מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע מבלגיה לישראל

אני וסבא ארמנד
סבא ארמנד ואני התינוק
סיפורו של סבא ארמנד

הסיפור מתחיל בשנת 1920 בפוגרומים של פולין. סבא שלי החליט לברוח מפולין ואחרי מסע ארוך סבא שלי הגיע לבלגיה, אנטוורפן. שם באנטוורפן הוא פתח חנות דגים. לסבא שלי היו שישה בנים וכולם עבדו בחנות.

בפרוץ מלחמת העולם השנייה כשהגרמנים הגיעו להולנד בשנת 1940, לפני שרצו לפרוץ לבלגיה, סבא וסבתא שלי וששת ילדיהם ברחו עם האוטו שלהם לצרפת. אחרי המסע הארוך הזה הם הגיעו לאברה בצרפת. שם הם רצו לקחת ספינה לארה"ב כדי לברוח מהגרמנים אבל הנמל כבר היה סגור לאזרחים, אז הם החליטו להמשיך למרסיי בדרום צרפת שם לאחר מספר ימים הם מצאו ספינה שהייתה מוכנה לקחת אותם לארה"ב.

לאחר כמה ימים של הפלגה הספינה נעצרה בקזבלנקה מרוקו וביקשו מכל האזרחים לרדת מהספינה משום שהיה מסוכן לעבור בים האטלנטי בגלל שהגרמנים הטביעו שם ספינות. שם (בקזבלנקה) היה ליהודים מאוד נוח לחיות. המשפחה שלי עבדה בעסק של מעילים שהם ייצרו מפרוות כבשים.

יום יפה אחד אבא שלי הכיר בחורה מקזבלנקה, יפיפייה והם התאהבו. לאחר זמן קצר הם התחתנו והיא הייתה אמא שלי. כשהמלחמה נגמרה אבי ואמי וכל המשפחה של אבי חזרו לבלגיה ושם הם גרו בבריסל, כמה שנים אחר כך אני נולדתי שם בשנת 1947.

בזכות כל הסיפור הזה אני נולדתי.

ביקוע יהלומים – החפץ שלי הוא מכשיר לביקוע יהלומים.

כאשר עזבתי את בית הספר הלכתי ללמוד ביקוע יהלומים. במפעל ליהלומים אלו לימודים של שנתיים ואחר כך אפשר ללכת לעבוד במקצוע בכל מפעל שרוצים. את החפץ קניתי בחנות מיוחדת עם ציוד מיוחד לביקוע יהלומים.

סבא מדגים לנו בכתה את הציוד לביקוע יהלומים

תמונה 1

המצגת שלנו – הסיפור המלא של סבא ארמנד

הזוית האישית

סבא ארמנד: ליונתן, אני מאוד שמח שהשתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי אתך,  זה נתן לי המון סיפוק, זה נתן לי גם אפשרות להכיר אותך עוד יותר טוב בזוית של דברים של ידעתי עלייך. ידעתי שאתה ילד מאוד חכם ומאוד מעניין, למדתי דברים נוספים עלייך. אני מקווה שבעתיד יהיה לנו עוד הרבה זמן איכות כמו שהיה לנו בחודשיים האלה.

יונתן: מה אפשר לומר ולאחל לך? מה אפשר לאחל לבן אדם שיש לו הכל?  גם ככה איחלת הכל, אז אני מאחל כל מה שאיחלת ורק יותר… וגם תשתפר… אוהב אותך מאוד, נכדך יונתן. בזכותך אני כבר לא כל כך קטן.

סרטון המצגת שלנו ביוטיוב

מילון

ביקוע יהלומים
ביקוע יהלומים הוא תהליך הפרדת יהלום הגלם לחלקים באמצעות מכה חודרת. השלב השני בעיבוד היהלום לאחר הניקוד הוא חלוקת היהלום הגולמי. יש שתי שיטות לחלוקת היהלום: באמצעות ניסור, אז מתחלק היהלום לשני חלקים או באמצעות ביקוע אז ניתן לחלק את היהלום למספר חלקים. חלוקת יהלום הגלם נועדה לאחת משתי מטרות: לקבלת שני יהלומים לעיבוד, או להרחקת חלק פגום או מיותר. מתוך אתר GET

ציטוטים

”בזכות כל הסיפור הזה אני נולדתי.“

הקשר הרב דורי