מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של סבא יעקב חזות

אני סבא וסבתא שלי ואחותי הדר הגדולה
סבא שלי שהיה קטן
על השורשים במרוקו והעלייה לישראל

בקצרה על המקורות

שורשי הקהילה היהודית במרוקו עתיקים מאוד, נראה שמקורה בתקופת חורבן בית ראשון , במאה ה-6 לפני הספירה. בעת שהוקמה מדינת ישראל, בשנת 1948, חיו במרוקו קרוב לרבע מיליון יהודים, אך שלושה גלי יציאה עיקריים, הקשורים לכיסופיהם לארץ ישראל ולאירועים ההיסטוריים בישראל ובמרוקו, רוקנו אותה כמעט כליל מיהודיה. לא כל היהודים שהיגרו ממרוקו עלו לישראל: חלקם הגיעו לאירופה, בעיקר לצרפת, ואחרים הגיעו לארצות הברית או לקנדה, אך רוב יהודי מרוקו בחרו לעלות לישראל ולהישאר בה, למרות הקשיים הרבים שעמדו בפניהם.

סבא שלי ומשפחתו היא חלק מאותה קהילה יהודית שבחרה לעלות לארץ ישראל, מתוך חזון להתיישב בארץ הקודש.

על סבא שלי

סבא יעקב הוא בן למשפחה בת 11 אחים, הוריו – שמעון ז״ל ורבקה שתחיה – נולדו במרוקו והתחילו את מסעם לארץ ישראל עם שני ילדיהם הראשונים בשנת 1948. סבא שלי נולד בצרפת בשנת 1949 בעיר מרסי, כאשר הוריו היו בדרך לארץ ישראל ממרוקו ועשו עצירה בצרפת, בדרך לצרפת נשרפה האונייה שבה שהו – האונייה נשרפה כליל עם כל התכולה, כמובן גם דברים שהם שמרו מדורי דורות, אבל המזל שהם נשארו בחיים.

הם הגיעו לצרפת וכשסבי היה בן תשעה חודשים הם המשיכו את דרכם לארץ ישראל באונייה.

העלייה לארץ ישראל

הם הגיעו לארץ בשנת 1949 אבל סבי מספר שהחיים בארץ היו בתנאים הרבה פחות טובים ביחס לחיים במרוקו: לא היה חשמל וגם האוכל שהם קיבלו היה במנות קטנות: כל אחד לפי מה שמגיע לו והיה הרבה פחות אוכל ושפע ביחס לעושר שהיה במרוקו ובצרפת, אבל הוא מספר שהם הגיעו לארץ בגלל אהבת הארץ ובמטרה ליישב אותה.

סבא עם עלייתו הגיע לפרדס חנה. הם גרו באוהלים כמה חודשים ואז הוא עם משפחתו עברו לבאר שבע שבה הם חיים כיום. הם גרו בבית קטן בבאר שבע ואחרי עשרים שנה הם הרחיבו את הבית כי הארץ התפתחה והחיים היו טובים יותר.

על השירות הצבאי הסדיר ובמילואים

סבי התגייס לצבא בגיל 17 לחיל הנדסה קרבית ושירת כלוחם במשך שלוש שנים. במהלך שירתו הצבאי פרצה מלחמת ששת הימים (1967), ישראל מחד ומנגד: סוריה, מצרים וירדן. סבא מספר: ״זו הייתה מלחמת בזק אך טרם המלחמה היינו בכוננות למעלה מחודש ליד אשקלון וכשפרצה המלחמה נכנסו לעזה, רפיח, אל-עריש. נלחמנו נגד המצרים ולקחנו כמות גדולה של שבויים שהעברנו לישראל – לכלא.

בשנת 1969 פרצה מלחמת ההתשה, בתחילתה הייתי בשירותי הסדיר, היו יורים אלינו ללא הרף ואנחנו החזרנו ופעלנו במבצעים ללא ההרף, כשהסתיימה המלחמה סיימתי את שירותי הצבאי.

באוקטובר 1973, פרוץ מלחמת יום הכיפורים, זו הייתה מלחמה בהפתעה וספגנו הרבה הרוגים, בעיקר בגדוד 601, עד שצלחנו את התעלה עם החטיבה של אריק שרון.

המלחמה הבאה בה השתתפתי הייתה מלחמת שלום הגליל בשנת 1982, מלחמה שהתרחשה בין ישראל לסוריה ולארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון – בסופה היו הרבה אבידות כי היו חומרי חבלה ומארבים רבים, אריק שרון היה מפקד האיזור עד שנכנסנו לביירות ואז המצב השתנה והחזקנו את הקו מספר שנים."

סבא בעת שירותו הצבאי

תמונה 1

הזוית האישית

הילי: נהניתי להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי וללמוד על העבר של סבא שלי. למדתי מסבא שלי את הביטוי "השתיקה יפה לחכמים" וגם על מלחמות שלא הכרתי, כמו מלחמת ההתשה.

מילון

כיסופים
געגועים, ערגה, כמיהה. (ויקימילון)

ציטוטים

”השתיקה יפה לחכמים": סבא שלי אומר שצריך לחשוב לפני שמדברים, ולא לדבר דברי רכילות“

הקשר הרב דורי