מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע מרומניה לען שמר

סבא בתקופת הצבא
סבא בתקופת הצבא
סיפור עלייתו של סבא חיים מרומניה

שמי ינאי, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי חיים סולומון. סבי נולד בשנת 1947 ברומניה ועלה עם משפחתו לישראל בגיל שלוש.

סבא מספר:

המשפחה שלנו עלתה לארץ מרומניה בשנת 1950. ברומניה, גרנו בעיר שנקראת יאסי ונסענו כל הלילה ברכת לונסבנצה, שם עלינו על אנייה שקראו לה "טרנסילבניה", איתה הגענו לנמל חיפה. בנמל חיפה העלו אותנו על משאית ולקחו אותנו למעברת ען שמר ולא "עין שמר". השירותים היו משותפים והיה תא שירותים אחד לכולם. גרנו באוהל ויום אחד הייתה סערה גדולה. בסערה הזאתי עף לנו האוהל ואני הייתי בן 3. היינו חשופים לסערה ולגשם.

משם העבירו אותנו אחרי זה לצריף בפרדס חנה, ושם כבר הלכתי לגן ילדים. לא ידעתי עברית. כעבור פרק זמן מסוים שלחו אותנו לגור בבן דור. קיבלנו בבן דור בית בלי חשמל, בלי מים חמים ולא היה דוד חשמל. לא היה גם גז, אמא שלי בישלה על פרימוס בפתיליה, ועם הפרימוס הייתה מחממת מים שאיתם היינו מתקלחים פעם בשבוע.

סבא בתקופת השרות הצבאי

תמונה 1

הזוית האישית

ינאי: מאוד נהניתי לעבוד עם סבא שלי למדתי המון מהסיפור חיים שלו ואני מאוד שמח שעשיתי את העבודה ושהייתה לי הזדמנות ללמוד על סבא שלי.

מילון

פתיליה
מתקן בישול שהיה ממולא עם נפט ולמעלה היה פתיח שהיה מחמם את האוכל.

בן דור
בן דור היא השכונה המערבית ביותר בעיר נשר. השכונה נקראת על שם חיים בן-דור, איש כוחות הפלמ"ח שנהרג במהלך פעולת ההגנה שהתבצעה כתגובה על טבח בתי הזיקוק. תחילת השכונה ביישוב עולים חדשים בבתי הכפר הערבי חוואסה, לאחר שתושביו עזבוהו באפריל 1948, במהלך מלחמת העצמאות. מאוחר יותר נבנו בתים רבים חדשים, והיישוב, שהמשיך להיקרא זמן מה "חוואסה", התאחד עם תל חנן לתוך המועצה מקומית נשר, שהפכה ברבות הימים לעיר. ויקיפדיה

ציטוטים

”כל התלאות שוות על מנת להיות בישראל“

הקשר הרב דורי