מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע לפולין – תהליך של התגלות וחיבור למשפחתי

אהבת סבתא ונכדה.
סבתא דבורה יוגב גוטויין
סיפור למשפחתי שנספתה בשואה דרך המסע למחנות ההשמדה עם תלמידי שכבת יא
נולדתי בשנת 1947, כשנתיים לאחר תום מלחמת העולם השנייה. אבי ואמי ילידי פולין עברו את השואה. אבי עבר את השואה בצורה הקשה ביותר ואמי הוחבאה אצל איכר פולני. כל בני משפחת גוטויין (מצדאבי) נספו
במחנות ההשמדה, לא שרדו ולא הגיעו לישראל.
כל שנות ילדותי ובגרותי לא נחשפתי להיסטוריה של משפחתי (לא סיפרו לי ואולי לא רציתי לדעת). בגיל עשרים + למדתי באוניברסיטת בר- אילן בחוג להיסטוריה ולראשונה בחיי, נחשפתי לקורות העם היהודי בתקופת מלחמת העולם השנייה. מאחר ובעבודתי הייתי צריכה לראיין ניצול שואה, היה לי מקור ראשון בבית. כלומר ראיינתי את אבי היקר ז"ל.
מאז אני לא מפסיקה "לחפור" בנושא השואה, גרמניה, הנאצים, והשמדת יהדות אירופה. במשך 30 שנות עבודתי כמורה הנחלתי לתלמידי את נושא השואה. החוויה החזקה ביותר הייתה בשנת 1996 נסיעה לפולין במסגרת בית הספר שכבת י"א, מורים, מחנכים ומדריכים. נחתנו בפולין. שדה התעופה הכניס אותי למנהרת הזמן… התורים הארוכים, הצפיפות והיחס הלא אדיב של הפולנים.
ביום הראשון: ביקרנו בוורשה באזור של הגטו ובבית הקברות היהודיה עתיק. כיתתי זכתה להעלות טקס לזכר הנופלים במרד גטו וורשה ליד הפסל המפורסם של רפופורט, הטקס היה מרשים, השמיים בכו (כלומר ירד גשם). הטקס היה מרגש עד דמעות. בימים הבאים ביקרנו כל יום במחנה השמדה: טרבלינקה, אושוויץ, מיידנק. חוויות קשות עברנו שם.
במחנה ההשמדה אושוויץ נחרדתי לראות מאות מזוודות ועליהן שמות בעלי המזוודות ותאריך ההגעה לאושוויץ. בתוך כלי זכוכית הייתה תצוגה של צמות (שיער של ילדה) שנספתה. המקום חיבר אותי לעבר של משפחתי ואת הלא יאומן והנורא מכל שהם עברו ונספו. מידי ערב וערב במלון, נהגנו לשבת, לשוחח ולהעלות רגשות ותחושות שלנו.
סיפרתי לתלמידים שלגביי השואה הייתה בשחור לבן עד שהגעתי לפולין וראו זה פלא השמש זורחת השמיים כחולים הדשא ירוק והפרחים פורחים. וכך… רצחו, הרגו, התעללו, עינו יהודים בגטאות ובמחנות במשך שנים על גבי שנים.
המסע בפולין היה בשבילי תהליך רגשי נפשי ופיזי של התגלות וחיבור למשפחתי ולקורות העם היהודי בתקופה זו.
העשרה
שואה: "השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אתניות, שבוצעו לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה על ידי גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, עוזריה ובעלי בריתה, כשתכליתם השמדתם השיטתית של כל בני העם היהודי. מספר הנרצחים היהודים בשואה וכתוצאה ישירה ממנה נאמד סביב 5.9 מיליון‏. בדברי הימים של העת החדשה מוכרת השואה כגדול הפשעים נגד האנושות". (ויקיפדיה).
תשע"ו

מילון

שואה
השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אתניות, שבוצעו לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה על ידי גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, עוזריה ובעלי בריתה, כשתכליתם השמדתם השיטתית של כל בני העם היהודי. מספר הנרצחים היהודים בשואה וכתוצאה ישירה ממנה נאמד סביב 5.9 מיליון‏. בדברי הימים של העת החדשה מוכרת השואה כגדול הפשעים נגד האנושות.

יימח שמם
שיכחדו, שימותו

ציטוטים

”וראו זה פלא השמש זורחת השמיים כחולים הדשא ירוק והפרחים פורחים. “

”המסע בפולין היה בשבילי תהליך של התגלות וחיבור למשפחתי ולקורות העם היהודי בתקופה זו.“

הקשר הרב דורי