מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המפה הלבנה של סבתא

אני היום
אני וסבתא אחרי שחזרתי מבית החולים
גילגול של מפה

שמי אילי פרץ, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי יוליה וילנסקי, במפגשים היא סיפרה לי את סיפוריה. סבתא יוליה נולדה בשנת 1950 לבית משפחת סיגל, בעיר באקו שבאזרבייג'ן.

רקע – באקו  אזרבייג'ן

"באקוּ (באזרית: Bakı) היא בירת רפובליקת אזרבייג'ן והעיר הגדולה בה. העיר נמצאת על גדתו הדרומית של חצי האי אפשרון (Abşeron), בצדו המערבי של הים הכספי. אוכלוסיית העיר 2,045,815 תושבים (נכון לשנת 2011), ובעיר רבתי (על פרווריה) כ-3 מיליון תושבים". ויקיפדיה

סבתא שלי גדלה במשפחה מסורתית בעיר בקו שבאזרבייג'ן. אסתר יודבנה, סבתא שלה הייתה אישה מאוד דתייה אשר לעולם לא הכניסה אוכל לא כשר לבית ושמרה על כל מנהגי השבת והחגים ומלאה את כל המצוות.

המפה של שלושת הרגלים

יום אחד, במיוחד בשביל שלושת הרגלים, היא יצאה לשוק וקנתה מפה לבנה, אשר היו מוציאים אותה שלוש פעמים בשנה, בשלושת הרגלים והיו משתמשים רק בכלים מיוחדים ששמרו במיוחד לקראת שלושת הרגלים.

"שָׁלשׁ רְגָלִים הן שלושה חגים מקראיים, פסח, שבועות וסוכות, בשלושת רגלים אלו נצטווה עם ישראל, בתורה, בשלושה מצוות, הראשונה היא להקריב קרבן ראיה, מצווה שנייה להקריב קרבן חגיגה, ומצוה נוספת היא המצווה לשמוח ברגל". (ויקיפדיה)

כבר אחרי יותר ממאה שנה המפה עדיין נמצאת אצל סבתי ועדיין בשלושת הרגלים מוציאים אותה לשולחן החג. המפה עוברת בירושה כבר 6 דורות! והיא עדיין לבנה.

סבתא שלי הבטיחה לי שהיא תעביר את המפה הזאת לי ואני הבטחתי לה שאמשיך להעביר אותה במשפחתי.

הזוית האישית

אילי פרץ: אני רוצה לאחל לסבתי שלי אושר, חיים, בריאות ובריאות .

תמונה 1

 

מילון

באקו
באקוּ (באזרית: Bakı) היא בירת רפובליקת אזרבייג'ן והעיר הגדולה בה. העיר נמצאת על גדתו הדרומית של חצי האי אפשרון (Abşeron), בצדו המערבי של הים הכספי. אוכלוסיית העיר 2,045,815 תושבים (נכון לשנת 2011), ובעיר רבתי (על פרווריה) כ-3 מיליון תושבים. ויקיפדיה

כניסת כוחות האומות המאוחדות לבקו
בשנת 1988 בעקבות פרעות וטבחים של ארמנים באזרבייג'נים וטבח נגד של האזרבייג'נים ניכנסו כוחות ברית המועצות לבקו כדי לעצור את הפרעות.

שלוש הרגלים
שָׁלשׁ רְגָלִים הן שלושה חגים מקראיים, פסח, שבועות וסוכות, בשלושת רגלים אלו נצטווה עם ישראל, בתורה, בשלושה מצוות, הראשונה היא להקריב קרבן ראיה, מצווה שנייה להקריב קרבן חגיגה, ומצוה נוספת היא המצווה לשמוח ברגל.

ציטוטים

”סבתא אומרת שהדת חשובה מעל לכל.“

הקשר הרב דורי