מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של יהודית

תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר
תכנית הקשר הרב דורי
קורות חייה של יהודית מעיר הולדתה ג'רבה שבתוניס עד למושב גורן בגליל המערבי

יהודית נולדה בתאריך 26.5.1944 בעיר ג'רבה בתוניס. היא נולדה בשם פורטון משמעות השם הוא מזל, אך עם הזמן החברה בתוניס קראו לה בשם יהודית וכך זה נמשך עד היום.

יהודית נולדה למשפחת אוזן, משפחה מרובת ילדים יחד עם ההורים 11 נפשות. יהודית היא הבת השנייה במשפחה. הקשר בין האחים היה קשר הדוק, יהודית ואחיה היו ילדים  טובים שהקשיבו לקול ההורים. חגגו יחד חגים לפי המסורת היהודית ואכלו מאכלים כמו: קוסקוס תוניסאי, קציצות בשר, חמין של שבת.

בילדותה נהגה גם לשחק במשחקים כמו: חמש אבנים, קלאס, סבתא סורגת עם חבריה. בנוסף יהודית למדה בילדותה לסרוג אך באותה תקופה לא היו מסרגות וצמר ולכן נאלצה לאלתר והשתמשה במסמרים כתחליף למסרגות ולצמר היא פרמה סוודרים וכך למדה לסרוג במו ידיה.

הילדות בתוניס הייתה ילדות פשוטה ושמחה, יהודית אהבה לטייל בשדות ולקטוף פרחים, אהבה להסתובב עם חברות וכמובן לעזור להורים במה שצריך. יהודית גדלה בבית קטן מאוד, היו ישנים 5-6 ילדים בחדר אחד קטן אבל עם זאת תמיד היתה שמחת חיים בבית. היו צרכניות ליד הבית שמשם היו עושים קניות, היה בית כנסת קטן שנועד לבנים.

יהודית לא הייתה בגן ילדים, לא התחנכה בבתי ספר יסודי/תיכון בגלל המצב הכלכלי בבית שלא היה טוב, היא תמיד עזרה להורים בכל הנדרש, כיום היא מצטערת על כך שלא למדה.

בשנת 1952 הוריה של יהודית החליטו לעלות לארץ ישראל אז יהודית הייתה בת שמונה, הם הגיעו למחנה דוד בחיפה, מקום שקולט אנשים ומשם מפזרים אותם במשאיות למושבים אביה בחר להתגורר במושב גורן כדי להמשיך את עבודת הקצבות כפי שנהג לעבוד עוד בתוניס. ההתאקלמות הייתה קשה וארוכה, במושב לא היה כלום הם התחילו הכל מאפס, בנו את ביתם והחלו להתאקל. בגיל עשר יהודית הצטרפה לעבודה של אביה ועבדה במטע, רעתה כבשים, היא לא נהנית בעבודה אך הוכרחה לעזור בפרנסת הבית. שבע שנים עבדה עד שהתחתנה והפסיקה לעבוד כלל.

בשנת 1961 הכירה את בעלה טטו מכלוף ז"ל במושב, היא הייתה בת 17 כשהיא וטטו התחתנו. הם ערכו במושב חתונה פשוטה, קטנה ומשפחתית. בגיל 19 נולד הילד הבכור וכך עברו השנים עד שנולדו שבעה ילדים, חמישה בנים ושתי בנות כיום נשארו ארבעה בנים (בן אחד נפטר ממחלת ניוון שרירים).

ליהודית יש כיום שלושה עשר נכדים, בעלה נפטר היא גרה לבד התרגלה לאורח חייה למרות הקשיים ילדיה עזרו לה ותמיד היו לצידה.

הזוית האישית

סיפורה של יהודית תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי ע"י אליאנה.

מילון

ג׳רבה
ג'רבה או ז'רבה (בערבית: جربة) הוא אי בים התיכון ליד חופי צפון אפריקה, המשתייך לתוניסיה. הוא ממוקם במפרץ גאבס, בדרומה של המדינה, מידותיו: 26 ק"מ ממזרח למערב ו-27 ק"מ מצפון לדרום, ושטחו 510 קמ"ר. באי כ-164,000 תושבים (אומדן 2014). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הילדות בתוניס הייתה ילדות פשוטה ושמחה“

הקשר הרב דורי