מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של סבא רבא שלי לארץ ישראל

סבא רבא שלי לפני כמה שנים.
סבא רבא שלי, סבי, אבי ואני כשהייתי תינוקת.
לעלות לארץ ישראל ב

המסע של סבא רבא שלי לארץ ישראל

סבא רבא שלי בשם ישיעו נולד וגדל בתימן כבן לראש הקהילה היהודית שם. שני דברים היו חשובים לו התורה וארץ ישראל וכדי ששניהם יתקיימו, צריך לעלות לארץ ישראל.

בשנת 1935 התחיל המסע שלו ושל עוד כמה משפחות לארץ ישראל ולקח לו שמונה שנים בסך הכל להגיע לשם. בראש השיירה של מספר משפחות עמד אבא של סבא רבא שלי והוא היה המארגן והרוח החיה של המסע. הגברים הלכו ברגל ואילו הנשים והילדים רכבו על גבי גמלים וחמורים. סבא רבא שלי היה בן 18 במסע הזה. לאורך כל הדרך היו קשיים רבים. מזג האוויר לא תמיד היה נוח והדרך הייתה מאוד קשה וארוכה. המטרה הייתה להגיע לעדן, שהיא עיר נמל, ומשם לעלות על האונייה שתיקח אותם לארץ ישראל. אך האונייה לא הגיעה, האוכל אזל, הכסף גם נגמר והתחילו להתפתח מחלות מהעקיצות של היתושים והקרציות שם. הם נאלצו לחזור חזרה לעירם ולהתארגן מחדש ושוב לצאת ארצה לאחר שנכשלו בפעם הראשונה.

בינתיים פרצה מלחמת העולם השנייה ולא יכלו לעלות לארץ ישראל. אבא של סבא רבא שלי נעצר ונכלא בבית סוהר בגלל שניסה להציל ילדים יתומים מהתאסלמות. לאחר ששוחרר מהכלא בזכות התערבותם של כל מיני אנשים חשובים נפטר בגיל 55. בתום ימי האבל לקח סבא רבא שלי את הפיקוד שכן היה הבכור במשפחה והחליט לעלות שוב לארץ ישראל, ועמד בראש השיירה והוביל את המשפחות בחזרה לעדן ומשם לישראל. הדרך הייתה קשה מאוד. סבתא רבתא שלי נפטרה בדרך וסבא רבא שלי נשאר לבד עם תינוק קטן שנולד. כולם דאגו לתינוק בגלל שהמצב הבריאותי שלו החמיר. בדרך הם עצרו בכל מיני מקומות כדי לצבור כוח ולהצטייד באוכל וכך עברו את כל הדרך על גמלים וחמורים עם מזג האוויר ההררי. ובינתיים תוך כדי הדרך נפטר התינוק הקטן מהתנאים הקשים שהיו.

במהלך המסע הארוך והמייגע שדדו אותם בדרך מספר פעמים, גנבו להם את ספרי התורה, כספים והרכוש שלהם. וסוף סוף לאחר כמה שנים הגיעו לעדן שוב, ושילמו שוחד כדי לקבל אישור לעלות לארץ ישראל. בעדן הם נשארו הרבה זמן. ובזמן שהיו שם עבדו והרוויחו מספיק כסף עד שהגיעה האונייה שלקחה אותם לארץ ישראל.

אחרי שהגיעו לארץ סבא רבא שלי התגייס לצה"ל ושירת בגדוד אלכסנדרוני (חיל רגלים), ונלחם במלחמת העצמאות ואף נפצע בה. לאחר מכן הכיר את אשתו השנייה והקים משפחה. אחד מהילדים שנולדו להם פה בישראל זה סבא שלי שקוראים לו שלום יעיש. סבא רבא שלי נפטר בשנת 2015 כשהיה בן 103 אבל זכיתי להכיר אותו, גם אם זה היה למעט שנים.

הזוית האישית

היה לי מאוד כיף לכתוב את הסיפור מכיוון שלמדתי יותר פרטים ממה שאני יודעת והבנתי שלא היה קל לעבור את כל מסע הזה.

מילון

התאסלמות
להפוך להיות מוסלמי, החלפת דת למוסלמי.

ציטוטים

”"למען יידעו דורותיכם" כדי שהדור ידע מה היא יהדות אמיתית, מהי אהבת ארץ ישראל ומה המחיר ששולם.“

הקשר הרב דורי