויקט התיישבות זה נחשב בעיני רבים למאורע מרכזי בביסוס ועיצוב הקהילה היהודית בארגנטינה. רבים מאנשי הקהילה רואים בפרויקט ההתיישבות את ראשית ההתיישבות ומקור לגאווה, תחושת חלוציות ושורשיות". (ויקיפדיה)

יעקב ברטוב היום בן 89, נולד בשנת 1928 בארגנטינה. הוא עלה לישראל בשנת 1956, כשהיה כבר בוגר בן 28. יעקב סיפר לנו על חייו בארגנטינה, ועל היחס ליהודים.

יעקב סיפר שאחרי המלחמה הם פגשו גם יוצאי גרמניה שלא כולם היו כמו הנאצים ושהיו גרמנים בארגנטינה שהיו בקשר טוב עם אבא שלו והם התנצלו על העוול שהיטלר גרם לעם היהודי. הם התנצלו על היחס והרצח ההמוני שביצע העם הגרמני ביהודים.

יעקב ציין שהיו גם צדדים אנטישמים בארגנטינה, היו אירועים שהתבטאו כלפי היהודים בהשחתת רכוש אישי ושדידת חנויות.

יעקב למד רפואה והיה רופא. גם בשרותו הצבאי, למרות שעלה לארץ בגיל 28, עשה כרופא צבאי.

הזוית האישית

איתי בורדוביץ, מעיין גוטרייך ושילה בצר: יום יעקב בן ה- 89 חי בבית האבות במרכז הארץ, בית האבות שאנו אימצנו השנה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

יהדות ארנטינה
יהדות ארגנטינה היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית ובחצי הכדור הדרומי. ראשוני היהודים הגיעו לארגנטינה כנראה כבר במאה ה-16 יחד עם הכובשים הספרדים. מאז, בהיות ארגנטינה מדינת מהגרים, היא קלטה לאורך הדורות יהודים רבים בני עדות שונות. בסוף המאה ה-19' ותחילת המאה ה-20' פעל הברון הירש להקמת התיישבות חקלאית יהודית באזורים שונים בארגנטינה, בעיקר במחוז אנטרה-ריוס. פרויקט התיישבות זה נחשב בעיני רבים למאורע מרכזי בביסוס ועיצוב הקהילה היהודית בארגנטינה. רבים מאנשי הקהילה רואים בפרויקט ההתיישבות את ראשית ההתיישבות ומקור לגאווה, תחושת חלוציות ושורשיות.

escuela
בית ספר

ציטוטים

”"אם לא תלמדו, אתם תהיו מנקי רחובות"“

הקשר הרב דורי