מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע לארץ של יחיאל בן דוד

מהמפגשים בכיתה
תמונת ילדות ממרוקו: הוריי, אני ואחיי הקטנים
העלייה ממרוקו לארץ ישראל

שמי יחיאל וסיפורי עוסק בזכרונותיי מהעלייה של משפחתי ארצה.

נולדתי וחייתי במרוקו ומאז שאני זוכר את עצמי, ידעתי שההורים שלי שואפים לעלות לארץ ישראל – הבית של היהודים. הסבים שלי מצד אמי עלו לארץ בשנת 1957 והתגוררו בעכו. מספר שנים לאחר מכן, בשנת 1962 הורי-אבי עלו לארץ והתגוררו בבית שאן. כשהייתי בן 9, הוריי החליטו לעלות ארצה בעקבות הוריהם.

בחודש מאי 1963, באחד הלילות, הוריי קיבלו הודעה מהסוכנים שאחראים על עליית היהודים לארץ, להגיע לנמל קזבלנקה שבמרוקו. אני זוכר את עצמי סוחב מזוודה ועולה בסולם יחד עם הורי וארבעת אחיי הקטנים לאונייה שמפליגה ממרוקו למרסיי שבצרפת. לאחר הפלגה של כשבועיים בים הגענו לצרפת לעיר מרסיי.

נציגי הסוכנות היהודית רשמו אותנו להמשך ההפלגה באונייה אחרת. נאלצנו לחיות במרסיי במבנים במשך כשלושה חודשים. כשהגיע מועד ההפלגה לארץ, חזרנו לנמל ועלינו על אונייה. ההפלגה לארץ נמשכה כשבועיים והגענו בחצות הלילה לנמל חיפה.

נציגי הסוכנות היהודית שקיבלו אותנו בארץ החליטו לתת לנו מקום מגורים בקרוואנים שבמעברה בעכו. שם הוריי פגשו את הוריהם ואני פגשתי את הסבים שלי ובני משפחה שלא הכרתי קודם. לאחר שנה במעברה העבירו אותנו לשיכון קבע בעיר עכו. למדתי בבית ספר יסודי בעכו במשך שנתיים ולאחר מכן עברתי לקיבוץ ליד טבריה ושם למדתי עד גיל 18. במהלך השנים נולדו שלוש אחיותיי.

בשנת 1971 גויסתי לצה"ל במסגרת שירות חובה ושירתי בחיל האוויר.

בעת שירותי הצבאי

תמונה 1

הזוית האישית

ינון: היה לי מאוד מהנה לעבוד עם סבא שלי והיה לי גם מאוד מעניין ומרגש לשמוע את סיפור העלייה שלו. אני מאחל לו שיהיה בריא ומאושר.

יחיאל: נהניתי מאוד מהמפגשים עם ינון נכדי המקסים. ניתנה לי הזדמנות לשתף אותו בסיפור העלייה שלי לארץ כשהייתי בערך בגילו. ריגש אותי לראות איך הוא מתעניין בסיפור והעבודה המשותפת חיזקה את הקשר בינינו. אני מאחל לינון שיהיה בריא ויגשים את כל משאלות לבו.

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. הסוכנות היהודית מתמקדת כיום בשלושה תחומי עשייה עיקריים: עידוד עלייה, סיוע לעולים בימים הראשונים לעלייתם באמצעות מערך תמיכה רחב. חינוך יהודי-ציוני בקהילות העולם (פורמלי ובלתי פורמלי) וקשר עם יהדות העולם. חיזוק הקהילה היהודית בישראל. (ויקיפדיה)

קזבלנקה
עיר על חופה האטלנטי של מרוקו. היא העיר הגדולה ביותר במרוקו, ובה הנמל העיקרי של המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ידעתי שההורים שלי שואפים לעלות לארץ ישראל - הבית של היהודים“

הקשר הרב דורי